Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Udenlandske busser har indtaget København med turistkørsel på konkurrenceforvridende vilkår – til skade for danske busvognmænd. Det skal stoppes, mener Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet, der har indkaldt to ministre i samråd om sagen.

- Der er noget svineri og hamrende urimeligt, at vognmænd i Danmark, der overholder alle regler, bliver udkonkurreret, siger Magnus Heunicke (S).
FOTO: Arkivfoto Polfoto

Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet har indkaldt transportminister Ole Birk Olesen (LA) og skatteminister Karsten Lauritzen (V) i samråd om udenlandske bussers konkurrenceforvridende dumpingkørsel i København og omegn, der har ramt de danske busvognmænd hårdt.

Det sker blandt andet på baggrund af en ny undersøgelse, som Danske Busvognmænd står bag. Den dokumenterer problemets omfang: 371 udenlandske busser kører systematisk cabotagekørsel i København og omegn. 65 af de udenlandske busser har opholdt sig længere i Danmark end de af Trafikstyrelsen tilladte tre måneder og kører dermed ulovlig piratkørsel.

Busvognmænd: Momssnyd stort problem

Busvognmændene kræver lempelige EU-regler skærpet og ulovlig piratkørsel stoppet – det er især manglende momsbetaling, der forvrider konkurrencen, påpeger vognmændene.

Magnus Heunicke (S) medlem af Folketingets Transportudvalg og transportordfører Kim Christiansen (DF) mener begge, at det er en vigtig sag at få stoppet unfair konkurrence fra især busser fra Østeuropa.

- Det er jo nemt at drive forretning, når udenlandske vognmænd kan gøre det 25 procent billigere end de danske vognmænd. Manglende momsbetaling er unfair og ødelægger konkurrencen. Men desværre sidder Skat på hænderne i stedet for at sætte en stopper for snyderiet. Hvorfor gør Skat intet? Det vil vi have svar på. De udenlandske vognmænd er jo ikke svære at lokalisere og kontrollere, siger Kim Christiansen.

S: Det er eksploderet

Magnus Heunicke (S) vil have sat en stopper for trafikken. 

- Der er noget svineri og hamrende urimeligt, at vognmænd i Danmark, der overholder alle regler, bliver udkonkurreret af udenlandsk arbejdskraft i busser med helt andre vilkår, siger Magnus Heunicke.

Han slår fast, at problemet er eksploderet de senere år og blot bliver værre og værre.

-  Udenlandske vognmænd kører til Danmark og underbyder vores arbejdsmarked. Det skal der sættes en stopper for, og vi kan selv gøre noget ved det. Ligesom det skete med udenlandsk kørsel på godstransportområdet, hvor stramme regler begrænser kørslen i Danmark. Men det kan ikke være rigtigt, at EU bliver ved med at tillade den form for unfair konkurrence, siger Magnus Heunicke.

Stor forskel på lastbiler og busser

Af EU-lovgivningen fremgår det, at en udenlandsk bus må køre persontransport i et andet EU-land i en begrænset periode. Trafikstyrelsen fortolker EU-reglerne sådan, at udenlandske busser højst må køre i Danmark i tre måneder uden at forlade landet.

Reglerne er langt skrappere, når det gælder godstransport, hvor Danmark har skærpet EU-reglerne. En udenlandsk lastbil må udføre tre cabotagekørsler i løbet af en periode af syv dage, før lastbilen skal forlade landet igen. Ellers er der tale om ulovlig cabotagekørsel - også kaldet piratkørsel.