Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Udbudsfirmaet ServiceConsult har modtaget over 16 millioner skattekroner siden 2001, viser aktindsigt. - Der er nogle, som siger, at jeg er dygtig, siger firmaets ejer, der har en dobbeltrolle.

Udbudfirmaet ServiceConsults ejer, Finn Buch Petersen, afviser, at han har en dobbeltrolle.

Mere end 16 millioner skattekroner. Det har 16 kommuner tilsammen betalt til det omstridte konsulentfirma ServiceConsult, der har en dobbeltrolle. Firmaet står for udbud og kontrol af kommunal rengøring og vinduespudsning - og har sideløbende fået flere hundrede tusinde kroner fra private rengøringsselskaber, der er blevet tildelt kommunale kontrakter, og hvis kvalitet skulle kontrolleres af ServiceConsult.

Blandt de kommuner, der har betalt flest penge til ServiceConsult, er Ringsted, Ballerup, Gribskov og Allerød. Det viser aktindsigt hos kommunerne.

Forelagt tallene fra de 16 kommuner skriver ejeren af ServiceConsult, Finn Buch Petersen, i en skriftlig kommentar til Politiken og Fagbladet 3F:

- Jeg har ikke mulighed for at kontrollere tallene, men det er formentlig inklusive moms, og misundelse er en grim ting - uanset hvordan den viser sig.

(Artiklen fortsætter under grafikken)


Nævn: Ulovlig pointtildeling

I 2011 var det ServiceConsult, der stod for Køge Kommunes udbud af rengøring og vinduespudsning. Buddet fra landets største rengøringsselskab, ISS, blev udpeget som det økonomisk mest fordelagtige for kommunen. Men firmaet Rent A/S, som også havde budt på opgaven, klagede til Klagenævnet for Udbud over ServiceConsult - og fik medhold.

ServiceConsult havde givet Rent A/S' tilbud "en ulovlig og åbenbart for lav pointtildeling" i forhold til to underkriterier, hedder det i kendelsen fra november 2012.

”Den faktiske anvendelse af evalueringsmodellen er behæftet med sådanne mangler, at tildelingsbeslutningen ikke er egnet til at identificere det økonomisk mest fordelagtige tilbud", skrev Klagenævnet for Udbud i kendelsen.

Klagenævnet for Udbud annullerede Køge Kommunes beslutning om at indgå kontrakt med ISS. Og nævnet afgjorde i september 2013, at Køge Kommune skulle betale en million kroner i erstatning til Rent A/S.
 

Udbudskonsulent: Forsmået firma

Om sagen siger ejeren af ServiceConsult, Finn Buch Petersen:

- Der var så en tilbudsgiver, som følte sig forsmået. Virksomheden var ikke tilfreds med det valg, som kommunen og jeg uafhængigt af hinanden var kommet frem til. 

Hvad synes du om afgørelsen?

- Jeg synes, at den var dybt urimelig. Klagenævnet har altid ret i den forstand, at når det siger, at beskrivelsen i udbudsmaterialet ikke har været dækkende nok i forhold til det, som der er lagt vægt på, så er det det. Men det havde ikke forandret noget, for firmaet var stadig ikke kommet i nærheden af at få opgaven. Det var en rent teknisk ting, siger Finn Buch Petersen og oplyser, at sagen kostede ham en million kroner.

Hvordan havde du det med, at det var i Køge, hvor du sad i byrådet?

- Det havde jeg det rigtig skidt med. Men jeg har lært, at man skal lade være med at beskæftige sig med de subjektive vurderinger. Hvis man ikke laver subjektive vurderinger, laver man ikke nogen fejl, siger Finn Buch Petersen, der dengang repræsenterede Demokratilisten i byrådet i Køge.

Ifølge Køge Kommune betalte kommunen 360.673 kroner til Finn Buch Petersens firma i 2011-12.

Kommune afbrød samarbejde

I perioden 2012-14 betalte Hillerød Kommune i alt 948.146 kroner til ServiceConsult. Finn Buch Petersens firma stod for udbud af en del af rengøringen i kommunen. Opgaven blev vundet af Danmarks næststørste rengøringsselskab, Forenede Service.

Men i november 2015 besluttede byrådet i Hillerød Kommune at stoppe samarbejdet med Forenede Service i utide. Det skete efter Fagbladet 3F's afsløringer af, at den nordsjællandske kommune havde klaget massivt over samarbejdspartneren.

- Jeg var ikke controller, men stod kun for udbudsopgaven. Men det er rigtig skidt. Det er da noget af det værste, der kan ske. At man får lavet en kontrakt, som ender med at må opsiges på grund af dårlig kvalitet eller anden form for misligholdelse, siger Finn Buch Petersen og fortsætter:

- Det er sket tre gange i al den tid, 25 år, hvor jeg har været involveret, at det har været nødvendigt at opsige en leverandør. Jeg synes overhovedet ikke, at det er sjovt.

Finn Buch Petersen ønsker ikke at oplyse, hvilke tre kontrakter der er tale om.
 

En julegave

Finn Buch Petersen oplyser, at en typisk kommune med 50-60.000 indbyggere betaler hans firma omkring 200-250.000 kroner for arbejdet med at stå for et udbud. Han ønsker ikke at fortælle, hvem der er hans offentlige og private kunder. Men han oplyser, at han har flest offentlige ordregivere, og at det er kommuner.

- Det er tyngden, og det er især på Sjælland. Jeg har formået at holde fast i kunderne. Der er nogle, som siger, at jeg er dygtig, siger han.

- For sådan én som mig var det den bedste gave, man kunne få, da tjenesteydelsesdirektivet kom i 1992, fordi det siger entydigt, at man med passende mellemrum skal genudbyde opgaven. Det er en julegave for sådan en som mig. Bøtten skal vendes med passende mellemrum. Det skal i genudbud. Det er godt for mig, siger Finn Buch Petersen og vurderer, at det også er godt for ordregiverne.
 

Vil ikke udtale sig om Allerød og Gribskov

Allerød Kommune har betalt godt to millioner kroner til ServiceConsult i årene 2009 til midten af 2015, oplyser kommunen. ISS havde i 2015 kontrakt på rengøring i kommunen, men leverede ikke varen og blev udskiftet med Forenede Service.

ServiceConsult stod for udbuddet, da ISS vandt opgaven, og fik også betaling fra kommunen for at kontrollere rengøringen. Finn Buch Petersen ønsker ikke at udtale sig om sit arbejde for Allerød Kommune.

Han ønsker heller ikke at udtale sig i forhold til sin rolle som controller i forbindelse med Gribskov Kommunes udlicitering af rengøring til Forenede Service. Forenede Service brugte i 2011 i strid med kontrakten med Gribskov Kommune underleverandører til rengøring på nogle af kommunens institutioner.

Fagbladet 3F har tidligere afsløret, hvordan politiet fandt seks sultne rumænere boende i en af disse underleverandørers kælder fyldt med rottelort.

Gribskov Kommune har betalt over 2,1 millioner kroner til ServiceConsult i perioden 2010-14, viser en opgørelse fra kommunen.
 

(Artiklen fortsætter under billedet)

haderselev.jpg

https://old.fagbladet3f.dk/sites/default/files/fagbladet3f/haderselev.jpg

Billedtekst

Faktura fra ServiceConsult til Haderslev Kommune

Title Text

Media Folder

Alternativ_billedtekst

Alternativ_fotograf

Opgaven som controller er vigtigst

Generelt om opgaven som controller for kommuner siger Finn Buch Petersen:

- Det er det allervigtigste. Alle kan lave et udbud ved at kopiere andre. Det er der ikke nogen ben i. Det er opfølgningen bagefter, som jeg kalder kontraktforvaltningen, som er det allervigtigste.

- Det gør jeg typisk ved at køre ud i den virkelige verden. Folk kan ringe eller skrive til mig, hvis der er noget unormalt, eller at kvaliteten er for ringe. Jeg har kun i nogle få situationer kunnet konstatere, at der i forhold til eksempelvis servicemedarbejdere var noget, som ikke gik rigtig til, siger han og fortsætter:

- Jeg siger altid: Hvis vi laver stikprøvekontroller, fanger vi i hvert fald altid de fleste. Men det er klart, at det er et spørgsmål om temperament, eller hvor mange ressourcer man vil bruge på det. Men når der kommer sager frem, intensiverer man selvfølgelig kontrollen. Alt andet ville være dumt.

Om hans firmas pris for at være controller oplyser Finn Buch Petersen, at det kan han ikke rigtig sætte tal på. Det afhænger af kommunens ambitionsniveau, og hvor meget de vil have kontrolleret.

- Jeg siger selvfølgelig, at de skal købe mest muligt. Det er ved kontraktforvaltningen den gode kvalitet, og pengene for ordregiveren ligger. Det kan ikke betale sig at spare 50.000 kroner på en controller, hvis det betyder, at leverandøren kan løbe om hjørner med kommunen, siger Finn Buch Petersen.  
 

Snydt for over 1,5 millioner kroner

Frederikssund Kommune har i alt betalt knap en halv million kroner til ServiceConsult, herunder 25.000 kroner for ”kontraktforvaltning” i perioden juli til december 2013. På det tidspunkt havde Forenede Service kontrakt på rengøring i kommunen.

3F Frederiksværk-Frederikssund har i 51 faglige sager sikret efterbetaling på over 1,5 millioner kroner til medlemmer, der er blevet snydt for betaling af Forenede Service for arbejde i Frederikssund Kommune i perioden 1. august 2013 til 31. juli 2016.

Forelagt opgørelsen fra 3F Frederiksværk-Frederikssund skriver Finn Buch Petersen i en mail:

- Jeg har intet objektivt kendskab til de omtalte 3F-sager i Frederikssund Kommune.