Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Byretten har dømt en nordjysk skibsreder til at betale erstatning til enken efter en fisker, der omkom i en arbejdsulykke om bord på rederens skib. Skibsrederen er utilfreds med dommen.

Næsten hver dag i mere end to år efter Robertas Masiliunas' begravelse, besøgte Jolanta Masiliùniené hans gravsted i Brande.
FOTO: Michael Drost-Hansen

971.520 kroner. Det har Retten i Hjørring dømt en skibsreder til at betale i erstatning til enken efter en 37-årig fisker. Fiskeren døde efter en arbejdsulykke om bord på rederens fiskefartøj i Skagerrak. 

Byretten dømte rederen til at være erstatningsansvarlig, fordi arbejdet ikke var tilrettelagt sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt i forhold til lov om sikkerhed til søs og arbejdsmiljøloven. Det viser dommen, som Fagbladet 3F har set.

Men skibsrederen ankede dommen. Inden sagen skulle afgøres i landsretten, indgik parterne et forlig.

Den 37-årige enke Jolanta Masiliùniené oplyser til Fagbladet 3F, at hun fik udbetalt cirka 450.000 kroner efter forliget.

- Advokaten anbefalede mig at sige ja til forliget. Jeg er glad for, at jeg fik pengene, så jeg kunne blive boende i huset. Men jeg mistede min mand og blev alene. Jeg kunne ikke leve vores drøm ud med min mand, siger Jolanta Masiliùniené.

Læs også: Efterlod to børn og en kone: Min mand kom aldrig hjem fra havet

(Artiklen fortsætter under billedet)

Fisker og 3F’er Robertas Masiliunas døde som 37-årig efter en arbejdsulykke om bord på det danske fiskefartøj ’Signet’, der fiskede rejer i Skagerrak.
Fisker og 3F’er Robertas Masiliunas døde som 37-årig efter en arbejdsulykke om bord på det danske fiskefartøj ’Signet’, der fiskede rejer i Skagerrak. FOTO: Privat

Fanget i trawlet

3F’er Robertas Masiliunas døde 27. november 2013 om bord på det danske fiskefartøj ’Signet’, der fiskede rejer i Skagerrak. Da dødsulykken skete, var den litauiske fisker ved at sætte fiskegrejerne på skibet ud til dagens andet slæb. Arbejdet foregik bagest på skibet ved en tromle med trawl. Fiskeren blev fanget i trawlet, mens trawltromlen kørte. Tromlen stoppede ikke, da betjeningshåndtaget blev sluppet, og Robertas Masiliunas endte på tromlen.

Senere på dagen blev han fundet på tromlen, da skibsrederen havde firet cirka 70 meter trawl ud. Det fremgår af Den Maritime Havarikommissions rapport om ulykken.

Enken fremførte under retssagen, at skibsrederen - som også var skipper på skibet, da ulykken skete - var erstatningsansvarlig som følge af uagtsomhed. Hun lagde blandt andet vægt på, at hendes mand havde arbejdet alene og uden tilsyn, da ulykken skete.   

- Jeg er ikke sur på arbejdsgiveren. Alle mennesker laver fejl. Jeg laver også fejl. Men jeg håber, at arbejdsgiveren har tænkt over, hvad der skete, og hvorfor det skete, så en lignende ulykke ikke sker igen. Andre skal ikke få det liv, som jeg har fået efter arbejdsulykken, siger Jolanta Masiliùniené.

Ingen afskærmning

Retten i Hjørring lagde i sin dom vægt på, at håndtaget på tromlen ikke var afskærmet, og at det derfor ikke var sikret mod en utilsigtet påvirkning. For eksempel hvis en ansat på grund af søgang mistede balancen, og i den forbindelse utilsigtet kom til at påvirke håndtaget.


FOTO: Den Maritime Havarikommission

Ifølge forklaringen til politiet fra den anden 51-årige fisker om bord på ’Signet’ i Skagerrak blæste det på ulykkestidspunktet, “hvorfor det gyngede en del”. Ifølge Den Maritime Havarikommissions rapport om ulykken blæste det med cirka 14 meter i sekundet, hvilket svarer til stiv kuling, og der var bølger på to og en halv meter.

Retten i Hjørring skriver i dommen, der blev afsagt 7. juni 2016:

“Der findes ikke at kunne bortses fra muligheden for, at ulykken ville være undgået, hvis der havde været afskærmning på betjeningshåndtaget på tromlen, eller hvis der havde været en procedure, hvorefter hydraulikken til tromlespillet blev slået fra, når der kun opholdt sig én person ved tromlerne”.

Retten gør også opmærksom på, at den omstændighed, at skibet blev godkendt af Søfartsstyrelsen i forbindelse med syn både før og efter ulykken, ikke kan “føre til et andet resultat”.

Reder: Dybt uretfærdigt

Den nordjyske skibsreder og fiskeskipper Tonny Espersen forklarede under retssagen, at han slet ikke kunne forstå, hvordan Robertas Masiliunas kunne komme til at sidde fast på tromlen. Og hvorfor trawlet med fiskeren var firet ind, når de havde været i gang med at fire det ud.

Han siger til Fagbladet 3F, at han er ked af ulykken, og at der ikke er “noget værre end at miste en af sine folk”.

- Jeg synes, at dommen er dybt uretfærdig. Jeg kunne hverken have gjort fra eller til. Så skal jeg stå og kigge på folk hele tiden. Det er ikke, fordi jeg har noget imod at påtage mig mit ansvar. Men jeg kunne umuligt have gjort noget for at forhindre ulykken, siger den 64-årige skibsreder, der krævede frifindelse i retssagen.

- Jeg tabte sagen, for da jeg kom hjem i panik, lavede jeg en masse foranstaltninger for at undgå, at det kunne ske igen. Det var faktisk det, jeg blev bonnet for. Det tog de som et udtryk for, at det skulle have været der hele tiden, siger Tonny Espersen og oplyser, at han blandt andet lavede et elektronisk nødstop. Samt en afskærmning, som ikke fungerede i praksis. 

Skibsrederen forklarer, at han indgik forliget, fordi han var bange for at tabe sagen på ny i landsretten.

Skibsrederen oplyser, at fiskefartøjet ’Signet’ blev hugget op i 2015. Og at han i stedet har købt et andet fiskeskib.