Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Nordjysk chauffør har kørt i lastbiler med op til 14 luftfriskere i førerhuset. Den 37-årige chauffør har fået alvorlig astma, som nu er anerkendt som arbejdsskade.

Den 37-årige chauffør var ansat som afløser og kørte i andres lastbiler. Rekorden var 14 Poppy-flasker og Wunderbaumtræer i ét førerhus.

Luftfriskere i førerhuset har invalideret en 37-årig eksportchauffør-afløser fra Nordjylland, der har pådraget sig astma af dampene. Chaufføren har fået sygdommen anerkendt af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (det tidligere Arbejdsskadestyrelsen) og har fået 84.150 kroner i erstatning for et varigt mén på 10 procent.

Ud over astma har chaufføren udviklet allergi, som er meget generende i hverdagen.

- Jeg kan ikke tåle for eksempel parfume, shampoo, aftershave, deodorant og rengøringsmidler, og det døjer jeg meget med, siger chaufføren, der ønsker at være anonym af frygt for at blive hængt ud som en tøsedreng, der ikke kan tåle mosten.

- Det gælder om at sige fra. Man skal helst være en hård banan i den her branche, og nogle synes, det ser sejt ud med en række luftfriskere i førerhuset. Men det er ikke værd at risikere helbredet. Får du først symptomer, går kun den forkerte vej, og det går stærkt, siger chaufføren, der i dag har fået fast chaufførjob med egen lastbil - uden nogen form for luftfriskere.
 

ZoomDenne type luftfrisker - en i-fresh - monteres på luftkanalen i bilen.

Denne type luftfrisker - en i-fresh - monteres på luftkanalen i bilen.

Bange for at blive hængt ud

Det er 3F Transport, Logistik og Byg i Aarhus, der har kørt sagen. Faglig sekretær Ole Thorup påpeger, at mange chauffører ikke er klar over, hvor stor faren kan være, når kabinen er fyldt med dampe fra luftfriskere.

- Det er klart, at den kan være gal med indeklimaet i en lastbil, der er kørt af tre forskellige chauffører, hvor der så måske kommer en madpakke med stærk ost oveni. Luftfriskere med skadelige dampe er den nemmeste løsning, men også den dårligste. Der er langt bedre at gøre rent i bilen og så undgå eller begrænse brugen af luftfriskere, siger han.
 

14 luftfriskere i kabinen

Generne startede, da chaufføren havde kørt som eksportchauffør nogle år og fik tiltagende luftvejsproblemer, røde øjne og løbende næse.

- Jeg var ansat som afløser og kørte i andres lastbiler. Rekorden var 14 poppy flasker og Wunderbaumtræer i ét førerhus. Jeg frabad mig lastbiler med mange luftfriskere, men forgæves. Når jeg kom hjem stank tøj og hår, og jeg var utilpas. Jeg tænkte mere og mere over, om det kunne skyldes Poppy'er, fortæller chaufføren.

Det gik helt galt på en tur til Norge, hvor chaufføren fik det meget dårligt med åndenød i førerhuset og frygtede for sit liv.

- Jeg var helt grå i hovedet og havde det forfærdeligt. Jeg gik til min læge og til min 3F-afdeling, der startede arbejdsskadesagen. Heldigvis endte det med, at jeg fik medhold. Jeg er glad for at få lidelsen anerkendt, men er skræmt over, hvor dårlig jeg er blevet. Jeg har tidligere dyrket sport på højt plan. Men det er slut på grund af astmaen. Jeg har mange astmaanfald og er nødt til at tage medicin hver dag. Det bliver aldrig bedre. Det er jeg utrolig ked af, fortæller chaufføren.

Chaufføren advarer kolleger mod duftfriskere som for eksempel ”Poppy”. En Poppy er en slags parfumeflaske, der placeres i førerhuset og afgiver duft. Duften skal fjerne ubehagelige lugte som for eksempel tobaksrøg eller for den sags skyld sure sokker.