Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

18-årige Alex kørte pakker 19 timer i træk med kun én tissepause på første vagt. "Tryk speederen i bund," sagde chefen, men Alex faldt i søvn bag rattet på motorvejen. Løn: 750 kroner.

18-årige Alex Brix Andersen var chauffør hos Kisser's Kurer Kørsel, der leverede kørsel til transportfirmaet Brink Transport ApS. Transportfirmaet har nu fyret Kisser's Kurer Kørsel.

Kørsel med pakker i 19 timer i en Fiat Ducato-lastbil med kun én enkelt tissepause. Løft af pakker, der var alt for tunge, og en chef i røret, der sagde: “Speederen i bund. Du skal nå det.”

Sådan var den første vagt for 18-årige Alex Brix Andersen, Randers, hos transportfirmaet Kisser’s Kurer Kørsel i Christiansfeld, ejet af Kirsten Schneider. Han fik ikke instruktion og er uden chaufførerfaring.

- Jeg faldt i søvn bag rattet på motorvejen og blev vækket af rumlestriberne ude i vejkanten. Det kunne være endt helt galt. Det var fuldstændig sindssygt og totalt uansvarligt at køre så mange timer, siger han og pointerer, at han følte sig vildt presset og stresset af Kirsten Schneider.

- Jeg er jo helt uerfaren i branchen, og hun sagde bare: “Speederen i bund, du skal nå det,” fortæller han.

Klaskede helt sammen

Han fortæller, at han kun holdt regulær tissepause en enkelt gang, og at morgenmaden var et rundstykke i hånden bag rattet.

- Efter vagten var jeg helt klasket sammen og turde ikke fortsætte. Jeg var helt ude af den og sov i 16 timer bagefter, siger Alex Brix Andersen.

Han løftede også tungere gods end tilladt.

- Blandt andet et tre-fire meter langt jernrør, som jeg måtte slæbe. Det var lige til en rygskade, fortæller Alex Brix Andersen, der sagde op i sidste uge efter første vagt.

Han blev lovet 1.200 kroner pr. tur, men har modtaget 750 kroner i løn for 19-timers-vagten.

- Det svarer til 35 kroner i timen. Jeg føler mig røvrendt og snydt, siger han og understreger:

- Det firma skal stoppes. Andre skal ikke udsættes for det samme.

Kæmpe lettelse at sige op

Hans kammerat, 23-årige Benjamin Skov Vraa, Randers, manglede også et job og havde hørt om Kisser’s Kurer Kørsel. Han holdt i seks dage med 13 timers vagter, før han i sidste uge sagde op.

23-årige Benjamin SkovVraa
23-årige Benjamin SkovVraa FOTO: Privat

- Det kom bag på mig, at vi skulle køre så mange timer. Men jeg fik at vide af Kirsten Schneider, at jeg skulle gøre det godt. Ellers ville jeg blive fyret. Det stressede mig. Det gjorde hendes natlige opringninger om, at det skulle gå hurtigere også, fortæller den 23-årige, der ikke fik nogen oplæring.

Han stillede bilen hos firmaet og gav hende besked om, at han ikke ville arbejde på de vilkår.

- Det var en kæmpe lettelse at sige op, pointerer han.

Kisser’s Kurer Kørsel fyret

Administrerende direktør i transportfirmaet Brink Transport ApS, som Kisser’s Kurer Kørsel leverer kørsel til, er dybt rystet, da Fagbladet 3F fortæller ham om de to unge chaufførers arbejdsforhold.

- Jeg er dybt rystet over dine oplysninger. Kisser’s Kurer Kørsel har hos os haft den funktion at stå for nogle af vores nat-distributionsture med levering fra klokken 23.00 til klokken 7.00, siger administrerende direktør for Brink Transport ApS, Anders Brink, og fortsætter:

- Jeg er ked af at høre omkring sådanne forhold, da jeg synes, det burde være nemt at planlægge turene med et så fast leveringsvindue. Jeg tænker, at de også må have kørt andet end vores varer. I hvert fald når jeg ser på timerne, siger Anders Brink.

Han oplyser, at Brink Transport ApS allerede før han hørte om de to chauffører har opsagt deres aftale med Kisser’s Kurer Kørsel.

- På grund af grov misligholdelse af kørselskontrakt, mange fejlleveringer og for sen levering, siger Anders Brink.

3F: Der er brug for kontrol

De to unge chauffører, der begge kørte lastbil under 3.500 kilo, gik til 3F Randers, hvor transportgruppeformand Jens Laursen også er rystet over arbejdsvilkårene.

- Det er skræmmende og helt uanstændigt med de arbejdsvilkår. Og meget farligt for trafiksikkerheden. Det er desværre ikke ukendt i branchen, hvor enhver kan slå sig ned som vognmand med køretøjer under 3.500 kilo, siger han og tilføjer:

- Det understreger, at der er hårdt brug for meget mere kontrol af arbejds- og lønvilkår med de køretøjer.

Han peger på, at køretøjer under 3.500 kilo burde høre under godskørselsloven, der blandt andet forpligter til at køre under gældende kollektiv overenskomst.

- Det kunne skabe sikkerhed og fjerne den unfair konkurrence for de firmaer, der kører og aflønner efter reglerne. Markedet bliver ødelagt af de urealistisk lave priser hos de firmaer, der snyder, siger Jens Laursen.

Arbejdsgiver afviser

Ejeren af transportfirmaet Kisser’s Kurer Kørsel i Christiansfeld, Kirsten Schneider, oplyser, at hun aldrig har sagt, at Alex Brix Andersen ikke må holde tissepause. Og arbejdsgiveren afviser, at hun skulle have sagt, at den unge chauffør skulle holde speederen i bund.

- Jeg kan ikke forstå, hvorfor han har kørt så mange timer. Det er ikke godt, at en chauffør falder i søvn eller kører 19 timer i streg. Det er der ingen af mine andre chauffører, der gør. Jeg har overhovedet ikke stresset ham på nogen måde, siger Kirsten Schneider.

Hun oplyser desuden, at firmaet i alle dets biler har en løftevogn til tunge ting.

Til chauffør Benjamin Skov Vraas oplysninger om, at han har haft vagter på 13 timer i bilen, siger Kirsten Schneider:

- Det er ikke ansvarligt at køre så mange timer.

Er du ikke nødt til at planlægge arbejdet noget bedre?

- Jeg planlægger arbejdet efter det gods, vi har på de ture.

Skal du så ikke have ansat nogle flere chauffører?

- Han har ikke kørt 13 timer hver gang. Jeg ved godt, at han har kørt mange timer, siger Kirsten Schneider.

- Jeg har selv kørt alle turene og kører selv hver nat. Jeg kan godt nå det. Jeg stresser ikke, siger hun.   

 

Artiklen er opdateret mandag 11. juni klokken 10.40 med kommentarer fra ejeren af transportfirmaet Kisser’s Kurer Kørsel i Christiansfeld, Kirsten Schneider.