Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Taxivognmændene har fået halveret omsætningen og flere har lukket firmaet eller er gået konkurs. Ledigheden blandt taxichauffører er rekordhøj. Branchen efterlyser adgang til hjælpepakker på linje med restauranter og caféer.

Det er for svært for taxivognmændene at få adgang til hjælpepakkerne, siger taxibranchen.

Taxibranchen kører på flade dæk, men de nye corona-restriktioner i 38 kommuner har ramt branchen som et frontalt sammenstød.   

December er en af de måneder, hvor taxameteret normalt er rødglødende, men nu ryger dén omsætning, og det gør ekstra ondt på vognmænd og taxichauffører.

Regeringens hjælpepakker er ganske vist blevet forlænget, så de gælder til 28. februar 2021.

Det betyder, at virksomheder og selvstændige, som ikke er tvangslukkede, men som bliver hårdt ramt af corona-restriktionerne, vil kunne få kompensation, hvis de lever op til adgangskravene i de forskellige hjælpepakker.

Men problemet er, at det er for svært for taxivognmændene at få adgang til hjælpepakkerne, advarer taxibranchen. 

Vil have udvidet hjælpepakker

- Der er ikke bare brug for en forlængelse af hjælpepakkerne, men for en udvidelse af hjælpepakkerne, mener Trine Wollenberg, vicedirektør i Dansk Persontransport.

- Restriktionerne rammer restauranter og kulturliv og taxierhvervets omsætning. Der er derfor brug for, at det også er muligt for taxibranchen at søge hjælpepakker og få kompensation på linje med restaurant- og cafélivet på baggrund af de nye restriktioner, siger hun.

Omsætning halveret

Hun oplyser, at stort set alle taxivognmænd kan dokumentere en omsætningsnedgang på 40-50 procent i forhold til 2019.

- Men da dokumentationskravene til at søge hjælpepakker er blevet meget restriktive, har rigtig mange vognmænd svært ved at søge kompensation. Vi håber, at politikerne vil se på, om det virkelig skal være så svært for de små virksomheder at få del i hjælpepakkerne, understreger Trine Wollenberg.

Vognmændene i Danmarks største taxiselskab, Dantaxi, blev ramt af en nedgang på 80 procent i omsætningen, da coronaen ramte i foråret. 

Men siden er det gået lidt fremad. Blandt andet fordi restauranter og barer kunne holde åbent til klokken 22, som gav noget omsætning i taxierne.

- Vognmændene var ved at have kæmpet sig op på det halve af normal omsætning, hvilket jo stadig er alvorligt og alt for lidt, siger kommunikationschef i Dantaxi, Rasmus Krochin.

Vil se flere konkurser

Han understreger, at de nye restriktioner kommer til at slå voldsomt hårdt og vil betyde ny, stor nedgang i omsætningen.

- Det vil betyde flere konkurser end dem, vi allerede har set, siger Rasmus Krochin, der også oplyser, at en del vognmænd har valgt at lukke deres firmaer og forlade taxibranchen helt uden at kunne sætte antal på.

Dantaxi er med cirka 1.800 taxier det største taxiselskab i Region Hovedstaden og i Danmark og udfører taxikørsel i over 75 kommuner. 

Rasmus Krochin efterlyser også en udvidelse af hjælpepakkerne. 

- En taxivognmand kan ikke dokumentere præcis, hvor mange ture og hvor meget omsætning, der er gået tabt, fordi der jo ikke er kontrakter med for eksempel restauranter eller hoteller om kørsel, og så er der ikke noget at hente i hjælpepakkerne, siger han.

3F: Rekordhøj ledighed

Forhandlingssekretær i 3F Transport Jørn Hedengran pointerer, at han er bekymret for taxibranchen, hvor de senete tal viser en rekordhøj chaufførledighed på 25 procent.

- Vi skulle jo gerne have en taxibranche i fuld vigør efter coronaen, siger han.

Bo Weye Hansen, faglig medarbejder på taxiområdet hos 3F Københavns Chauffører, fortæller, at taxichaufførerne ringer og spørger, hvordan de får hjælp.

- For de kan ikke leve af at være taxichauffører. Der skal hjælpepakker til, hvis branchen skal kunne klare det her, siger han.

Chauffør: Hjernen kører konstant

Den 51-årige taxichauffør Dann P. Kristensen er ansat hos Vognmandskontoret, København, med 60 vogne. Vognmandskontoret hører under Taxa4x35, som er et andet af de store taxiselskaber.

Han er på supplerende dagpenge.

-  Det var lige begyndt at gå bedre, og så går det ned igen. Vi kommer til at køre endnu færre penge ind. Det bliver helt slemt for de kollegaer, der kører om natten. Det er meget frustrerende. Jeg frygter, at firmaet ender med at lukke på et tidspunkt, siger Dann P. Kristensen, der kalder situationen meget stressende.

-  Der er langt mellem turene, men vi kan ikke slappe af. Hjernen kører konstant: Hvordan får jeg skaffet mig nogle flere ture?

Fagbladet 3F har spurgt erhvervsminister Simon Kollerup (S), om han vil imødekomme branchens ønsker, og arbejder på at få et svar.