Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Udenlandske busser har indtaget København med turistkørsel til dumpingpriser, viser ny stor undersøgelse. Især østbusserne har ramt de danske busvognmænd, der vil have sat en stopper for trafikken. Vognmændene kræver lempelige EU-regler skærpet og ulovlig piratkørsel stoppet.

Skatteminister Karsten Lauridsen lover målrettet kontrol af, om udenlandske busvognmænd betaler moms.
FOTO: Busmagasinet

Danske busvognmænd er kommet under hårdt pres fra især østeuropæiske busser, der kører rundt med turister i København og omegn til dumpingpriser. 

Det vrimler med især polske, estiske og litauske busser i gaderne, som på grund af lave lønomkostninger i Østeuropa og lempelig EU-lovgivning underbyder de danske vognmænd og chauffører. For eksempel når der køres sightseeing for krydstogtsskibene i København. Det viser en ny undersøgelse, som Danske Busvognmænd står bag.

En del af busserne udnytter de lempelige EU-regler til grænsen, mens en anden del af de udenlandske busser kører ulovlig piratkørsel, fordi de overskrider en tre måneders grænse for kørsel i Danmark, som Trafikstyrelsen har sat på baggrund af deres fortolkning af EU-reglerne. Også spanske, bulgarske og græske busser kører fra Sydeuropa til København for at kunne køre buskørsel på det danske marked. Det skriver Busmagasinet i dag.

Knap 900 udenlandske busser tjekket 

Danske Busvognmænd har hen over sommeren 2017 sammen med chauffører og vognmænd indsamlet dokumentation for udenlandske bussers cabotagekørsel i København. Chauffører og vognmænd har i den periode sendt over 2.000 billeder ind af udenlandske busser på dansk jord - 895 busser er blevet tjekket.

Dokumentationen viser, at 371 udenlandske busser kører systematisk cabotagekørsel. 65 af de udenlandske busser har opholdt sig længere i Danmark end de af Trafikstyrelsen tilladte tre måneder og kører dermed ulovlig piratkørsel. 

Efterlyser skrappere EU-regler

Direktør i Danske Busvognmænd Steen Bundgaard kalder situationen uholdbar og kræver handling nu. 

- Med de lønomkostninger man ser i mange syd- og østeuropæiske lande, betyder det, at kørslen finder sted til stærkt konkurrenceforvridende priser. Det fører til tabte ture for danske vognmænd, tabte arbejdspladser til chaufførerne og i værste fald social dumping, når de udenlandske busvirksomheder kappes om at underbyde hinanden, siger han.

Han efterlyser et fælles EU-regelsæt, der kan forhindre, at busser kan køre tomme fra Syd- og Østeuropa til Danmark og tage danske chaufførjobs til skade for både erhvervslivet og statskassen.

- Indtil EU har fundet en reel fælles løsning på problemet, så bliver transportministeren nødt til at overveje, om man skal indføre mindstelønsregler i Danmark for cabotagekørsel, siger Steen Bundgaard.

3F: Folketinget må gribe ind

Forhandlingssekretær i 3F’s Transportgruppe Allan Andersen begriber ikke, at det danske Folketing ikke laver regler for udenlandsk buskørsel, som det er sket for vejgodstransport med udenlandske lastbiler.

- Vi kan ikke acceptere den piratkørsel, der foregår i København. Konkurrencen er særdeles unfair. En polsk vognmand betaler typisk ikke moms og er allerede der 25 procent billigere - samtidig betaler de meget lavere lønninger, siger Allan Andersen.