Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Ansatte har betalt en høj pris, mens Frederikssund Kommune har sparet mange penge på at udlicitere rengøringen af dens skoler, børnehaver og institutioner. Nu har kommunen på ny hyret en omstridt rengøringsleverandør.

Pernille Larsen (tv), Helen Kreutzmann og Charlotte Winther (th) er kritiske over for deres tidligere arbejdsgiver, Forenede Service, for hvem de gjorde rent på offentlige institutioner i Frederikssund Kommune.

Flere rengøringsmedarbejdere fortæller, at det var kaos, da de gjorde rent hos Frederikssund Kommune. De var ansat hos Danmarks næststørste rengøringsselskab, Forenede Service. Selskabet havde kontrakt på rengøringen i den nordsjællandske kommune fra 1. august 2013 til 31. juli 2016.

Den 47-årige 3F'er Charlotte Winther blev ansat 1. august 2013 hos Forenede Service, da selskabet overtog opgaverne i Frederikssund Kommune fra ISS, der tidligere havde kontrakt på rengøring i kommunen. Hun tiltrådte altså først den dag, hvor Forenede Service overtog kontrakten, så hun havde ikke været med til optakten, hvor der skulle ansættes medarbejdere og udleveres koder og nøgler til skoler, børnehaver og idrætshaller.

Hun mødte på arbejde i Frederikssund den første dag, hvor Forenede Service havde ansvaret.

- Jeg var rimelig rustet til opgaven. Alligevel var det et chok. Jeg gik ud fra, at virksomheden var klar til at overtage opgaven, men der var et stort kaos. Der manglede medarbejdere, og ingen i Forenede Service vidste noget. Jeg stod alene med ansvaret som serviceleder, men intet var klart, siger Charlotte Winther.

Medarbejdere græd

Hos Forenede Service var der et langt mere skrabet budget, end hun var vant til hos ISS:

- Uanset om det var en børnehave eller en skole, fik hver medarbejder kun udleveret fem mopper og tre klude. Det kunne man ikke engang gøre toiletterne rene med, siger Charlotte Winther.

Medarbejderne fik besked på at sætte tempoet væsentligt op, fortæller hun.

- Mange steder var der skåret så meget i tid, at jeg havde medarbejdere, som ellers var stolte af deres arbejde, som stod og græd, fordi de ikke kunne nå det, siger Charlotte Winther.

Hun fortæller, at blandt andet skulle en børnehave, som tidligere blev gjort rent på to timer, klares og skinne på kun 45 minutter. På skoler blev tiden skåret med omkring 50 procent.

Da Charlotte Winther gik til afdelingslederen for region Nordsjælland hos Forenede Service, fik hun klar besked: ”Kan de ikke gøre rent på den tid, må de ud af vagten”.

- Jeg nåede at fyre en medarbejder, som jeg har kendt i 20 år. Det slog benene væk under mig, at jeg skulle stå og sige til hende: Beklager, men jeg bliver nødt til at fyre dig, siger Charlotte Winther og fortsætter:

- I seks uger havde jeg løbet spidsrod og arbejdet omkring 70 timer om ugen for at få det til at fungere. Men nu bukkede jeg under med stress.

Mindre tid til samme arbejdssted

Under sygemeldingen fik Charlotte Winther en fyreseddel. Men da hun efter et år blev raskmeldt, kom hun tilbage som almindelig rengøringsassistent i Forenede Service. Her skulle hun gøre rent i idrætshallen i Skibby og Kignæshallen i Jægerspris.

- Da jeg var ansat i ISS, havde jeg også haft ansvaret for hallen i Skibby, som er den største i området. Dengang var der afsat tre en halv time om dagen. Det var nu sat ned med en time, så jeg arbejdede ofte gratis for at blive færdig. Jeg ville simpelthen ikke have hængende på mig, at jeg afleverede en hal, der ikke var gjort ordentligt rent, siger Charlotte Winther, der har fundet andet arbejde, efter hun fratrådte hos Forenede Service i slutningen af august 2016.

45-årige Pernille Larsen begyndte i januar 2016 som tilsynsførende hos Forenede Service. Hun betegner også forholdene som kaotiske og oplyser, at tiden til at rengøre offentlige institutioner i Frederikssund Kommune er blevet sat ned. 

- Medarbejdere skal knokle røven ud af bukserne. Det er umenneskeligt, siger Pernille Larsen, der kun var ansat i meget kort tid.

Hun føler sig svinet til af tilsynsførende hos Forenede Service, som endte med at fritstille hende.

- Man lytter slet ikke til, hvad medarbejderne ude på pladserne siger. Og man fejer problemer ind under gulvtæppet, siger Pernille Larsen, der nu er på dagpenge og drømmer om at få det store kørekort på et kursus og derefter et job som lastbilchauffør. 

Fik stress

Den 51-årige 3F'er Helen Kreutzmann blev tilbudt en stilling som vikar hos Forenede Service – og sagde ja til arbejdet i januar 2016.

- Det skulle jeg aldrig have sagt ja til. Jeg fik stress. Jeg var der i seks-syv uger, siger Helen Kreutzmann.

- Det er ikke kun Forenede Service, der har et ansvar. Det har kommunen også, siger hun.

Måtte efterbetale millionbeløb

55-årige Helle Pedersen var ansat hos Forenede Service i et års tid, hvor hun gjorde rent hos Frederikssund Kommune.

- Det var hårdt. Og mine lønsedlerne var ikke korrekte, siger 3F'eren, der nu er ledig og leder efter andet rengøringsarbejde.

3F Frederiksværk-Frederikssund bakker rengøringsassistenterne op. Afdelingen har i 51 faglige sager sikret efterbetaling på over 1,5 millioner kroner til medlemmer, der er blevet snydt for betaling af Forenede Service for arbejde i Frederikssund Kommune.

- Der er tale om omfattende snyd. Nogle medlemmer fik ikke løn for arbejde, andre fik ikke tillæg for arbejde om aftenen eller natten. Andre medlemmer manglende betaling for overarbejde. Jeg har talt med grædende medarbejdere fra firmaet, siger Poul Andersen, faglig sekretær hos 3F Frederiksværk-Frederikssund.

Tidligere chef: Snyd med timer

Fagbladet 3F har forelagt udtalelserne for ledelsen i både Forenede Service og dens moderkoncern, Forenede, og har bedt om kommentarer – men har ikke fået nogen.

Jens Nielsen fungerede i seks år som kvalitets- og sikkerhedschef hos Forenede Service, inden han i maj 2015 blev driftsdirektør for firmaets afdeling i Nordsjælland. Afdelingen stod på det tidspunkt for rengøring på blandt andet skoler, børnehaver og kontorer i kommunerne Frederikssund, Fredensborg, Gribskov, Rudersdal, Holbæk og Helsingør.

Som regionsdirektør i Nordsjælland måtte Jens Nielsen rydde op i mange sager om manglende løn og tillæg fra tiden før hans direktørperiode i regionen, oplyser han. Han kan genkende Poul Andersens fremstilling af forholdene for medarbejdere hos Forenede Service.

- Jeg blev mødt med en række sager og skulle rydde op i det. Mange medarbejderne havde sendt deres timeantal til afdelingen, og de var blevet snydt for timer. De havde dokumentation for de manglende timer, så der var ikke så meget diskussion, siger Jens Nielsen.

Han blev i januar 2016 fyret af Forenede Service. Samtidig stoppede firmaets administrerende direktør, Steen Gede. Han var ligeledes blevet fyret efter en tabt magtkamp mod Michael Krogh, der er medejer af koncernen Forenede.

(Artiklen fortsætter under billedet.)

Prisen vægter mest

Da Danmarks største rengøringsselskab ISS i 2010 overtog rengøringen i alle Frederikssund Kommunes børnehaver, skoler, idrætshaller og institutioner, sparede kommunen i alt 24 millioner kroner i løbet af tre år. Kommunens politikere vægtede ved udbuddet i højere grad prisen end kvaliteten af rengøringen.

Da Forenede Service overtog kontrakten i 2013, valgte et flertal af kommunens politikere rengøringsleverandør alene på baggrund af prisen – det billigste bud.

Kommunaldirektøren i Frederikssund Kommune, Ole Jacobsen, siger til dagbladet Politiken:

- Kontrakterne blev ikke forlænget med hverken ISS eller Forenede Service, fordi deres rengøringskvalitet var for ustabil. Det drejede sig ikke om miljø- og arbejdsforhold for de ansatte, men om at kvaliteten af rengøringen hen over perioden var for svingende.

Omstridt selskab har overtaget

1. august 2016 overtog rengøringsselskabet KN Rengøring rengøringen hos Frederikssund Kommunes institutioner.

Fagbladet 3F har tidligere afsløret, at KN Rengøring i en lang periode har benyttet underbetalte, rumænske rengøringsfolk via underleverandører til rengøring. Arbejdet er foregået i flere offentlige daginstitutioner, Coop Danmark-butikker samt på Burger King-restauranter.

KN Rengøring er ikke medlem af Servicebranchens Arbejdsgiverforening, SBA, der hører under DI og har omkring 140 medlemsvirksomheder – heriblandt ISS og Forenede Service. Medlemmer af SBA skal leve op til den såkaldte Servicenorm, som er brancheforeningens egne etiske og praktiske krav til virksomhederne.

Over for dagbladet Politiken undrer formanden for SBA, Jørgen Utzon, sig over forløbet:

- Det er påfaldende, at en kommune ikke vælger en leverandør, som er omfattet af brancheforeningens servicenorm, som skal sikre ordentlige forhold for medarbejdere og kvalitet i rengøringen, siger Jørgen Utzon.

Brancheforening: Kommunerne har et problem

Brancheformanden hos SBA mener, at kommunerne har et problem.

- Det er stærkt bekymrende, at mange kommuner kun har fokus på den rå pris, når de i forbindelse med et udbud afgør, hvem der skal varetage deres rengøringsopgaver, siger Jørgen Utzon til Politiken.

Kommunernes Landsforening, KL, afviser kritikken.

- Branchen har selv været med til at sætte et enormt fokus på pris, og når konkurrencen kommer, er det lidt mærkeligt, at den så siger, at det er et problem at have fokus på prisen, siger Thomas Kastrup-Larsen, formand for KL's Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalg og socialdemokratisk borgmester i Aalborg Kommune, til Politiken.

Han fremhæver, at langt de fleste kommuner har sociale klausuler og stiller krav om ordnede arbejdsvilkår.

- Branchen bør kigge indad og selv være med til at sørge for, at vi får et mere sundt marked, siger Thomas Kastrup-Larsen.

Fagbladet 3F kunne i september 2015 fortælle, at 48 ud af 52 kommuner, der havde udliciteret rengøringen, havde vægtet prisen højest i udbudskriterierne. Det viste et indblik i udbudsmaterialet fra landets kommuner, som Fagbladet 3F havde fået aktindsigt i.

Vil holde øje med leverandør

Kommunaldirektør i Frederikssund Kommune Ole Jacobsen oplyser til Politiken, at KN Rengøring var billigere end de andre selskaber. Men at det ikke var prisen, som alene gjorde udfaldet.

- De vandt på en samlet vurdering af pris og kvalitet, hvor pris og kvalitet vægtede med 50 procent hver. Når vi udformer et udbudsmateriale, er det jo ikke sådan, at vi sidder bagefter og leger, hvem vi kan lide, og hvem vi ikke kan lide. Man kan sagtens blive tvunget til at indgå en kontrakt med en leverandør, som man dybest ikke bryder sig om eller har tillid til, siger Ole Jacobsen til Politiken.

Frederikssund Kommunes borgmester John Schmidt Andersen (V) oplyser til Politiken, at han vil følge KN Rengøring tæt:

- Vi har mulighed for kontrol med løn og kvalitet. Hvis det bliver for besværligt i forhold til det, som vi får, kan det godt være, at vi om tre år tager rengøringen tilbage til kommunen. Men det må vi se til den tid, siger borgmesteren til Politiken.