Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Det gik ned ad bakke for både trivslen og de praktiske evner hos unge, der gik på erhvervsskolerne under corona-nedlukningerne. Især hos de fagligt svage elever, viser ny evaluering. De fleste skal dog nok indhente det forsømte, lyder håbet.

Ny evaluering viser, at corona-nedlukningerne  har påvirket eleverne negativt. Både i forhold til hvad de har lært, og hvordan de har haft det.
Arkiv: Thomas Arnbo

Udsigten til at komme ud og bruge sine hænder blev erstattet med nedturen over at være bænket inde foran en skærm.

Sådan var det for mange erhvervsskoleelever, der under to år med nedlukninger og genåbninger fik spændt ben for et normalt uddannelsesforløb på grund af corona:

- Det er sværere at komme op, når man bare skal over til computeren og sidde at tegne, hvilket jeg måske ikke synes er så fedt i forvejen. Jeg savner virkelig at komme på værkstedet, fortalte den dengang 18-årige Emil Søegaard til Fagbladet 3F, mens han gik på grundforløb 2 på mureruddannelsen under den første nedlukning i 2020.

LÆS OGSÅ: Murerelever sendt hjem: Vi savner at bruge vores hænder

Nu viser en ny evaluering fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, at nedlukningerne også på det overordnede plan har påvirket eleverne negativt. Både i forhold til hvad de har lært, og hvordan de har haft det.

Fagligt lavere niveau

EVA har spurgt både erhvervsskolelærere og -ledere, vejledere samt elever i undersøgelsen. Og 55 procent af lærerne vurderer, at niveauet på elevernes praktiske evner er “lidt lavere” eller “meget lavere”, hvis man sammenligner med de elever, der tog en erhvervsuddannelse, før corona lukkede landet ned.

Til gengæld siger lige så mange lærere, at elevernes teoretiske evner er på samme niveau – eller faktisk lidt bedre.

De, der har lært mest trods nedlukningerne, er de i forvejen fagligt stærke elever. De har haft lettere ved at strukturere deres dag på en ny måde og arbejde selvstændigt hjemme foran computeren, viser evalueringen.

LÆS OGSÅ: Mikkel fik sølv og svendebrev – men festen må vente

Omvendt blev de elever, der i forvejen var sprogligt, personligt eller socialt udfordret, dobbelt ramt, da anden nedluknings- og genåbningsperiode satte ind.

Der er dermed også tegn på, at forskellen mellem fagligt stærke og fagligt svage elever er blevet større på grund af corona. Både når det gælder de unges evner og de unges trivsel.

Spor af optimisme

Evalueringen viser til gengæld også, at de adspurgte ledere og lærere er optimistiske på de unges vegne. For de vurderer, at eleverne nok skal nå at få indhentet et eventuelt fagligt efterslæb hen over uddannelsesforløbet.

Og så har 88 procent af de adspurgte ledere også sagt, at de har fuld fart – eller snart får det – på trivselsindsatser, studieture og andet, der skal få de unge godt rystet sammen igen.

Flere ledere har også nævnt, at de har forlænget grundforløbets anden del, hvilket var en mulighed, der blev givet administrativt for at råde bod på de brudte erhvervsskoleforløb.