Ubers chauffører er ansatte og har derfor ret til både mindsteløn, feriepenge og betalte sygedage, lyder det i dom fra Storbritannien.
Ubers chauffører er ansatte, ikke selvstændige. Og derfor har de ret til at få feriepenge, pension, løn under sygdom og sågar mindsteløn.
Så klar lyder dommen fra arbejdsretten i London, som netop har taget stilling til et af de afgørende stridspunkter mellem Uber og dets chauffører: Om Uber er et firma med ansatte eller et firma, som blot “låner” sine chaufførers tid.
Det skriver The Guardian.
Og afgørelsen fra Storbritannien er klokkeklar: Her havde to Uber-chauffører lagt sag an mod Uber, fordi de mente, at de havde ret til samme vilkår som andre ansatte, da de blev tvunget til at have lange arbejdsdage og køre sene aftenture af Uber - og at de to chauffører altså ikke havde kontrol over deres egen tid, som Uber hævder.
- Selve tanken om, at Uber i London er en mosaik af 30.000 små selvstændige firmaer forbundet af en fælles “platform”, er i vores øjne direkte latterlig, udtalte dommeren i arbejdsretten i London og fortsatte:
- Uber-chauffører kan ikke forhandle turens pris med passagererne. De bliver tilbudt og accepterer ture udelukkende på Ubers vilkår, udtalte dommeren, skriver The Guardian.
40.000 Uber-chauffører kan nu kræve mindsteløn og feriepenge
Afgørelsen kan blive endog rigtig dyr for Uber i Storbritannien, hvor alle tjenestens 40.000 Uber-chauffører nu kan kræve mindsteløn, løn under sygdom og feriepenge i fremtiden.
Uber i Storbritannien har da også anket dommen med det samme.
Hvis dommen står til troende, åbnes dørene for, at andre lignende firmaer også skal til at give deres ansatte goder, de ellers er kommet ud af indtil nu.
I alt regner man med, at der er 460.000 løst ansatte i Storbritannien, der arbejder under samme vilkår, som Uber-chaufførerne gør i dag, men som kunne få ret til mindsteløn, løn under sygdom, feriepenge og pension.
Uber: Vores chauffører har "fuldstændig kontrol"
Netop spørgsmålet om, hvorvidt Uber-chaufførerne er deres egne små selvstændige enmandsfirmaer eller rent faktisk er ansat af Uber, har været et kardinalpunkt i diskussionen om Uber både herhjemme og i udlandet.
Selv hævder Uber, at chaufførerne er deres egne chefer, selv om de kører for Uber og benytter Ubers platform til at hyre og afregne med kunder og Uber tager omkring 20 procent af indtjeningen - som en arbejdsgiver kunne gøre.
Venter stadig på dansk Uber-sag
Mens englænderne dermed har taget hul på et af de mest principielle spørgsmål om Ubers forretningsmetoder, så venter danskerne stadig på at få afgjort første punkt på listen: Er Uber-kørsel ulovlig eller ej?
I juli måned blev seks Uber-chauffører idømt bøder på mellem 2.000 til 6.000 kroner for ulovlig taxakørsel. Flere af sagerne blev siden anket til landsretten og skal for retten 17. november i år.
Først herefter vil “den store sag” mod Uber som virksomhed blive sat til at køre i retten, oplyser justitsminister Søren Pind selv.
Han indrømmer også, at Uber-kørsel i danmark vil blive ved, indtil de to forskellige retssager er endeligt afsluttet.