Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Nu bliver det snart muligt igen at flyve ind og ud af Danmark. Det giver udsigt til, at SAS, CPH, Aviator og andre firmaer i danske lufthavne kan hyre folk ind igen. Men mange tidligere ansatte er kommet videre i nye job.

Med ny Christiansborg-aftale om lempelse af rejserestriktioner er der udsigt til flere åbne butikker i Københavns Lufthavn.
Arkiv: Joachim Rode

Vi har vænnet os til, at verden er i rød. Altså, at rejser frarådes til alle lande. Men med dagens brede politiske aftale bliver der nu åbnet op for, at vi snart igen kan flyve på ferie til Kreta eller forretningsrejse til Paris. Og dermed er der udsigt til, at der skal hyres flere bagageportører, kokke og rengøringsassistenter ind i danske lufthavne.

Det glæder Mads Andersen, formand for 3F Industri:

- Det er rigtigt godt, at der endelig er landet en aftale for genåbningen af luftfartsindustrien. Det er et tiltrængt lys for enden af tunnelen for både virksomhederne og de ansatte samt noget, vi har presset på for at få i lang tid, siger han.

Også fra arbejdsgiverne er der positive takter:

- Vi har bedt om en køreplan med datoer og faser, og det har vi fået. Jeg synes, at der er lagt nogle rammer og principper til rette, som efter min opfattelse er positive. Det er mere end bare symbolpolitik, lyder det fra Michael Svane, branchedirektør for DI Transport, til luftfartsmediet Check-in.dk.

Corona-pas på vej

Ifølge aftalen, som alle partier i Folketinget bortset fra Ny Borgerlige står bag, bliver der åbnet gradvist mere op for danskernes mulighed for at rejse til udlandet. Og udlændinges mulighed for at rejse ind i Danmark.

Planen er, at danskerne med et EU-corona-pas skal kunne holde sommerferie i Europa, og turister med corona-pas skal kunne holde ferie i Danmark fra slutningen af juni. Et corona-pas er et bevis for, at man ikke har covid-19, fordi man enten er vaccineret, testet negativ eller immun, fordi man allerede har haft sygdommen.

Mads Andersen tør ikke spå om, hvor mange flere hænder der bliver brug for i lufthavnene i København, Billund, Aalborg og andre danske byer.

- Det er stadig for tidligt til at sige noget helt konkret, for lempelserne afhænger jo også af udviklingen i destinationslandene. Derfor arbejder vi nu for en hurtig indførelse af et europæisk corona-pas, så vi kan åbne industrien på den mest forsvarlige måde, siger han.

Nervøs for fremtiden

Mange af 3F’erne i Københavns Lufthavn arbejder i et handling-selskab, altså et firma, der laster og losser kufferter og fragt.

Det gælder blandt andet Aviator, hvor tillidsmand Allan Slawecki stadig er nervøs for fremtiden.

- Vi har en forventning om, at trafikken bliver øget over sommeren. Men vi er bekymrede for de mulige datoer for, hvornår man kan rejse igen. Hvor hurtigt bliver vi vaccineret? Og er det overhovedet attraktivt at tage på ferie til Mallorca, hvis der fortsat er en masse restriktioner på destinationen, siger han.

Hvor hurtigt danskerne bliver vaccineret ændrer sig hele tiden – onsdag valgte Sundhedsstyrelsen at stoppe brugen af Astrazeneca-vaccinen, ligesom Johnson & Johnson af egen drift har valgt midlerdigt at suspendere brugen af deres vaccine, mens den bliver undersøgt nærmere. Til gengæld kommer der en stor ekstra mængde Pfizer/Biontech-vacciner.

Mange videre i nye job

Allan Slawecki frygter også, at det kan blive svært at hyre folk ind igen, når der skal opnormeres i Aviator og de andre firmaer i lufthavnen. Selvom over 1.000 3F’ere i lufthavnen mistede jobbet i 2020, forventer han ikke, at der står horder af arbejdsløse 3F’ere parate til at træde ind i deres tidligere job.

- De fleste ressourcestærke har fået nyt arbejde. Spørgsmålet er også, hvor mange der er interesseret i at arbejde som sommerfugle (midlertidigt ansatte i højsæsonen om sommeren, red.) Mange af vores drenge er håndværkere og har fundet ud af, at de kan få et 8-16-job med en højere løn. Der er også mange, som har fået velbetalte job i medicinalbranchen, der boomer for tiden, siger han.

Lettere at tiltrække nye kollegaer bliver det ifølge Allan Slawecki heller ikke af, at flere firmaer i lufthavnen har opsagt deres lokalaftaler. Det betyder, at vilkårene for nyansatte er dårligere end før coronaen, når det kommer til løn, arbejdstider og fleksibilitet.

I starten af 2021 var omkring halvdelen af de fyrede 3F’ere fra Københavns Lufthavn kommet videre i nyt job.