Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Ikke færre end 157.000 danskere blev ramt af it-kriminalitet i 2021, og det går ud over både yngre og ældre. Misbrug af betalingskort og snyd ved nethandel topper.

De kriminelle trækker ikke længere en elefanthue ned over ansigtet og går ind i en bank med et gevær, men tænder for en computer og snyder danskere.
arkiv

Sidste år skete der for første gang ikke et eneste bankrøveri i Danmark. De kriminelle har i stedet travlt på internettet.

En undersøgelse viser, at i løbet af 2021 oplevede en ud af hver 27. voksne danskere, at de blev ofre for kriminalitet på internettet. Det drejer sig om i alt 157.000 personer.

Mange tror, at det især er midaldrende, ældre og gamle, der snydes. Men det er en myte, viser en undersøgelse. 16-24-årige oplever svindel i samme grad som 25-39-årige og 40-74-årige.

Det går også ud over både mænd og kvinder i stort set samme omfang. Det viser undersøgelsen, der er udført af Justitsministeriet, Rigspolitiet og Det Kriminalpræventive Råd i samarbejde med Københavns Universitet.

Tre slags kriminalitet

Det mest udbredte er misbrug af betalingskortoplysninger. For eksempel ved at svindlere sender en sms eller en mail, hvor de lokker folk til at give informationerne fra sig.

Næsten lige så mange udsættes for bedrageri ved nethandel. Det kan eksempelvis være, at folk ikke modtager den vare, de har betalt for.

En tredje form for snyd er kontaktbedrageri. Det dækker over, at svindlere kontakter borgere over telefonen, sociale medier, datingsider eller e-mails og lokker penge fra dem.

Samlet mistes der millioner

Det dyreste for ofrene er kontaktbedrageri. Her mister de i snit over 8.000 kroner.

Misbrug af betalingskortoplysninger betyder i gennemsnit, at ofrene taber knap 5.000 kroner. Ved snyd i nethandel er tabet i snit 2.300 kroner.

Der er forskel på ældre og yngre. En større andel af de 40-74-årige end af de yngre mister over 10.000 kroner ved it-kriminalitet. Men for en ung kan et tab af måske 4.000 kroner også være tungt.

Mange lider i stilhed

Mange anmelder ikke svindel på nettet til politiet. Måske fordi de er flove over at have ladet sig narre.

Politiet har et særligt center for it-kriminalitet. De modtog knap 27.000 anmeldelser i 2021.

- Kun hver fjerde anmelder det, hvis de er blevet kontaktet og narret af en svindler på nettet. Vi skal have online-kriminalitet mere frem i lyset. Derfor er det vigtigt, at man anmelder det, siger Helena Juul Kanafani, der er analytiker i Det Kriminalpræventive Råd.

Generelle råd om it-kriminalitet

  • Vær skeptisk, hvis en person, som du aldrig har mødt, beder dig om penge.
  • Vær sikker på, hvem du overfører penge til, før du gør det. 
  • Sig nej til at udlevere dine betalingskortsoplysninger, MitID eller andre personlige informationer.

Forebyg fup med betalingskort

  • Besvar aldrig henvendelser via sms, e-mail eller telefonopkald, der beder om kortoplysninger, betalingskortsoplysninger, NemID eller andre personlige informationer.
  • Kig jævnligt på din bankkonto og tjek, om der er mistænkelige køb eller overførsler
  • Spær straks dit betalingskort, hvis du har mistanke om svindel.

Undgå snyd ved nethandel

  • På handelsplatforme som “DBA” (Den Blå Avis) og “Gul og Gratis” kan du tjekke, om sælgeren er valideret med NemID eller MitID.
  • Gå efter “e-mærket”, når du handler i netbutikker. Butikker, som er e-mærkede, kontrolleres løbende.
  • Tjek webbutikkens hjemmeside, inden du køber noget. Se, om der er et virksomheds- og cvr-nummer på webbutikkens hjemmeside, og tjek det eventuelt på www.cvr.dk.
  • Vær skeptisk, hvis en webbutik har en mailadresse, som ikke er knyttet til virksomheden, men en privatperson.

Stop kontaktbedrageri

  • Overfør aldrig penge til personer, hvis du ikke er sikker på deres sande identitet. Stol ikke på, at folk, der kontakter dig uopfordret, er dem, de udgiver sig for at være.
  • Hvis en bekendt kontakter dig fra udlandet for at få penge, så ring til personen eller personens nære omgangskreds og få bekræftet historien.
  • Virksomheder eller offentlige myndigheder vil aldrig ringe og bede dig om at overføre penge, udlevere dit NemID, kontooplysninger og så videre.

Kilder: Det Kriminalpræventive Råd, politiet m.fl.