Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Afgørelsen om, hvem der skal bygge Storstrømsbroen, er blevet skubbet et døgn. Først i morgen bliver det afgjort, om et af de tre italienske selskaber, der var udpeget til at bygge Storstrømsbroen, bliver skubbet ud af konsortiet eller får lov at blive, oplyser transportministeriet.

Først i morgen bliver det afgjort, om det bliver to eller tre italienske selskaber, der skal bygge Storstrømsbroen.
FOTO: Vejdirektoratet

For tredje gang bliver afgørelsen om, hvem der skal bygge Storstrømsbroen udskudt af transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Det sker efter ministeren har holdt møde med transportordførerne i forligskredsen omkring Storstrømsbroen tirsdag aften.

Her var det ellers forventet, at transportministeren endelig kunne pege på det italienske konsortium, der har vundet kontrakten på Storstrømsbroen, men ministeriet bekræfter nu over for Fagbladet 3F, at beslutningen må vente endnu engang.

- Vi bliver nødt til at vente indtil midt på dagen i morgen, før vi ved, hvad der kommer til at ske, siger SF’s transportordfører Karsten Hønge, der er en del af forligskredsen og deltog på mødet hos transportministeren tirsdag aften.

Tre firmaer kan blive til to i morgen

Ifølge SF’s Karsten Hønge drejer problemerne sig igen om det ene af firmaerne, Condotte, som for tiden står på randen af en konkurs.

I starten af måneden bad Condotte om lov til at få en såkaldt konkursbeskyttelse ved domstolen i Rom.

Det betyder, at Condotte har 120 dage til at få styr på sine finanser. Lykkes det ikke, lukker firmaet.

Transportminister om Storstrømsbroen: Vi kan ikke gøre andet end at vælge italienere

Men med en konkursbeskyttelse forsvinder firmaets egne rettigheder til at bestemme over sine finanser. I stedet skal det afgøres af en dommer.

- Vi fik at vide på mødet med ministeren, at det er en dommer ved retten i Rom, der skal tage stilling til, om Condotte må få lov at skrive under eller ej. Hvis retten i Rom siger god for, at de er i stand til at skrive under, kan vi ikke juridisk komme uden om, at Condotte er en del af konsortiet, der har vundet kontrakten på Storstrømsbroen, siger Karsten Hønge.

Det vil altså sige, at det ikke umiddelbart er den danske stat og transportministeren, der aktivt vælger Condotte fra konsortiet i morgen, men en afgørelse, der bliver truffet af en dommer ved retten i Rom.

Men kan Condotte ikke skaffe underskrifterne fra den italienske domstol, ryger firmaet ud af konsortiet, som i stedet må fortsætte med to firmaer, har forligskredsen besluttet.

- Jeg håber inderligt, at retten i Rom siger, at de ikke kan give Condotte grønt lys. Så kan vi endelig slå en streg i sandet og sige arrivederci til dem og bede dem om at holde sig syd for Alperne, siger Karsten Hønge.

Condotte smidt ud af norsk milliardbyggeri

Tidligere i dag stod det klart, at netop Condotte må se sig selv smidt på porten på et norsk milliardbyggeri i Oslo.

Her valgte bygherren, den norske banestyrelse Bane NOR, at opsige to kontrakter med Condotte til en samlet værdi af 3,5 milliarder norske kroner, efter Condotte gentagne gange har forsømt at betale sine underleverandører, og byggeriet i Oslo er gået i stå flere gange.

LÆS OGSÅ: Storstrømsbroen: Italienske brobyggere sparket ud af milliardbyggeri i Norge

Og Condottes vaklende økonomi får da også SF’s Karsten Hønge til at frygte det værste.

- Jeg er slet ikke tryg ved det her. Men vi kan åbenbart være tvunget til at skrive under med dem alligevel rent juridisk. Ellers kan det komme til at koste den danske stat en helvedes masse penge i erstatning. Og så er der jo ikke andet at gøre end at holde dem under skarpt opsyn, siger SF’s transportordfører.

Tredje gang Storstrømsbro bliver udsat

Det er tredje gang, at beslutningen om, hvem der skal bygge Storstrømsbroen, bliver udsat.

Første gang var kort før jul, da Fagbladet 3F kunne afsløre, at to af firmaerne i det italienske konsortium var indblandet i en storstilet korruptionssag i Venedig. Dengang udsatte transportministeren underskriften på kontrakten for at undersøge, om EU’s udbudsregler var overholdt.

LÆS OGSÅ: Minister trækker i håndbremsen: Udsætter underskrift på aftale om ny Storstrømsbro

Anden gang var kort efter nytår, da Kammeradvokatens undersøgelse lå klar og viste, at reglerne nok var overholdt, men også at det ene af selskaberne, Condotte, var tæt på at gå konkurs.

Dengang udbad transportministeren sig sikkerhed for, at de tre selskaber var økonomisk stærke nok til at klare byggeriet af Storstrømsbroen, også selvom det ene firma måtte gå konkurs undervejs.

Den undersøgelse ligger klar nu, og blev fremlagt for transportordførerne tirsdag aften. Og her fremgår det, ifølge Fagbladet 3F’s oplysninger, at de to resterende firmaer har økonomisk styrke nok til at klare byggeriet alene.

DF: Vi skal have bygget den bro

Alligevel kan hverken Transportministeriet eller Vejdirektoratet selv aktivt fravælge det konkurstruede Condotte uden at komme i problemer med EU-lovgivningen om udbudsregler, vurderer Kammeradvokaten, der har hjulpet med undersøgelsen.

Og derfor afhænger beslutningen om Storstrømsbroens fremtid altså af en dommer i Italien, der nu skal tage stilling til, om Condotte er tæt nok på en økonomisk feberredning til at kunne indgå i et byggeprojekt for den danske stat til 2,1 milliarder kroner.

Hvis ikke bliver Condotte fravalgt på Storstrømsbroen i morgen.

LÆS OGSÅ: Eksperter: Kan koste 100 millioner at slippe ud af kontrakt med italienere

De mange skandaler får dog ikke Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, til at vakle. Han vil hellere have en afgørelse nu end senere.

- Vi har besluttet at køre videre med det bud, der blev valgt. Og så må vi afvente og se, om Condotte kan være med eller ej, siger han og fortsætter:

- Jeg er sådan set ret ligeglad, for de tre firmaer i konsortiet hæfter solidarisk. Og hvis de andre vil hæfte for Condotte, så er det ikke mit problem. Jeg ved bare, at vi skal have bygget den bro, siger Kim Christiansen.

Storstrømsbroen bliver Danmarks tredjestørste bro, når den står færdig. Det forventes at broen kan åbne for vej- og jernbanetrafik i 2023.