Gå til hovedindhold
Transportområdet har været hårdt ramt af dødsulykker i 2018. Senest mistede en 57-årig chauffør i begyndelsen af september livet, da ladet på hans lastbil ramte en højspændingsledning på en mark ved Karup i Jylland.
Foto: Henrik Birkbak/TV MIDTVEST

Otte chauffører har i 2018 mistet livet, og chauffør-branchen er dermed ramt af over en tredjedel af de 23 dødsulykker, der foreløbig er sket på jobbet i 2018. 3F kræver beskæftigelsesministeren på banen og en særlig indsats for at forebygge ulykkerne.

Det kører den forkerte vej med ulykkerne på transportområdet. Det viser en optælling foretaget af Transportgruppen i 3F.

Optællingen viser, at mindst otte chauffører i år har mistet livet under arbejde, og at 11 ud af de foreløbig 23 dødsulykker i Danmark i 2018 er sket på transportområdet, der i 3F blandt andet også omfatter lagerarbejdere.

- Det er fuldstændig uacceptable tal. Vi er stærkt rystede, siger Flemming Overgaard, næstformand i 3F’s Transportgruppe.

Han kræver handling fra beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) og en ekstraordinær indsats for at forebygge de mange dødsulykker på transportområdet. I 2016 døde 11 personer i arbejdsrelaterede ulykker inden for landbruget, hvilket sidste år førte til, at Arbejdstilsynet satte fokus på området. Flemming Overgaard ønsker, at ministeren tager initiativ til lignende tiltag på transportområdet.

- Vi skal have nedbragt antallet af dødsulykker, fastslår han. 

Vognmænd vil gerne samarbejde

DTL - Danske Vognmænd, der er hovedorganisation for cirka 2.000 vognmænd i Danmark, bakker op om 3F’s ønske.

- 11 dødsulykker på transportområdet er 11 for mange. Som arbejdsgivere har vi et ansvar for vores medarbejderes sikkerhed og for at være med til at sikre, at disse ulykker ikke sker, siger administrerende direktør Erik Østergaard, DTL - Danske Vognmænd.

- Vi vil meget gerne gå i dialog med 3F og være med til at kortlægge, hvordan ulykkerne er sket, og hvad der kan gøres for at forebygge dem. Og det vil være helt naturligt, at den indsats foregår i samarbejde med Arbejdstilsynet og de andre myndigheder og interessenter på området, siger han.

Erik Østergaard henviser til, at der i 2005 var store problemer med lastbiler og højresvingsulykker, hvilket DTL - Danske Vognmænd, politiet, Vejdirektoratet, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker og Cyklistforbundet i fællesskab fik sat fokus på.

- Der er stadig udfordringer, men via en fælles indsats og kampagner er det lykkedes at få nedbragt antallet af højresvingsulykker markant. Det vil være oplagt at gøre det samme i forhold til dødsulykkerne på transportområdet, siger Erik Østergaard. 

3F: Helt uacceptabelt

Ud af de 23 mennesker, der indtil nu er døde på jobbet i år, arbejdede de 20 i 3F brancher.

Det dokumenterer, at 3F’erne har et ekstremt hårdt arbejdsmiljø, mener Ulla Sørensen, der er arbejdsmiljøpolitisk chef i 3F.

- Det er helt uacceptabelt, at vores medlemmer reelt sætter livet på spil, når de går på arbejde. Derfor er det vigtigt, at vi får mest mulig indsigt i, hvad ulykkerne skyldes, hvordan de opstår, og hvordan de kan undgås, siger hun.

Ulla Sørensen mener, at det er nødvendigt med en permanent bevilling til Arbejdstilsynet for at komme problemerne til livs.

- Det vil give mulighed for en langsigtet planlægning af tilsyn og forebyggelsesaktiviteter, så alvorlige ulykker med døden til følge kan undgås. Vi må nu have ministeren på banen med nogle reelle initiativer. Vi kan ikke fortsætte ned ad denne her vej, siger hun.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen.