Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Ny sag viser, at betalingsloven giver forbrugerne høj beskyttelse. Afløser for NemID er på vej, og den vil hindre noget af den kriminalitet, som foregår i dag.

Bankernes repræsentant i ankenævnet mente, at kvinden havde været groft uforsvarlig og derfor skulle betale 8.000 kroner i selvrisiko, men flertallet af medlemmerne lod hende slippe med 375 kroner.
Arkiv / Colourbox

Du skal ikke give dine NemID-oplysninger til andre. Sådan siger bankerne hele tiden. Men svindlerne er smarte og finder hele tiden på nye fupnumre. Det oplevede en kunde i Skjern Bank - og efter en klage slipper hun nu uden tabe en masse penge.

En aften ringede en person til kvinden og udgav sig for at være fra banken. Han sagde, at der foregik noget mærkeligt på hendes konto. Han lovede at stoppe de mistænksomme transaktioner, hvis hun gav ham cpr-nummer og numre fra sit NemID.

Kvinden blev forskrækket og gav ham det hele - også en sms-kode, som kom til hendes telefon. Derefter forsvandt der 32.000 kroner fra hendes konto.

Nu har Det Finansielle Ankenævn afgjort, at Skjern Bank skal betale hende alle pengene på nær en selvrisiko på 375 kroner. Et flertal i nævnet mener, at hun er blevet “franarret sin personlige sikkerhedsforanstaltning”, og så skal hun kun selv dække en lille selvrisiko. Det sker med henvisning til forbrugerbeskyttelsen i betalingsloven.

Papkortet forsvinder i 2021

Noget af den svindel, som i dag foregår med NemID, vil stoppe om et par år - i 2021. Da kommer der et nyt sikkerhedssystem med navnet MitID. I den forbindelse forsvinder det lille papkort med NemID, og det er blandt andet dét, der har været brugt til meget svindel.

Statens digitaliseringsstyrelse står bag det nye MitID i samarbejde med andre offentlige myndigher og bankerne. Digitaliseringsdirektør Michael Busk-Jepsen fra bankernes organisation, Finans Danmark, kender ikke den aktuelle klagesag og ønsker ikke at sige noget om enkeltsager, men han fortæller, at sikkerheden løftes med det nye MitID.

- MitID vil tilbyde en app, der ligner den app, som nu også er kommet til NemID, fortæller Michael Busk-Jepsen. I app’en vil man kunne se, hvad man bruger MitID til.

Boykot af fremmede computere

MitID vil også gøre det muligt at følge med i, hvilken computer en bruger logger på med. Hvis en kunde - eller en svindler - går ind via en anden computer, vil systemet kunne sende en sikkerhedsmeddelelse. Det ligner, hvad Apple og Google gør i dag, hvis der benyttes en computer, som deres systemer ikke kender.

- Der kommer efter planen også en mulighed for en lille fysisk nøgle, som skal sættes i computeren, måske i usb-stikket. Det er hele tiden en balance mellem sikkerheden, og så at teknikken skal være nem at betjene, siger Michael Busk-Jepsen.

MitID vil i modsætning til NemID fungere med flere sikkerhedsniveauer. Hvis man oplever meget svindel i en periode, kan bankerne rykke til større sikkerhed.

De kriminelle bliver dygtigere

Også i forhold til NemID er der nye initiativer på vej, som skal fungere i systemets sidste tid. Bankerne og andre oplever nemlig, at svindlerne bliver dygtigere og dygtigere.

- Det sker stort set aldrig, at de kriminelle hacker sig ind på kundernes konti og begynder at flytte penge rundt. I stedet går de efter brugerne og forsøger at snyde dem, siger Michael Busk-Jepsen og tilføjer:

- Først var der en periode med falske mails, som blev brugt til at franarre folk oplysninger. Så kom der sms-beskeder, og nu hører vi om mange opringninger, hvor de kriminelle udgiver sig for at være andre.