En taxichauffør blev forsøgt kvalt med ståltråd i weekenden. Overfaldet er nummer 20 i rækken af grove episoder siden jul. Minister tøver fortsat med krav om videoovervågning i hyrevogne.
Ståltråd, slips, oversavede jagtgeværer, flasker, knytnæver og køkkenknive er nogle af de forskellige våben, der siden jul har gjort arbejdslivet surt for taxichauffører.
Senest ville to røvere natten til søndag have pengene fra en taxichauffør i Århus ved hjælp af dødstrusler og ståltråd om halsen på chaufføren.
Ståltrådsrøveriet i Århus er nummer 20 i rækken af særdeles grove overfald siden jul. Og det er tilsyneladende blevet endnu farligere at være taxichauffør i løbet af det seneste år. I 2005 kunne Taxachaufførernes Landsklub og Fagbladet 3F først registrere overfald nummer 20 sidst i april - i 2006 er der kun gået tre måneder.
Taxachaufførernes Landsklub forsøger efter bedste evne at registrere alle tilfælde af vold, trusler og røverier mod chaufførkolleger. Men tallene dækker udelukkende indberetninger fra chauffører og sager omtalt i pressen.
De mange tilfælde af røverier, trusler og grov vold i taxibranchen har de senere år fået 3F's Transportgruppe til at kræve videoovervågning i samtlige landets taxi'er. Det er blandt andet sket med flere henvendelser til beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen.
- Det er uhyggeligt og uanstændigt at taxichauffører ikke kan passe arbejdet uden risiko for at få tæsk eller det, der er værre. Det er kun en tilfældighed, at ingen er blevet dræbt i år. Jeg håber, de seneste tal nu vil få beskæftigelsesministeren på banen med en hurtig indsats, siger miljøkonsulent i 3F's Transportgruppe Kjeld H. Jensen.
Han henviser til, at Claus Hjort Frederiksen i et brev til 3F's Transportgruppe har skrevet, at han tager overfaldene i taxibranchen alvorlig, og at han vil se nærmere på mulighederne for videoovervågning.
Gode erfaringer
I Sverige viser erfaringer fra Taxi Göteborg, at antallet af tilfælde, hvor føreren har aktiveret nødalarmen i vognen, er næsten halveret, siden videokameraer blev monteret i sommeren 2003.
Det skyldes blandt andet, at visse kriminelle typer fravælger at køre med selskabets biler på grund af risikoen for at blive fotograferet. Og at chaufførerne føler sig mere trygge og dermed er bedre til at håndtere konfliktsituationer.
Samme erfaringer er gjort i Holland. Her har Rotterdam Taxi opnået et fald i antallet af røverier mod taxichauffører på 65 procent, efter der er kommet kameraer i selskabets vogne.