Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Ulykker i forbindelse med arbejde i Danmark kostede sidste år 29 personer livet. Det er fire flere end i 2017, hvor antallet af dødsulykker var rekordlavt.

Over hver tredje dødsulykke i 2018 skete på transportområdet. I september mistede en 57-årig chauffør fra Djursland livet, efter ladet på hans lastbil havde ramt en højspændingsledning på en mark mellem Karup og Viborg.
Foto: Henrik Birkbak/TV2 Midtvest

29 personer døde sidste år efter ulykker under arbejde i Danmark. Det viser en foreløbig opgørelse fra Arbejdstilsynet.

Antallet af de fatale ulykker i 2018 kan ifølge Arbejdstilsynet stige, da der stadig er en juridisk vurdering i gang af en række dødsulykker i forhold til, om de er sket i forbindelse med arbejde eller ej, oplyser tilsynet til Fagbladet 3F.

De 29 dødsulykker i 2018 er fire flere end i 2017, hvor 25 personer mistede livet, hvilket var det laveste antal, siden at man i 1979 begyndte at registrere arbejdsrelaterede dødsulykker herhjemme.

- Hvert år er der desværre mennesker, som dør i forbindelse med arbejde i Danmark. Og selvom der er fire flere, som mistede livet i 2018 end året før, er tendensen over de seneste 10-12 år, at antallet af dødsulykker falder. Både herhjemme og i andre industrialiserede lande, siger Kent J. Nielsen, der er souschef ved Arbejdsmedicinsk Klinik på Regionshospitalet i Herning og forsker i forebyggelse af arbejdsulykker.

LÆS ARBEJDSTILSYNETS BESKRIVELSER AF DØDSULYKKERNE I 2018 HER

Kent J. Nielsen påpeger, at antallet af dødsulykker i Danmark i 2007 var 66 og dermed over dobbelt så stort som i dag.

- Så når vi har at gøre med så forholdsvis små tal som i dag, er den kyniske betragtning, at det er svært at sige noget om udviklingen fra år til år, da der blot kan være tale om tilfældig variation. Hver en dødsulykke er selvfølgelig en for meget, og målet er, at ingen skal dø på jobbet, så der er stadig et stykke vej endnu, siger Kent J. Nielsen.

- Spørgsmålet er dog, om det er realistisk at komme helt ned på nul dødsulykker. Mennesker vil altid kunne begå fejl, og der kan altid opstå uheldige situationer, som er umulige at forudsige, siger han.

ARTIKLEN FORTSÆTTER UNDER GRAFIKKEN

Over en tredjedel af dødsulykkerne i 2018 er sket på transportområdet. Det overrasker ikke Kent J. Nielsen.

- Vi ved, at der sker mange alvorlige ulykker inden for transport, landbruget og bygge- og anlæg, hvor der arbejdes med store, tunge maskiner, siger han.

- Antallet af ulykker inden for transport kan måske mindskes, når der kommer selvkørende maskiner. Når vi ved, at folk begår fejl, handler det om at skabe et arbejdsmiljø, hvor vi med forebyggelse eller tekniske hjælpemidler sikrer, at de ikke straffes med en ulykke, når det sker, siger han.

Behov for kampagner

Siden 2004 har i alt 627 mennesker mistet livet efter ulykker på landjorden i Danmark. Og selvom antallet af dødsulykker generelt er faldet de seneste år, er der ingen grund til at læne sig tilbage, mener Christian Juhl, der er Enhedslistens arbejdsmiljøordfører i Folketinget.

- Set i forhold til 2017 er der en lille tendens til, at det igen går i den forkerte retning, og at antallet af dødsulykker stiger, siger Christian Juhl.

- Der er behov for flere penge til en indsats, som kan forebygge ulykkerne. Og lige som der har været kampagner for at nedbringe antallet af alvorlige ulykker inden for landbruget og i bygge- og anlægsbranchen, er der behov for en kampagne, som kan sætte en stopper for de mange ulykker på transportområdet, siger han.

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) ønsker ikke at kommentere antallet af dødsulykker i 2018, før Arbejdstilsynet kommer med en endelig opgørelse.