Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

De italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen, skal tvinges til at fastholde pengene fra projektet i Danmark og ikke sende dem ud af landet, siger ordførere fra S, EL, SF og DF, efter at et af de italienske firmaer løb tør for penge på milliardbyggeri i Norge.

De tre italienske firmaer, der har vundet retten til at bygge Storstrømsbroen, skal sættes i økonomisk spændetrøje, mener ordførere fra S, SF, DF og EL.
FOTO: Vejdirektoratet

Det skal være umuligt for de italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen, at føre pengene fra byggeriet ud af Danmark.

Sådan lyder beskeden fra flere politiske ordførere, der nu trækker transportministeren ind i sagen, efter at et projekt i Norge ledet af en af de italienske brobyggere løb tør for penge.

- Vi må stille krav om, at pengene til Storstrømsbroen bliver her i landet og ikke bliver brugt til noget andet. De skal ikke ende som en kassekredit, som de her italienske firmaer kan bruge i Italien, eller hvor de bygger for tiden. Det vil jeg tage op med ministeren, siger Lennart Damsbo-Andersen (S), der er formand for Folketingets Transportudvalg.

Han får støtte fra transportordfører fra Dansk Folkeparti, Kim Christiansen:

- Vi skal ikke risikere, at en række små håndværksmestre går fra hus og hjem på Lolland, fordi et stort konsortium ikke betaler deres gæld som i Norge. Det kan vi forhindre ved at holde pengene i Danmark, og jeg vil tage sagen op med ministeren, siger han.

LÆS OGSÅ: Italienske brobyggere måtte stoppe byggeri i Oslo: Skyldte 100 millioner kroner væk

Reaktionen kommer, efter at Fagbladet 3F kunne afsløre, at et af de italienske firmaer, der har vundet totalentreprisen på Storstrømsbroen, måtte indstille byggeriet på Norges hidtil største transportbyggeri, da de skyldte 100 millioner norske kroner væk til en række underentreprenører.

Det fik byggeriet til i alt 25 milliarder kroner til at standse op i en periode, da firmaerne på projektet indstillede deres arbejde som følge af gælden.

Frygter konkurser til danske håndværkere

Flere firmaer på det norske milliardbyggeri måtte sende deres ansatte hjem uden løn, og et firma gik direkte konkurs, efter at det italienske selskab Condotte lod dem vente på millionbeløb af flere omgange.

Condotte er én af de tre italienske storentreprenører, der har vundet kontrakten på at bygge Storstrømsbroen til en samlet pris på 2,1 milliarder kroner.

LÆS OGSÅ: Konkurs efter møde med italiensk entreprenør: Vi kunne ikke betale løn til vores ansatte

Det har fået formanden for LO Lolland-Falster til at frygte, at en lignende oplevelse på Storstrømsbroen kan koste en række danske håndværksmestre levebrødet. Og det skal for alt i verden ikke ske, mener Lennart Damsbo-Andersen (S), der selv er fra Lolland.

Der er ingen, der kan holde til ikke at få sine penge, når man arbejder i millionklassen. Så er det lige meget, om det er et firma fra Danmark, Norge eller Polen. De skal have deres penge, og så er den ikke længere. Det er det, vi skal have ministeren til at sikre, siger han.

Enhedslisten: Sæt krav om garantisum

Samme budskab lyder fra SF’s Karsten Hønge:

- Vi skal holde de her italienske firmaer i så kort en snor som muligt, så vi føler os trygge, siger han.

LÆS OGSÅ: Eksperter: Kan koste 100 millioner kroner at slippe ud af kontrakt med italienere

Finn Sørensen, beskæftigelsesordfører for Enhedslisten, hæfter sig ved, at man som offentlig bygherre sagtens kan stille krav til sine hovedentreprenører om at sætte en såkaldt garantisum til side, der er så stor, at den kan dække omkostninger til underentreprenører og deres ansatte.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om der er stillet krav om sådanne garantisummer i forbindelse med byggeriet af Storstrømsbroen, så det vil jeg straks stille spørgsmål til ministeren om, så det bliver afklaret inden samrådet på torsdag.

- Hvis det ikke er tilfældet, så må Folketinget forlange det. Det kan nås endnu, for kontrakten er ikke endeligt underskrevet, siger Finn Sørensen.

Minister skal også redegøre for korruptionssag

Dermed har transportministeren fået endnu en sag om Storstrømsbroen at forklare for Folketingets magtfulde transportudvalg.

I forvejen skal Ole Birk Olesen (LA) på torsdag fremlægge en redegørelse fra Kammeradvokaten om to af de tre italienske Storstrømsbro-firmaer, som er indblandet i et retsdrama om korruption og bestikkelse for millioner i Italien.

Her skal de to firmaer Condotte og Grandi Lavori Fincosit i februar forsvare sig i en sag om korruption og bestikkelse for millioner.

Efter Fagbladet 3F’s afsløringer af korruptionsskandalen valgte transportministeren kort før jul at udsætte underskriften på kontrakten om Storstrømsbroen med det italienske konsortium og i stedet sætte en undersøgelse i gang.

Italienske brobyggere: Vi holder pengene i Danmark

Fagbladet 3F har kontaktet konsortiet, som har vundet kontrakten på Storstrømsbroen. Herfra lyder svaret fra firmaerne Condotte, Grandi Lavori Fincosit og Itinera, at det er planen at beholde alle midler fra Storstrømsbroen i Danmark under byggeprocessen.

- Itinera Joint Venture (foreløbigt navn på konsortiet, red.) vil etablere et dansk selskab, som vil udføre alle opgaver på projektet og modtage al indtægt fra klienten - Vejdirektoratet.

- Alle indtægter vil blive i det danske selskab, indtil kontrakten udløber, da ingen af partnerne i konsortiet har rettigheder til at overføre penge til andre formål, siger Ennio Buson, projektdirektør i Itinera Joint Venture i et mailsvar til Fagbladet 3F.

Fagbladet 3F har været i kontakt med Vejdirektoratet. De afviser dog, at der skulle findes en betingelse i kontrakten, der sikrer, at pengene til Itinera Joint Venture skal forblive i et dansk selskab, indtil Storstrømsbroen er færdigbygget.

LÆS OGSÅ: Italienske bagmænd har løndumpet for 70 millioner kroner i Danmark

Samtidig oplyser de tre italienske firmaer i konsortiet, at det nye danske selskab vil blive medlem af Dansk Byggeri.

- Vi havde et møde med Dansk Byggeri i december måned, og vi er klar til at melde os ind i organisationen og efterleve de aftaler og regler, som Dansk Byggeri har etableret - og som er standard for det danske arbejdsmarked, står der i mailsvaret.

Storstrømsbroen bliver Danmarks tredjestørste bro. Den forventes at stå færdig til både vej- og jernbanetrafik i 2023. 

Vejdirektoratet har selv lavet denne video af, hvordan Storstrømsbroen forventes at tage sig ud, når den står færdig: