Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Efter at en lastbilchauffør blev mast til døde på jobbet, vurderede Arbejdstilsynet, at hans arbejdsgiver havde begået en særlig grov overtrædelse af arbejdsmiljøloven. Alligevel slap arbejdsgiveren for straf. Sagen ryster SF.

En lastbilchauffør blev dræbt under et betonelement i juni 2012. Først næsten fire år senere afgjorde myndighederne sagen, som blev droppet trods en ifølge Arbejdstilsynet grov overtrædelse af loven om arbejdsmiljø.

En bøde på 160.000 kroner.

Sådan oplyste dansk politi til de polske myndigheder om straffen til et polsk firma, efter at en af dets lastbilchauffører var omkommet i en arbejdsulykke i Danmark. Men oplysningen var i direkte modstrid med virkeligheden. For sagen endte med, at transportfirmaet slap fuldstændig for straf.

Københavns Vestegns Politi beklager dets forkerte oplysninger til statsadvokaten i den polske by Szczecin:

- Et bødeforelæg er ikke en afgørelse, førend modtager vedtager bødeforelægget, hvorfor formuleringen om, at sagen var afgjort med en bøde, var upræcis, hvilket er beklageligt, skriver advokaturchef hos Københavns Vestegns Politi Jens Rasmussen i en e-mail til Fagbladet 3F.

Dræbt af betonblok på 4.079 kilo

Arbejdsulykken skete, da fire betonelementer en fredag morgen i juni 2012 skulle læsses af på en byggeplads i forbindelse med byggeriet af medicinalvirksomheden Novo Nordisks hovedsæde i Bagsværd nord for København. De fire elementer stod oppe på en dansk sættevogn, der var spændt efter en polsk lastbil.


Den polske chauffør havde parkeret lastbilen inden for de gule striber på en nyindrettet holdeplads. Den afmærkede plads var ikke vandret, så lastbilen hældte cirka 10 grader ud mod vejen. 

Pludselig væltede et betonelement på 4.079 kilo fra sættevognen og ned over den polske lastbilchauffør. Han blev 48 år gammel og efterlod sig hustru og børn i hjemlandet.

Arbejdstilsyn: Særlig grov overtrædelse

Et halvt år efter dødsulykken indstillede Arbejdstilsynet til Københavns Vestegns Politi, at den omkomne chaufførs arbejdsgiver, transportfirmaet FL Polska, skulle have en bøde på 160.000 kroner som følge af ulykken.

Arbejdstilsynet vurderede, at det polske firma havde givet chaufføren utilstrækkelig instruktion og karakteriserede forseelsen som en “særlig grov overtrædelse” af arbejdsmiljølovgivningen.

Arbejdstilsynet skrev desuden til politiet, at tilsynet havde set på det kursus, som den danske direktør havde gennemgået med firmaets chauffører. Tilsynet skrev blandt andet til politiet:

“Arbejdstilsynet bemærker, at sikkerheden i det vedlagte power point-materiale er nævnt med nogle få sætninger som “Brug din sunde fornuft”, “Vi tager ansvar for egen og andres sikkerhed” og “Vi stræber efter at forbedre sikkerheden”. Ud fra de skrevne anvisninger vurderer Arbejdstilsynet, at instruktionen om sikkerhed i arbejdet som chauffør med på- og aflæsning af betonelementer er helt utilstrækkelig”.

Derefter gik der næsten to år, inden Københavns Vestegns Politi - 26. november 2014 - sendte bødeforelægget til det polske transportfirma på adressen hos transportvirksomheden Frode Laursen A/S i Hinnerup ved Aarhus.


Direktør: Ikke vores ansvar

Senere afhørte politiet en mand, som på ulykkestidspunktet arbejdede som instruktør for den danske transportvirksomhed Frode Laursen A/S, der havde brugt FL Polska til at bringe betonelementerne til byggepladsen.

Ifølge politiets rapport om afhøringen forklarede den danske instruktør, at alle chaufførerne var blevet instrueret i, at de skulle parkere bil og trailer på fast og plant underlag inden aflæsning. Manden oplyste, at han personligt havde instrueret den omkomne chauffør - der ikke forstod engelsk - flere gange. Instruktøren var dog ikke sikker på, om firmaet havde skriftlige instrukser på polsk på ulykkestidspunktet.

Da direktøren for FL Polska på ny blev afhørt 14. juli 2015, gav han udtryk for, at firmaet havde instrueret den polske chauffør tilstrækkeligt og ført tilstrækkeligt tilsyn med arbejdet. Den sigtede direktør medgav, at FL Polska ikke holdt tilsyn med aflæsning af betonelementer, som det var tilfældet ved pålæsning.

Direktøren mente, at ansvaret for ulykken lå hos bygge- og anlægsvirksomheden MT Højgaard, der var totalentreprenør på byggeprojektet og havde ansvaret for drift og vedligeholdelse af byggepladsen. MT Højgaard havde anvist en holdeplads, der ikke var plan, påpegede direktøren.

Tilsyn skifter holdning

15. februar 2016 - altså næsten fire år efter ulykken - indstillede Arbejdstilsynet pludselig til politiet, at sagen skulle droppes - selvom tilsynet fastholdt sin vurdering af, at der var sket en “overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen”.

Arbejdstilsynet skrev til politiet, at tilsynet navnlig havde lagt vægt på den forklaring, som FL Polskas danske direktør havde givet 14. juli 2015 om instruktion og tilsyn i forbindelse med arbejdet. Derudover havde tilsynet lagt vægt på, at direktørens forklaring blev støttet af den forklaring, som hans kollega, instruktøren hos transportvirksomheden Frode Laursen A/S, havde givet til politiet.

“I Arbejdstilsynets vurdering er tillige indgået den tid, der er gået siden ulykken den 15. juni 2012”, skrev Arbejdstilsynet til politiet.

16. marts 2016 - 45 måneder efter den polske chaufførs dødsulykke - droppede Københavns Vestegns Politi sagen med henvisning til Arbejdstilsynets vurdering.

SF: Rystende

Hos Transportgruppen i 3F undrer man sig meget over, at myndighederne skulle bruge næsten fire år på at behandle sagen samt sagens afgørelse:

- Det er helt uacceptabelt, at ingen af virksomhederne får det strafferetlige ansvar for arbejdsulykken. De danske myndigheder begår efter vores mening flere alvorlige fejl i sagen. Først meddeler de fejlagtigt, at sagen er endt med en bøde, og dernæst opgiver de at forfølge sagen strafferetligt. Og så rejser sagen et spørgsmål om, hvem der har ansvaret ved arbejdsulykker i Danmark, når der er så markant en sammenblanding af selskaberne Frode Laursen A/S og FL Polska, som det er tilfældet her, siger forhandlingssekretær Kim René Busch.   

Sagen ryster også SF’s beskæftigelsesordfører, Karsten Hønge. Han oplyser til Fagbladet 3F, at han vil forfølge sagen og have en forklaring fra beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V).

- Det hører ingen steder hjemme, at ansvaret for ulykken smuldrer, og alle klarer frisag - på nær den omkomne chauffør og hans familie. Det er rimelig rystende, siger Karsten Hønge og fortsætter:   

- Det er helt uacceptabelt, at en sag om en dødsulykke kan vare knap fire år. Og det er amatøragtigt, at politiet undervejs oplyser, at sagen er endt med en bøde, når sagen slet ikke er afsluttet. Det er langt fra godt nok, siger Karsten Hønge.

Politi og arbejdstilsyn: Sagen er behandlet korrekt

Kontorchef hos Arbejdstilsynet Katrine Krone skriver i en e-mail til Fagbladet 3F om den polske lastbilchaufførs dødsulykke, at tilsynet ikke har mulighed for at besvare spørgsmål om politiets sagsbehandling og sagsbehandlingstid. Hun oplyser dog, at Arbejdstilsynet sendte rykkere om sagen til politiet i december 2013 og i juni 2014.

Advokaturchef hos Københavns Vestegns Politi Jens Rasmussen skriver i e-mailen til Fagbladet 3F, at sagen har “involveret et andet lands myndigheder, hvilket erfaringsmæssigt er med til at forøge sagsbehandlingstiden”. 

Statsadvokaten i polske by Szczecin oplyser til Fagbladet 3F, at den polske undersøgelse af dødsulykken blev gennemført via dansk politi og Arbejdstilsynets undersøgelse af sagen i Danmark. Altså blev ingen straffet for den 48-årige polske chaufførs dødsulykke på jobbet.

Både Arbejdstilsynet og Københavns Vestegns Politi vurderer over for Fagbladet 3F, at sagen er behandlet korrekt.

Fagbladet 3F har via tolk været i kontakt med den polske chaufførs enke. Hun ønsker ikke at medvirke i artiklen.