Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

De italienske brobyggere skal holde sig fra sager om mafia-relationer, korruption og andre ulovligheder i de næste mange år - ellers kan Vejdirektoratet smide dem ud af byggeriet af Storstrømsbroen, fremgår det af kontrakten.

Glemmer de italienske brobyggere at fortælle, at de er involveret i nye skandalesager, så kan Vejdirektoratet smide dem af byggeriet af Storstrømsbroen, fremgår af kontrakten.
FOTO: Vejdirektoratet

En række skandalesager har fået Vejdirektoratet til at gå med livrem og seler på Storstrømsbroen.

Det fremgår af kontrakten på broprojektet, som Fagbladet 3F har fået aktindsigt i.

Her har Vejdirektoratet indført en serie af smuthuller for at kunne slippe ud af kontrakten med det italienske konsortium, som har vundet retten til at bygge Danmarks tredjestørste bro til 2,1 milliarder kroner.

LÆS OGSÅ: Efter skandalesager og kritik: Nu er kontrakten på Storstrømsbroen skrevet under

Ifølge kontrakten kan bygherren fra Vejdirektoratet således smide de italienske brobyggere ud for flere forskellige forseelser, som omhandler alt fra mafia-relationer, korruption, bestikkelse, hvidvask af penge og andre ulovligheder, samt at glemme at fortælle Vejdirektoratet om sagerne.

Og det er usædvanligt, fortæller Knud Erik Busk, der er mangeårig medlem af Klagenævnet for Udbud, som netop tager sig af konflikter mellem bygherre og entreprenører på større projekter.

- Kontrakten er meget speciel med alle de udveje, der er sat ind. Jeg har ikke set noget lignende før, siger han.

Tab af mafia-godkendelse koster brokontrakt

Som en del af kontrakten fremgår det, at de tre italienske selskaber kan miste retten til at bygge Storstrømsbroen færdig, hvis de bliver afvist til at få en plads på hvidlisten over mafia-clearede selskaber i Italien.

Hvidlisten er en måde for det offentlige i Italien at holde øje med, om italienske selskaber er infiltreret af kriminelle eller samarbejder med mafiaen.

Lige nu er to af selskaberne i konsortiet, Condotte og Grandi Lavori Fincosit, dog slet ikke renset for mafiaforbindelser. 

LÆS OGSÅ: Storstrømsbroen: To af tre italienske brobyggere er ikke mafiahvidlistet

Begge selskaber har ansøgt om at komme på mafia-hvidlisten i henholdsvis 2015 og 2017.

Condotte ansøgte om optagelse på hvidlisten i slutningen af april 2015, mens Grandi Lavori Fincosit først sendte sin ansøgning i august sidste år.

Itinera, det sidste selskab i konsortiet, fik først sin hvidliste-godkendelse i december sidste år – efter mere end tre års sagsbehandlingstid.

Det var Fagbladet 3F, der informerede Vejdirektoratet om de tre selskabers status på hvidlisterne tilbage i december sidste år - informationer, som styrelsen ikke selv havde fundet frem til.

Skal fortælle om alle nye skandalesager

Mafia-listerne er ikke eneste måde for Vejdirektoratet at smide sine italienske brobyggere ud på.

I kontrakten fremgår det også, at de tre selskaber kan ryge ud af kontrakten, hvis de bliver dømt, får bøder eller anerkender skyld i ulovligheder som “deltagelse i en kriminel organisation, bestikkelse, svig eller hvidvaskning af penge.”

Kontrakten går dog endnu længere og pålægger ligefrem de tre selskaber “pligt” til at fortælle Vejdirektoratet om alle fremtidige skandalesager, som firmaerne må blive ramt af, af egen fri vilje. 

LÆS OGSÅ: TEMA: Skandalen om Storstrømsbroen

Gør selskaberne ikke det, har Vejdirektoratet ret til at igangsætte deres nødklausul – den såkaldte “self-cleaning”-proces – som kan føre til, at et eller alle selskaberne bliver smidt ud af konsortiet.

Denne udgang i kontrakten blev indført, efter at Fagbladet 3F kunne afsløre flere sager om korruption, bestikkelse, byggesjusk, manglende betaling af underentreprenører, og en undersøgelse fra Kammeradvokaten fandt, at ét af selskaberne er truet af konkurs.

Nødudgang i kontrakt er allerede aktiveret

Faktisk har Vejdirektoratet allerede sat nødudgangen i kontrakten i spil første gang.

Det skete i sidste uge, da topchefen for et af selskaberne blev anholdt og sat i husarrest i Italien for korruption.

Lige nu er det italienske konsortium således ved at undersøge, hvordan de kan selvrense firmaerne, så de igen bliver spiselige for Vejdirektoratet og holder sig inden for EU-lovgivningen.

LÆS OGSÅ: Ny skandale på Storstrømsbroen: Topchef anholdt i korruptionssag

Vejdirektoratet oplyser, at processen stadig er i gang, og at der endnu ikke er faldet afgørelse om, hvorvidt firmaet Condotte skal smides ud af konsortiet.

Sagen fik transportordførerne fra Enhedslisten og SF til at kræve, at Condotte bliver droppet fra byggeriet af Storstrømsbroen.

Afgørelsen er dog helt og holdent op til Vejdirektoratet, kan man læse af kontrakten, der beskriver, hvordan Vejdirektoratet kan dumpe selv-renselsen, hvis de mener den ikke er grundig nok – og altså smide et eller flere af selskaberne ud af Storstrømsbroens konsortium.

Uddrag fra kontrakten på Storstrømsbroen:

Ekspert: Gamle regler redder Vejdirektoratet

Normalt kan sådanne sager ende med at blive afgjort ved en klagesag eller ved en domstol.

Men selv hvis Klagenævnet for Udbud vælger at give en af de italienske medhold i, at de er blevet frataget deres del af kontrakten på Storstrømsbroen uden grund, kan Vejdirektoratet stadig smide samtlige firmaer ud af byggeriet, fremgår det af kontrakten.

Og det er usædvanlig langt at gå for at sikre, at man kan komme af med en hovedentreprenør, fortæller Knud Erik Busk, der er mangeårig medlem af Klagenævnet for Udbud.

- Jeg har aldrig tidligere hørt om, at man på den måde skriver sig uden om muligheden for at klage via kontrakten, siger han.

Han hæfter sig ved, at den løsning ikke var gået, hvis Vejdirektoratet havde brugt de nye udbudsregler, som trådte i kraft 1. januar 2016.

- Vejdirektoratet var heldige med, at de udbudte Storstrømsbroen efter de gamle regler, hvor man udformer kontrakten til sidst. I de nye regler skal kontrakten ligge klar ved prækvalifikationen, og så kan man ikke lave en masse udveje senere. Den var ikke gået med de nye regler, forklarer Knud Erik Busk.

Stadig tre firmaer med i italiensk konsortium

Desuden fremgår det af kontrakten, at selvom transportminister Ole Birk Olesen (LA) har erklæret, at italienske Condotte skulle forlade Storstrømsbro-projektet, fordi de var for tæt på at gå konkurs, så er selskabet stadig officielt en del af projektet.

Ifølge Vejdirektoratet er Condottes ejerandel nedskrevet til 0,01 procent af konsortiet, men står alligevel som medunderskriver på aftalen og er faktisk også med i forsikringen bag byggeriet.

Med indskrivningen i kontrakt og forsikring holdes der således en lille kattelem åben for, at Condotte stadig kan blive aktiv i at bygge selve Storstrømsbroen.

Vejdirektoratet har dog tidligere understreget, at dette kræver en særlig godkendelse fra dem som bygherre, før det sker.

Skandalesager har givet lille forsinkelse

De mange skandalesager, som de italienske firmaer har været ramt af, har desuden ført til en forsinkelse af byggeriet af Storstrømsbroen.

I udbudsmaterialet fra maj 2017 stod der, at hele broen skulle være “fuldført, klar til aflevering senest 30. august 2022”.

Brokontrakten var oprindeligt sat til blive underskrevet 19. december sidste år, men afsløringerne af korruptionssager, byggesjusk, truende konkurs og meget andet førte til, at kontrakten først blev endelig underskrevet 26. februar.

LÆS OGSÅ: Minister trækker i håndbremsen: Udsætter underskrift på aftale om ny Storstrømsbro

Derfor har Vejdirektoratet skubbet afleveringsfristen for hele broen til den 19. september 2022 – en forsinkelse på rundt regnet 20 dage.

Forsinkelsen kommer umiddelbart ikke til at påvirke åbningsdagen for Storstrømsbroen, som stadig er sat til at blive i 2023.