Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Tidligere hånede han fagforeninger. Nu omfavner han dem. Ryanairs topchef Michael O’Leary åbner base i København - denne gang med overenskomst.

Michael O'Leary, topchef i Ryanair, præsenterede nye ruter, ny base og ny overenskomst ved pressemøde i København tirsdag.
Joachim Rode

Tidligere var der ingen respekt for fagforeninger:

- Ryanairs ansatte har ret til at melde sig ind i fagforeninger, den franske fremmedlegion eller pigespejderne, hvis de ønsker. De har også retten til at forhandle med deres flyselskab uden indblanding fra ubrugelige fagforeninger, lød det fra Ryanair tilbage i 2012.

Nu har piben fået en hel anden lyd: Ryanairs kontroversielle topchef, irske Michael O’Leary, er vendt på tallerken og kunne tirsdag komme med to store nyheder: Den første, at Ryanair åbner base i Københavns Lufthavn til december. Den anden, at det sker med en overenskomst for piloter og kabinepersonale, som er indgået med Dansk Metal.

- Vi annoncerede i 2017, at vi ville anerkende fagforeninger over hele Europa. Vi har nu overenskomster på plads i næsten alle de store europæiske lande, siger Michael O’Leary, der er Group CEO i Ryanair, til Fagbladet 3F.

Mystik om aftale

I januar 2023 tegnede Ryanair overenskomst for piloter og kabinepersonale i Billund Lufthavn med Dansk Metal i kølvandet på, at flyselskabet havde åbnet base der. Det skete efter langvarige forhandlinger, først med Flyvebranchens Personale Union (FPU) og siden Dansk Metal.

Aftalen for piloterne giver ifølge Dansk Metal piloter en løn på 550.000 kroner pr. år, mens kaptajner får 1,1 millioner kroner i løn. Ifølge Keld Bækkelund, forhandlingschef i Dansk Metal, var aftalen med Ryanair, at overenskomsten også kunne gælde for København, hvis Ryanair åbnede base der.

Det har ikke for Fagbladet 3F været muligt at få oplyst, om kabinepersonalets løn matcher danske vilkår. Men ifølge Keld Bækkelund er de ansatte i kabinen primært udlændinge fra lande som Italien og Spanien:

- Når de bliver udstationeret til en base i København, vil de stige over 30 procent i løn, i forhold til hvad de er vant til, siger Keld Bækkelund.

Michael O’Leary kan heller ikke løfte sløret for lønningernes størrelse:

- Jeg er sikker på, at de er lavere end SAS, og jeg kan forestille mig, at de ligner Norwegian, siger han med henvisning til de to største flyselskaber i Københavns Lufthavn.

Umuligt at forhandle med alle mulige

I 2015 åbnede Ryanair for første gang en base i København uden at ville tegne overenskomst. Det førte til stor modstand fra fagbevægelsen, der varslede konflikt og sympatikonflikt. Efter at Arbejdsretten havde anerkendt, at disse konflikter ikke var ulovlige, opgav Ryanair sin base i København. Men nu, otte år senere, åbner Ryanair altså basen igen – og denne gang med overenskomst.

Kovendingen begrunder Michael O’Leary med den store vækst, som Ryaniar har haft de senere år:

- Vi er blevet så store, at vi blev nødt til at at organisere os i alle lande. Det blev næsten umuligt for os at rende rundt og forhandle med lokale udvalg i alle lande. Vi blev tvunget til at acceptere fagforeningerne. Det giver mere sikkerhed for vores folk, der føler sig bedre repræsenteret i forhandlinger af fagforeninger.

Michael O’Leary understreger, at han nu anerkender alle dele af den danske model, inklusive strejkeretten.

Attraktive morgenfly

Han peger også på, at balladen i 2015 har gjort indtryk:

- Da vi oprindeligt lukkede basen, accepterede vi, at vi ikke kunne operere vores basefly her i København, medmindre vi anerkender fagforeningerne.

At Ryanair åbne en base betyder, at Ryanairs fly kan blive i Københavns Lufthavn om natten. Det vil derfor være muligt frem over også at få de attraktive morgenafgange. I dag overnatter flyene typisk i Litauen.

I dag er Ryanair det tredjestørste flyselskab i Københavns Lufhavn efter Norwegian og SAS. Michael O’Leary forudsiger, at de vil blive større end Norwegian inden for 12 måneder, men ikke overgå SAS, der ifølge Ryanair-topchefen modtager “ulovlig statsstøtte”.

Trods de nye venlige toner over for fagbevægelsen fortryder Michael O’Leary dog ikke sine tidligere provokerende udtalelser:

- Har jeg lavet fejl tidligere? Ja. Fortryder jeg dem? Nej. Jeg prøver at lære af dem og komme videre. Det er lidt ligesom et ægteskab. Der er tidspunkter, hvor man kæmper med fagforeninger. Der er tidspunkter, hvor du kysser og bliver gode venner (kiss and make up, red.). Fagforeninger er bare partnere, som vi skal forholde os til.