Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

Stor stigning i andel sager om svindel, og Forbrugerrådet Tænk mener, beskyttelsen af kunderne er begyndt at virke. Men pas stadig på, siger ankenævnsdirektør.

Kunder står stærkt, hvis de mener, deres kort har været misbrugt. Det er banken, der har forpligtelsen til at føre bevis, hvis banken for eksempel mener, at folk selv har hævet pengene, og at der dermed ikke er sket misbrug.
Arkiv / Erik Refner

Hvis dit dankort eller kreditkort er blevet misbrugt, og banken ikke vil hjælpe dig, så kan det betale sig at klage. I hvert fald var der rigtig mange, der i 2019 fik udbytte af at gå til Det finansielle ankenævn.

Der blev i fjor afsluttet 153 sager om misbrug af betalingskort og netbank og NemID-oplysninger. Den slags klager fylder stadig mere i ankenævnets arbejde.

Næsten tre ud af hver fjerde klagere fik et positivt resultat ud af at gå til ankenævnet. Det er en markant større andel, der får medhold i forhold til årene forinden.

- Men det betyder ikke, at vi kan slappe af og bruge vores betalingskort til højre og venstre uden at tænke os om. Der er stadig fare for at miste penge, så vi skal fortsat være påpasselige, advarer Ulla Wulff Kjær, der er direktør i Det finansielle ankenævn.

Banker retter ind frivilligt, når folk klager

Bankerne er tilsyneladende interesserede i at få sager om misbrug af betalingskort løst, hvis kunder klager. I hvert fald blev der i 2019 sluttet 99 sager, inden de nåede helt frem til ankenævnets afgørelse. Banken imødekom klagerne frivilligt eller indgik forlig med dem.

I de sager, der afgøres af ankenævnet, får klager og bank ret i stort set lige mange tilfælde: 13 gange medhold til klager, 11 gange til bank.

- Meget tyder på, at den nye betalingskortlov fra 2018 giver forbrugerne bedre beskyttelse. Det ser ud til, at vi har fået et rimeligt system, siger seniorøkonom Morten Bruun Pedersen fra Forbrugerrådet Tænk.

Rykker bankerne for flere oplysninger

I en række sager kan ankenævnet ikke træffe afgørelse. Det skyldes, at der ikke kommer tilstrækkelig mange oplysninger frem om, hvad der faktisk er sket. Det hændte faktisk 24 gange i fjor, at en klage måtte afvises af den grund.

Ankenævnet har i flere år bedt bankerne se på, om de ikke kan skaffe flere informationer om, hvordan misbruget er sket. Det har der netop været holdt et møde om. Men juridisk direktør Kjeld Gosvig-Jensen fra bankernes organisation, Finans Danmark, siger, at der ikke er nyt at fortælle.

Tillid er i bankernes egen interesse

Morten Bruun Pedersen siger, at kunderne og bankerne har en fælles interesse i, at der er tillid til betalingskort.

- Bankerne har en rationaliseringsgevinst ved, at forbrugerne bruger betalingskort i stedet for kontanter. Derfor skal de have et incitament til at skabe sikre systemer. Det får bankerne, når de skal betale ved kasse 1 i sager om misbrug, hvis de ikke kan bevise, at der ikke er svindlet, siger Morten Bruun Pedersen.

Han nævner en enkelt sag som tegn på, at beskyttelsen rækker langt i dag. Det var en ældre kvinde, som faktisk gav sine NemID-oplysninger fra sig, selvom der er mange advarsler mod det. Hun slap med at betale en lille selvrisiko for det efterfølgende misbrug, mens banken måtte betale langt det største beløb.