Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

EU's vejpakke, der skal bekæmpe piratkørsel og social dumping på de europæiske landeveje, er blevet vedtaget efter flere års tilløb. Den sikrer blandt andet dansk løn til udenlandske chauffører, der kører på danske veje.

Med vejpakken skal chauffører fra lavtlønslande lønnes på danske vilkår, når de kører med gods i Danmark.

Der er godt nyt fra EU til lastbilchauffører og til modstandere af social dumping.

Efter at have været undervejs siden 2017, blev den såkaldte vejpakke onsdag nemlig vedtaget af Europa-Parlamentet.

Vejpakken er den største ændring af EU-lovgivning om vejtransport nogensinde. Den skal sætte ind mod social dumping på de europæiske landeveje og forbedre arbejdsvilkårene for lastbilchauffører. Og ikke mindst sikre at udenlandske chauffører aflønnes på danske vilkår, når de kører med gods på danske veje i Danmark.

Formand for 3F Transport Jan Villadsen kalder vejpakken et kæmpeskridt i retning af ordnede forhold for de mange hårdtarbejdende chauffører på Europas veje. 

- Vi har kæmpet for et ordentligt arbejdsmiljø i snart 10 år. Det er en kæmpesejr for chaufførerne og den seriøse del af vognmandsbranchen, siger Jan Villadsen.

Chaufførers forhold forbedres markant 

Med vejpakken skal chauffører fra lavtlønslande lønnes på danske vilkår, når de kører med gods  i Danmark. Der skal også sikres bedre arbejdsvilkår for chaufførerne, der blandt andet får ret til at vende hjem til deres familier mindst hver fjerde uge. Det får de mulighed for allerede 20 dage, efter at loven træder i kraft denne sommer.

Derudover strammes reglerne for at komme de såkaldte postkasseselskaber til livs, ligesom der også dæmmes op for systematisk spekulation i cabotagekørsel. 

EU-politiker Marianne Vind (S), som sidder i Europa-Parlamentets Transportudvalg, er også begejstret.

- Med vejpakken har vi fået et bolværk mod social dumping. Vi lukker smuthuller i lovgivningen og sætter ind over for systematisk underbetaling af udenlandske chauffører. Det er en enorm sejr for Danmark, siger Marianne Vind.

Østeuropæisk modstand 

Vejpakkens vedtagelse har ikke bare været længe undervejs. Den har også været på alvorlig slingrekurs. Især på grund af østeuropæiske EU-politikere, der har modarbejdet strammere regulering på vejene og ad flere omgange forsøgt at udvande vejpakkens indhold. Vejpakken endte dog med at blive stemt igennem af et stort flertal.

Vejpakken består af tre dele. Den del, der stiller krav om dansk løn for kørsel i Danmark blev stemt igennem med 469 stemmer for og 218 stemmer imod. 524 stemte for, og 162 stemte imod den del, der handler om arbejdsvilkår samt køre- og hviletider.

Endelig blev den del, der blandt andet strammer reglerne for postkasseselskaber, stemt igennem med 513 stemmer for og 174 stemmer imod. 

- Modstanderne lykkedes ikke med at udvande de sociale fremskridt og forbedringer for lastbilchauffører, som Danmark har kæmpet for at få igennem. Vejpakken er en kæmpe sejr for de millioner af chauffører, der i dag bor og arbejder i deres lastbil i månedsvis uden familieliv, uden venner og uden pauser, pointerer Marianne Vind.