Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Nykredit Bank droppede kunde på grund af usædvanlige kontantbeløb. Et stigende antal danskere klager over behandlingen fra deres bank i sager om hvidvask-mistanke.

Kunder kan stå i en svær situation, hvis deres bank fyrer dem for deres omgang med kontanter, fordi de så ikke har en konto, hvor løn, pension eller andre ydelser kan gå ind på. Stadig flere klager over at være smidt ud af et pengeinstitut.
Kristian Djurhuus/Ritzau Scanpix

En mand er kommet grimt i klemme, fordi Nykredit Bank har opsagt ham som kunde.

Han har nu ikke længere nogen NemKonto, som hans indkomst kan gå ind på. Han modtager både tjenestemands- og folkepension.

Nykredit Bank har valgt at droppe ham som kunde, efter at der er blevet indsat større kontante beløb på hans konto. Banken mistænker ham for at have udført for eksempel sort arbejde, eller at han råder over andre ulovlige beløb, som skal vaskes hvide.

Den fyrede kunde fortæller i en afgørelse fra Det finansielle ankenævn, at begge hans forældre er døde inden for kortere tid. Derfor er der kommet penge fra dem. Han har også solgt en motorcykel. I alt er der indsat kontanter for 275.000 kroner i løbet af et år på hans konto.

Men hans forklaringer er ikke nok for banken.

Ankenævn lover, at de tjekker

Den opsagte kunde har forsøgt at klage til Det finansielle ankenævn, men han får ikke medhold i sin anke.

Nævnet fastslår, at det ikke var uberettiget at opsige ham som kunde.

- Vi undersøger den slags sager nøje. Vi tjekker alle bilag og oplysninger, så vi sikrer, at bankerne ikke lusker kunder ud med en løs påstand om hvidvask, siger direktør Ulla Wulff Kjær fra Det finansielle ankenævn.

Stigende antal klager

Det er uvist, om bankerne opsiger et stigende antal kunder på grund af mistanke om hvidvask. Men der ankommer i hvert fald stadig flere klager til ankenævnet.

Alene i juni i år har ankenævnet truffet afgørelse i fem sager om fyrede kunder. Pengeinstitutterne har fået medhold i alle sager.

Ankenævnet bruger næsten den samme begrundelse hver gang. I afgørelserne står der, at pengeinstitutterne selv afgør, hvilke krav de vil stille til kundernes dokumentation, når der opstår mistanke om hvidvask.

- Men det betyder ikke, at bankerne kan bruge reglerne til at smide for eksempel besværlige kunder ud. Vi tjekker alle sager med en lup, siger Ulla Wulff Kjær.

Andre afgørelser fra juni 2023: Nordea – Lunar Bank – Nordea igen – Sparekassen Danmark

Finanstilsynet følger med

Tidligere har ankenævnet henvist utilfredse og udsmidte kunder til Finanstilsynet. Det er Finanstilsynet, der fører tilsyn med reglerne om hvidvask. Men Finanstilsynet tager almindeligvis ikke mod klager fra enkeltpersoner.

- Finanstilsynet har heller ikke endnu udstedt påbud eller gjort andet over for banker, der har smidt kunder ud. Derfor findes der endnu ikke konkrete retningslinjer i den slags sager, siger Ulla Wulff Kjær.

Hun tilføjer, at de utilfredse kunder har mulighed for at stævne banken ved domstolene. Sådan er det for alle, der ikke har fået medhold hos ankenævnet, uanset om det drejer sig om hvidvask eller en helt anden tvist.

Smidt ud af banken – hvad gør du så?

  • Klag først til din bankrådgiver, og hjælper det ikke, så henvend dig til pengeinstituttets klageansvarlige. Sådan en skal alle banker have.
  • Hvis det ikke hjælper, så gå til Det finansielle ankenævn.
  • Ankenævnet lover, at det gennemgår alle dokumenter i sagen grundigt.
  • Sådan klager du over en bank.

Skift til en anden bank

  • Alle borgere har ret til en “basal betalingskonto”, hvor deres løn, pension eller andre ydelser kan gå ind, og som de kan betale almindelige regninger fra. Det sikrer lovgivningen.
  • Udsmidte kunder kan derfor gå til en anden bank og bede om i hvert fald en “basal betalingskonto”.
  • Pengeinstitutter må kun i få tilfælde lovligt nægte at åbne sådan en konto.
  • Men hvis en bank har opsagt en kunde efter mistanke om hvidvask, har kunden ikke krav på at få en basal betalingskonto i den pågældende bank.
  • Så meget koster en basal betalingskonto.

Sager med stor lukkethed

  • Pengeinstitutter skal indberette til politiet, hvis de får mistanke om hvidvask.
  • Men de må ikke fortælle kunden, ankenævn, andre pengeinstitutter eller andre instanser, at de har indberettet den pågældende.
  • Dermed er der stor lukkethed i den slags sager.