Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Transportfirmaet Contrans er blevet meldt til politiet for ulovlig cabotagekørsel. Firmaet afviser anklagerne, men risikerer kæmpebøde, hvis sagen ender med tiltale og dom i retten.

En række chauffører, der kører for Contrans, fortæller, at de har følt sig tvunget til at overtræde kørselsreglerne, og at deres boforhold er under al kritik.
Arkiv: Niels Åge Skovbo

Det omstridte transportfirma Contrans, der med omkring 400 chauffører er blandt Danmarks største, er blevet politianmeldt af en tidligere lastbilchauffør.

Der sker, efter at Fagbladet 3F afslørede, at det Kolding-baserede transportfirma aflønner chauffører med ned til 25 kroner i timen, lader dem bo i lastbilernes førerhus i årevis og står bag ulovlig kørsel.

Firmaet afviser alle anklager, men ikke desto mindre fortæller en række chauffører, der kører for firmaet, hvordan de har følt sig tvunget til at overtræde reglerne.

Både 3F Transport og politiets Tungvognscenter Øst vurderer, at firmaet har kørt ulovlig cabotagekørsel. Det gør de på baggrund af kørselsrapporter fra 15 chauffører, der kørte for Contrans i andet halvår af 2021.

Cabotagekørsel er, når en udenlandsk lastbil kører varer mellem to steder i Danmark. Lastbilerne må højst køre varer tre gange på syv dage, så skal de forlade Danmark. Reglen er lavet for at dæmme op for social dumping på landevejene. 

Risikerer kæmpebøde

Hvis Contrans ender med at blive tiltalt og dømt for ulovlig cabotagekørsel, falder myndighedernes hammer hårdt og kontant.

Færdselsstyrelsen takserer ét tilfælde af ulovlig cabotagekørsel, der betragtes som en alvorlig overtrædelse af godsloven, til en bøde på 35.000 kroner, så det kan hurtigt blive en dyr affære. 

Bøden kan fordobles eller tredobles, hvis der foreligger skærpende omstændigheder, men det er i sidste ende anklagemyndigheden, der afgør, hvad bødekravet kommer til at lyde på.  

Politiet kan også tilbageholde lastbiler, hvis det er nødvendigt for at sikre betaling af bøde og sagsomkostninger eller for at sikre konfiskation. 

Transportminister ind i sagen

Sagen om Contrans landede for nylig også på bordet hos den nye transportminister, Trine Bramsen (S). 

Transportordførere fra Venstre, Dansk Folkeparti og Enhedslisten har stillet spørgsmål og vil have en forklaring på, hvordan der kan dukke en ny slumlejr-lignende sag op. 

Ordførerne sammenligner nemlig Contrans-sagen med sagen om transportfirmaet Kurt Beier Transport A/S i Padborg, som Fagbladet 3F afslørede i oktober 2018.

Her boede filippinske chauffører i en slumlejr på transportfirmaets område under usle forhold og arbejdede mange timer bag lastbilrattet i EU til 15-20 kroner i timen.

Contrans er meldt til politiets Tungvognscenter Syd af den tidligere lastbilchauffør gennem 50 år, Per Thuesen, Frederikshavn.

- Ingen gør noget, så nu har jeg valgt at melde Contrans til politiet. Branchen er ved at køre af sporet, og der mangler i den grad kontrol, siger han.

Direktør for Contrans Henrik Hansen, pointerer, at han ikke kender noget til en politianmeldelse.

- Jeg har ingen kommentarer, siger han.