Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Der er politisk velvilje til at sende flere milliarder til nødlidende SAS, men partierne er ikke enige om, hvordan støtten skal se ud. Enhedslisten kræver en større bid af SAS og vil forpligte luftgiganten til mål om grøn omstilling.

arkiv

Efter et forår, hvor ledigheden er eksploderet og aktierne sendt til tælling som følge af corona-krisen, smed SAS tirsdag morgen en bombe med beskeden om, at luftfartselskabet vil fyre 5.000 fuldtidsansatte i Norden.

I Danmark er det 1.700 personer, der forventes at få en fyreseddel, heraf mange 3F’ere, der arbejder med bagage og vedligeholdelse af fly i Københavns Lufthavn.

Allerede i midten af marts, da corona-virussen for alvor gjorde sit indtog i Danmark, spændte Danmark og Sverige et sikkerhedsnet ud under SAS med en hjælpepakke på to milliarder kroner. 

Analytikerne er enige om, at luftfartsbranchen vil være hårdt ramt i et godt stykke tid fremover, men politikerne er klar til at træde til med flere milliarder for at redde SAS fra at gå konkurs.

Socialdemokratiet: SAS må spænde livremmen ind

Socialdemokratiets erhvervsordfører Orla Hav er ikke afvisende over for yderligere økonomisk hjælp til SAS, men han lægger også vægt på, at SAS må forvente at spænde livremmen ind i de kommende år.

- Jeg har svært ved at lave anden analyse, end at luftfarten tidligst vil være tilbage på fuld blus i 2022, og derfor skal vi selvfølgelig være på forkant, ligesom regeringen hidtil har været det, så der også er et SAS på den anden side af den her krise. Men det kan ikke alene være statslige hjælpepakker, der skal redde dem. SAS må også tilpasse sig markedet, hvordan det end kommer til at se ud efter den akutte corona-krise, vi er i nu, siger Orla Hav.

Orla Hav nævner færre flyvninger og en mindre flåde af fly som naturlige konsekvenser for SAS i de kommende år, hvor der forventes markant mindre aktivitet i luftfartsbranchen.

Enhedslisten: Større ejerskab og grønne krav

Hos Enhedslisten er det afgørende, at yderligere statslige milliarder til SAS bliver i bytte for et større ejerskab af selskabet. Den danske og svenske stat ejer i dag henholdsvis 14,24 og 14,82 procent af aktierne i SAS.

- SAS er kritisk infrastruktur for Danmark, og de har behov for mere hjælp. Men det skal være til gengæld for aktier, og de skal forpligte sig til at leve op til målene om grøn omstilling, hvis staten skal lave et stort indskud, siger Enhedslistens erhvervsordfører Victoria Velasquez.

SAS har allerede en omfattende strategi om at udlede mindre CO2, og for Victoria Velasquez handler det om at få SAS til at efterleve strategien til fulde, også selvom flybranchen går hårde tider i møde.

- Vi risikerer at gå ind et marked, hvor andre selskaber slækker på kravene til grøn omstilling. Derfor er det vigtigt for os at bakke op om SAS, fordi de i forvejen er seriøse om den grønne omstilling og har ordnede forhold for deres ansatte, siger Victoria Velasquez.

Ordføreren understreger, at ​​​​også de medarbejdere, som snart mister deres job i SAS, skal have hjælp fra det offentlige.

Det skal ifølge Enhedslisten ske med målrettet efteruddannelse til de fyrede og et generelt løft af dagpengene for at mindske konsekvenserne for dem, der kommer til at kæmpe med at finde et nyt job i usikre tid, arbejdsmarkedet går i møde.

Dansk Folkeparti: Flere penge – men staten skal ikke eje mere

Hans Kristian Skibby, erhvervs- og vækstordfører for Dansk Folkeparti, ser ikke en model for sig, hvor staten skal forlange et større ejerskab over SAS mod yderligere økonomiske hjælpepakker.

- Nej, det mener jeg ikke er en vej at gå. Der er mange aktionærer i SAS, og jeg har ikke nogen interesse i at devaluere folks aktier i SAS. Jeg hælder mere til en model med statsstøtte eller statslån, hvis ellers vi kan få lov af EU, siger han.

- Vi skal gøre, hvad vi kan, for at hjælpe SAS, og med den situation, regeringen har skabt ved at lukke landet ned, ser jeg ingen andre muligheder, end at vi må byde ind med flere penge. SAS er en af de helt store krumtapper i forhold til, hvordan vi får vores erhvervsliv på rette fod igen, og dem kan vi ikke undvære, siger Hans Kristian Skibby.

SF’s politisk ordfører Karsten Hønge retter kritik mod SAS for dagens udmelding:

- Jeg synes, det er et nummer for kynisk at sige: nu fyrer vi 1.700 medarbejdere. Der burde man have været i dialog med staten tidligere i processen.

Han er klar til at yde statslån til SAS om nødvendigt.

- Vi skal yde et statslån, så vi kan holde SAS flyvende. Det er så vigtigt for dansk erhvervsliv. Vilkårene skal vi forhandle om, men statslån er det mest oplagte. De mennesker, der er ansat der, skal ikke betale regningen for, at vi har fået corona, eller at flybranchen bløder. De skal have tilbudt muligheder for at kunne komme videre.