Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Søfartsstyrelsen mener ikke, at der var grundlag for en straffesag efter en fiskers dødsulykke på jobbet. Men Retten i Hjørring har dømt fiskerens arbejdsgiver til at betale erstatning til enken. Nu vil Søfartsstyrelsen vurdere dommen.

Myndighederne burde have rejst en straffesag som følge af fiskers dødsulykke på jobbet, mener den afdøde fiskers enke og hans fagforening 3F.

Samme konklusion nåede Søfartsstyrelsen dog ikke til, da tilsynsmyndigheden til søs vurderede arbejdsulykken.

Det fremgår af et brev fra Søfartsstyrelsen til Fagbladet 3F, som har afdækket dødsulykken og efterspillet.

“Jeg kan oplyse, at Søfartsstyrelsen foretog en strafferetlig vurdering af sagen umiddelbart efter modtagelse af Den Maritime Havarikommissions ulykkesrapport. På baggrund af rapporten og Søfartsstyrelsens kontrolbesøg efter ulykken blev der ikke fundet belæg for at anmelde sagen til politiet”, skriver Søfartsstyrelsen i brevet.

Robertas Masiliunas med sin handicappede dreng Denas. Som 37-årig omkom Robertas Masiliunas i en dødsulykke på jobbet.
Robertas Masiliunas med sin handicappede dreng Denas. Som 37-årig omkom Robertas Masiliunas i en dødsulykke på jobbet. FOTO: Privat

Politiet: Ingen kontakt med tilsynsmyndigheden

Både Søfartsstyrelsen og Nordjyllands Politi har tidligere givet Fagbladet 3F aktindsigt i deres separate sager om dødsulykken. Ingen af myndighederne har udleveret en strafferetlig vurdering fra Søfartsstyrelsen.

Ifølge Nordjyllands Politi har Søfartsstyrelsen ikke indgivet nogen indstilling til politiet om en straffesag. Nordjyllands Politi har slet ikke været i kontakt med Søfartsstyrelsen vedrørende dødsulykken, oplyser politiet.

Nordjyllands Politi har ikke fundet “tilstrækkelig anledning” til at indlede en straffesag.

På den baggrund har der aldrig været rejst en straffesag efter arbejdsulykken, og den afdøde fiskers arbejdsgiver har ikke fået en bøde for brud på arbejdsmiljøregler i loven om sikkerhed til søs.

Politiet: Håndtag havde en del slør

Litauiske Robertas Masiliunas døde 27. november 2013 om bord på det danske fiskefartøj ‘Signet’, der fiskede rejer i Skagerrak. Da dødsulykken skete, var fiskeren ved at sætte fiskegrejerne på skibet ud til dagens andet slæb. Hans arbejde foregik ved en tromle med trawl.

Fiskeren blev fanget i trawlet. Efter at fiskeskipperen havde firet cirka 70 meter trawl ud, blev fiskeren senere fundet på tromlen. Robertas Masiliunas blev 37 år.

Få timer efter dødsulykken foretog Nordjyllands Politi om bord på ‘Signet’ en kortvarig undersøgelse af ulykken. Politiet skrev efterfølgende i en rapport, at der ved spillet ved trawlen ikke var sikkerhedsline eller lignende sikkerhedsudstyr. Der var heller intet nødstop, ligesom tromlens håndtag havde “en del slør”.

“Da hydraulikken ikke var slået til på tidspunktet for gerningsstedsundersøgelsen var det uvist, om spillet eventuelt ville kunne køre af sig selv, hvis håndtaget blev ført let fremad eller let tilbage”, skrev politiet i rapporten.

Havarikommission: Ikke fokus på sikkerhed

11. december 2013 var Søfartsstyrelsen på kontrolbesøg om bord på ‘Signet’. Under besøget to uger efter dødsulykken konstaterede styrelsen ingen problemer på skibet.

Håndtaget til tromlen havde "noget slør", skriver Den Maritime Havarikommission i sin rapport om dødsulykken.
Håndtaget til tromlen havde "noget slør", skriver Den Maritime Havarikommission i sin rapport om dødsulykken. FOTO: Den Maritime Havarikommission

14. marts 2014 udsendte Den Maritime Havarikommission sin rapport om dødsulykken.

“Arbejdspladsen var grundlæggende konstrueret med fokus på behovet for at løse en opgave fra et driftsmæssigt perspektiv og ikke menneskets sikre udførelse af arbejdet. Der opstod derved gunstige vilkår for en ulykke, når omstændigheder ændrede sig”, skrev havarikommissionen i sin konklusion.

Skibsreder dømt i retten

7. juni 2016 dømte Retten i Hjørring den afdøde fiskers arbejdsgiver til at betale 971.520 kroner i erstatning til fiskerens enke. Det skyldes, at den afdøde fiskers arbejde ifølge retten ikke var tilrettelagt sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt i forhold til lov om sikkerhed til søs og arbejdsmiljøloven.

“Der findes ikke at kunne bortses fra muligheden for, at ulykken ville være undgået, hvis der havde været afskærmning på betjeningshåndtaget på tromlen, eller hvis der havde været en procedure, hvorefter hydraulikken til tromlespillet blev slået fra, når der kun opholdt sig én person ved tromlerne”, står der i dommen fra Retten i Hjørring.

Fiskeren arbejdede på ulykkestidspunktet alene ved tromlen.

Retten i Hjørring slår i dommen fast, at den omstændighed, at skibet ‘Signet’ blev godkendt af Søfartsstyrelsen i forbindelse med syn både før og efter ulykken, ikke kan “føre til et andet resultat”.

Arbejdsgiveren ankede dommen. Senere indgik han forlig med enken, der fik udbetalt cirka 450.000 kroner i erstatning som følge af hendes mands dødsulykke.

Styrelse vil se på dom

Søfartsstyrelsen skriver i brevet til Fagbladet 3F, at styrelsen på baggrund af fagbladets henvendelse har kontaktet retten for at få en kopi af dommen i erstatningssagen.

“Styrelsen vil vurdere oplysningerne i dommen, herunder om den giver anledning til yderligere opfølgning fra styrelsens side”, skriver Søfartsstyrelsen i brevet.

13. og 14. november 2017 stillede Fagbladet 3F i alt otte spørgsmål til Søfartsstyrelsen - og rykkere efterfølgende flere gange for svar.

Brev fra Søfartsstyrelsen til Fagbladet 3F.
Brev fra Søfartsstyrelsen til Fagbladet 3F.

19. december fremsendte Søfartsstyrelsen et brev - dateret 14. november 2017 - som besvarer et enkelt af Fagbladet 3F’s spørgsmål.

Fagbladet 3F har efter modtagelsen af brevet spurgt Søfartsstyrelsen, hvorfor den har brugt fem uger på at skrive og sende brevet. Og hvorfor Søfartsstyrelsen blot har svaret på ét af spørgsmålene.

Sekretariatsleder hos Søfartsstyrelsen, Peter Krog-Meyer, skriver i en e-mail til Fagbladet 3F:

“Det brev, Søfartsstyrelsen fremsendte 19. december 2017, er vores svar på dine spørgsmål fra 13. og 14. november. Det har til besvarelsen været nødvendigt at gennemgå den oprindelige sag igen, ligesom vi ikke kendte den dom, du henviser til i dine spørgsmål. Det har givet en lang sagsbehandlingstid, og det beklager jeg.”