Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

Det koster hovedentreprenør på metroen 85.000 kroner at tabe en tonstung betonklods 35 meter i arbejdsskakt på Nørrebro.

En betonklods faldt 35 meter ned i arbejdsskakten på byggepladsen ved Nørrebroparken i København. Dette er et foto fra det første metrobyggeri.

Det vakte opsigt, da en tonstung betonklods blev tabt ned gennem arbejdsskakten på metrobyggepladsen ved Nørrebroparken i januar. Elementet var ikke gjort fast og gled ud af kranens stropper. Betonklodsen faldt 35 meter ned gennem skakten.

Ingen personer blev ramt. Men den italienske hovedentreprenør, Copenhagen Metro Team (CMT), har nu fået en bøde af politiet på 85.000 kroner for brud på arbejdsmiljøloven.

Samtidig har CMT fået en bøde på 135.000 kroner for tre andre ulykker på metroen. Her kom ansatte i alle tilfælde til skade. Det fremgår af bødeforlæg hos politiet, som Fagbladet 3F har fået aktindsigt i.

Bøden blev udstedt, efter Arbejdstilsynet havde udført kontrol på byggepladsen og indstillet CMT til en bøde.

- Den bøde, du omtaler, viser, at Arbejdstilsynet ikke var tilfreds med den procedure, som vi specifikt brugte til at løfte tunnelelementer ned i skakten. Den procedure har vi så ændret, forklarer Jens Munch, der er kommunikationschef i CMT.

Kritik fra ekspert

Sikkerheden på metroen møder hård kritik fra Peter Hasle, der er professor i arbejdsmiljø ved Aalborg Universitet.

Han mener, at de høje bøder og mange ulykker viser, at den italienske hovedentreprenør i for ringe grad har fulgt op på de mange ulykker og påbud.

- Det tyder på, at entreprenøren ikke har været god nok til at leve op til det ansvar og ikke har haft tilstrækkelig fokus på at få bragt tingene i orden, siger Peter Hasle.

Bøden på 135.000 kroner er blevet særlig høj, fordi den handler om tre ulykker, hvor der har været fare og skade for de ansatte. Og samtidig har nye regler medført, at der gives højere bøder til store virksomheder. Det oplyser Elisabeth Boserup, senioranklager ved København Politi.

38 sager

Bøderne er nogle af de første sager, der er afgjort på metroen. Arbejdstilsynet har i alt oprettet 38 straffesager for dårligt arbejdsmiljø på metropladserne. En lang række sager venter stadig på at blive afgjort.

Siden metroens start har der i alt været 22 procent flere ulykker end gennemsnittet i byggebranchen. Men siden nytår har byggeriet ligget lige under landsgennemsnittet, påpeger Jens Munch fra CMT.

Han forsikrer, at sikkerheden for de ansatte på metroen er vigtig for CMT.

- Vi har implementeret en række initiativer i hele organisationen. Vi har gennemført nye sikkerhedskurser for alle medarbejdere i alle arbejdsområder, og vi har igangsat nye træningsprogrammer for kranførere og anhuggere, forklarer Jens Munch.

Rettelse kl. 9.27: Tidligere fremgik det, at betonelementet vejede 9,7 tons. Det er ikke korrekt. Det var den samlede vægt af tre elementer, der blev løftet.