Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Transportforliget gør sandsynligheden for en landsdækkende strejke mindre, siger en række arbejdsmarkedsforskere.

Med torsdagens forlig for chauffører og lagerarbejdere aftager risikoen for en storkonflikt i Danmark, vurderer arbejdsmarkedseksperter.
Arkiv / Joachim Rode

Det er for tidligt at proppe stormfanerne tilbage i skabet og indstille privatøkonomien på strejkegodtgørelse i stedet for løn. Men risikoen for, at Danmark ender i en storkonflikt, er blevet væsentligt mindre, efter transportforliget faldt på plads, siger flere arbejdsmarkedsforskere. 

- Forhandlerne har taget et stort skridt i retning af at undgå en konflikt, siger Laust Høgedahl, lektor ved Center for Arbejdsmarkedsforskning på Aalborg Universitet.

Meldingen kommer efter, at parterne på transportområdet torsdag morgen præsenterede et forslag til en ny overenskomst for 50.000 chauffører og lagerarbejdere.

Kører den ind med normalløn

Transportaftalen er den første på det såkaldte ‘normallønsområde’. Normalløn betyder, at timelønnen fastsættes direkte i forhandlingerne. Det er modsat industrien, hvor den endelige timeløn forhandles på plads af tillidsrepræsentanten og virksomhedens ledelse. 

At det er lykkedes forhandlerne at blive enige om en aftale på netop normallønsområdet, kan have stor betydning, siger Christian Lyhne Ibsen, lektor ved Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier på Københavns Universitet

- Hvis transportområdet var brudt sammen og stod foran et langt forløb i Forligsinstitutionen, så havde situationen været en helt anden. I det tilfælde tror jeg, at det havde været svært at få overenskomsterne igennem, siger han.

Han forklarer, at forliget, som lægger op til, at en chauffør om to år skal tjene cirka 3.150 kroner mere om måneden, giver et fingerpeg til de lokale forhandlere. Samtidig kan andre områder med normalløn også komme lettere på plads.

- Så vi er tættere på, at overenskomsterne kan blive stemt igennem, end vi var for to døgn siden, siger han.

Bredere opbakning

Laust Høgedahl hæfter sig ved, at der også ser ud til at være relativt bred opbakning i baglandet.

- Hvis vi ser på udmeldingerne fra de lokale afdelinger, så er der en større en tilfredshed med resultaterne, end jeg forventede for nogle måneder siden, siger han. 

Han peger på, at nogle af de afdelinger, som ofte anbefaler medlemmerne at stemme ‘nej’, denne gang anbefaler et ‘ja’.

- Det gælder for eksempel for Dansk Metal i Horsens, siger han.

Begge arbejdsmarkedsforskere understreger, at det ikke er sikkert, at medlemmerne samlet anbefaler et ja.