Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Asiatiske pirattaxier, der kører med asiatiske turister i København, er et eksempel på, hvordan social dumping hele tiden dukker op i nye og uventede afskygninger, mener SF, der ønsker permanent og øget indsats mod social dumping i nyt udspil.

En af de svensk indregistrerede Mercedes'er med asiatisk chauffør i København.
Foto: Privat

Flere penge, en permanent myndighedsindsats og et vejpoliti. Det er tre af de forslag, som SF er på vej med i forhold til at bekæmpe social dumping på transportområdet.

Forslagene kommer i kølvandet på Fagbladet 3Fs afsløring af, hvordan svensk indregistrerede Mercedes’er med asiatiske chauffører bag rattet kører med asiatiske turister i København.

SF’s Transportordfører Karsten Hønge pointerer, at det er endnu et sørgeligt eksempel på, hvordan social dumping bliver ved med at dukke frem af mørket.

- Social dumping dukker op i nye afskygninger og former, som man ikke i sin vildeste fantasi kunne forestille sig, siger han.

Pirattaxierne er et voksende problem for taxibranchen, og antallet af asiatiske taxier har nået et omfang, hvor både vognmænd, chauffører og politikere vil have myndighederne på banen med politiaktioner.

Vokser som ukrudt

– Den slags social dumping, skal der sættes en stopper for. Men midlerne skal stå mål med opgavens omfang. Vi ønsker en øget indsats mod social dumping, hvor der skal afsættes flere penge, og hvor myndighedernes indsats skal gøres permanent, siger Karsten Hønge.

Han advarer mod, at social dumping vokser som ukrudt.

- Man skal være over det hele tiden og slå det ned. Ellers vokser det én over hovedet, siger han.

Groft eksempel på griskhed

Han peger på, at social dumping skader det danske arbejdsmarked, og nævner som eksempel også sagen om groft underbetalte filippinske chauffører, der boede i en slumlejr i Padborg hos Kurt Beier Transport.

- Det er et af de groveste eksempler på underbetaling, svinsk behandling af folk, griskhed og unfair konkurrence, som heller ingen havde regnet med at se i Danmark. Det understreger behovet for en stærk indsats mod social dumping, der kan værne om danske arbejds- og lønvilkår, siger han og fortsætter:

- Social dumping findes i mange brancher, og der er brug for et konstant alarmberedskab. Konsekvenserne af at lade stå til er dybt alvorlige. Job forsvinder – ja, hele velfærdssamfundet er på spil, siger han og oplyser, at SF er på banen med et nyt udspil, der indeholder en række tiltag til bekæmpelse af social dumping.

Vil oprette transportpoliti 

Ud over flere penge og en permanent myndighedsindsats foreslår SF på transportområdet blandt andet:

- Øgede midler til kontrol af lastbiler og busser.

- Oprettelse af en særlig transport- og vejpolitienhed under politiet, der i samarbejde med den danske arbejdsmarkedsmyndighed skal have social dumping som særligt fokusområde. Indsatsen skal kredse om regler for sikkerhed, skat, køre- og hviletid, ordentlige løn- og arbejdsforhold og færdselslov.

- Arbejdstilsynet skal sikres tilstrækkelige midler til specialiseret kontrol på transportområdet af arbejds- som opholdsvilkår for chauffører. 

- Der skal kunne gives højere bøder til speditører og vognmænd.