Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Uacceptabelt, vilde forhold og helt i skoven. Sådan bliver forholdene for unge chauffører i varebiler beskrevet af politikere. De er dog ikke enige om, hvordan man kan sætte en stopper for transportfirmaernes udnyttelse af medarbejdere med alenlange arbejdsdage.

- Det er usympatisk på alle måder, at folk bliver udnyttet sådan her, siger transportordfører for Dansk Folkeparti, Kim Christiansen, om unge chauffører, der på arbejde bliver sat til at køre med gods i mange timer.
Katinka Hustad/Polfoto

Arbejdsdage på 13 og op til 19 timer i døgnet som chauffør i en varebil er uacceptabelt. Det mener et bredt flertal i Folketinget.

Partierne reagerer på en artikel i Fagbladet 3F, hvor to unge chauffører stod frem og fortalte om deres lange arbejdsdage hos transportfirmaet Kisser’s Kurer Kørsel i Christiansfeld.  

Om forholdene siger transportordfører for Dansk Folkeparti, Kim Christiansen:

- Det er ikke i orden trafiksikkerhedsmæssigt. Og det er social dumping i høj klasse. Det er usympatisk på alle måder, at folk bliver udnyttet sådan her. Det er brud på arbejdstidsreglerne og en sag for fagforeningen.

Han håber, at branchen vil være med til at gøre noget ved det her. Og så henviser Kim Christiansen til, at Folketinget netop har vedtaget en ny lov for små varebiler under 3.500 kilo.

- Loven kan være med til at dæmme op for sådan noget her. Jeg tror, at den vil tage nogle af de værste brodne kar. Men vi kan aldrig forhindre nogen i at udnytte folk, siger Kim Christiansen.   

S: Lov vil ikke dæmme op for problemerne

Den nye lov betyder, at der bliver et krav om en godskørselstilladelse ved fragt af gods over 11 kilo i varebiler, der vejer mellem 2,0 og 3,5 ton. Der vil også blive stillet krav til faglige kvalifikationer og uddannelse til chaufførerne, men dog lempeligere krav end for chauffører, der kører i lastbiler.

Den nye lov pålægger ikke, at chaufførerne i varebilerne skal køre under reglerne for køre- og hviletid. Og der skal heller ikke monteres en digital fartskriver, en tachograf, i varebilerne.      

Bag loven står et flertal uden om regeringen bestående af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet og SF. Men flertallet uden om regeringen er ikke enige om, hvorvidt loven vil forhindre de arbejdsvilkår, som de unge chauffører Alex Brix Andersen og Benjamin Skov Vraa har fortalt om hos Kisser’s Kurer Kørsel.  

Formand for transportudvalget i Folketinget, Lennart Damsbo-Andersen (S), siger:

- Det er helt i skoven med sådan nogle arbejdsforhold. Ingen mennesker kan holde til at arbejde så længe. Men den nye lov med begyndende regulering af godskørsel under 3.500 kilo kan ikke dæmme op for det her. Det er rigtigt, rigtigt ærgerligt, at vi ikke fik køre-hviletidsbestemmelserne med i den nye lov, så reglerne kom til at ligne dem for tungere køretøjer.  

Ø: Underskov af cowboys

Transportordfører hos Enhedslisten, Henning Hyllested, mener, at de to chaufførers lange arbejdsdage er i strid med arbejdsmiljølovens regler. Ifølge disse regler skal en medarbejder i løbet af et døgn have en 11-timers sammenhængende hvileperiode.

- Det er nogle vilde arbejdsforhold. Hele varebilsmarkeder har været det rene vilde vesten med en underskov af cowboys. Den nye lov vil ikke dæmme op for det her, men den øgede kontrol, der kommer med loven, vil hjælpe på problemet, siger Henning Hyllested.

Han mener ikke, at den nye lov er optimal. Men et udtryk for, hvad flertallet uden om regeringen kunne blive enige om. Henning Hyllested så gerne, at der var blevet indført regler om køre-hviletid og montering af en digital fartskriver i varebilerne.

Venstre: Vi ønsker ikke særregler

Hos regeringspartiet Venstre mener transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, at det er uacceptabelt, at de to unge chauffører har kørt så mange timer. Han mener, at det er helt på sin plads, at transportfirmaet Brink Transport ApS har droppet Kisser’s Kurer Kørsel som leverandør af kørsel med gods.

Ifølge 3F burde køretøjer under 3.500 kilo høre under godskørselsloven, hvor der blandt andet er en forpligtelse til at køre under gældende kollektiv overenskomst. Til det skriver Kristian Pihl Lorentzen i en e-mail til Fagbladet 3F:

- Vi ønsker fælles EU-regler på området og ikke danske særregler, sådan som et flertal i Folketinget har ønsket det. Den danske model er sådan indrettet, at 3F efter min opfattelse allerede i dag, uafhængigt af godskørselsloven, kan rette henvendelse til kurerfirmaet og forsøge at tegne overenskomst. Det behøver man ikke at lovgive om.   

Kristian Pihl Lorentzen mener, at indsatsen skal være øget og effektiv kontrol fra alle relevante myndigheder, blandt andre Skat.

3F: Vi ønskede strammere regler

Hos Transportgruppen i 3F oplyser forhandlingssekretær Flemming Overgaard, at 3F meget gerne vil tegne overenskomster, når fagforbundet bliver opmærksom på firmaer, der ikke har nogen i overensstemmelse med den danske model. Når det drejer sig om for lange arbejdsdage og brud på arbejdsmiljøloven, er det dog Arbejdstilsynet, som skal på banen, mener 3F. Det er, Arbejdstilsynet, der har tilsynsmyndigheden.

Om den nye lov siger Flemming Overgaard:   

- Vi er tilfredse med, at varebilerne er blevet omfattet af et regelsæt frem for ren anarki på området. Den nye lov er et skridt i den rigtige retning, men vi havde gerne set, at reglerne var blevet yderligere strammet. Og det er ærgerligt, at der er indført en kilogrænse, som gør loven svær at håndhæve.   

Den nye lov træder i kraft 1. juli 2019 og skal evalueres hvert andet år.