Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Det anslås, at op mod to procent af den danske befolkning er talblinde, men der findes stadig ingen officiel test for talblindhed i Danmark - det kan stå i vejen for at få en uddannelse.

27-årige Stefano Gaudenzio får undervisning i matematik hos AOF og starter snart på HF.
Foto: Niels Åge Skovbo

27-årige Stefano Gaudenzio er en af de voksne, som har dårlige erfaringer med regnestykkerne fra folkeskolen, men som nu har fået stor gavn af undervisning i matematik.

Det har han fået i AOF Center Midtjylland.

Selvom der ikke findes en officiel test for talblindhed, er der en række tegn, man kan bruge som indikation på, om en person er talblind.

I AOF tilbyder de screening af nye kursister, og her tjekker de for tegn på talblindhed, så undervisningen kan målrettes kursistens behov. 

- Vi har en del kursister med tegn på talblindhed, Stefano er en af dem. Mange er gået ud af folkeskolen med den tro, at de ikke kan få en uddannelse. Det vil vi gerne bryde med, og det er helt fantastisk når det lykkedes, og kursisterne får deres uddannelse, siger Morten Lander Spring, underviser AOF Center Midtjylland.

Matematikvanskeligheder

Stefano Gaudenzio har i mange år vidst, at han var ordblind, men matematikken har også altid drillet. 

- Jeg har altid haft svært ved matematik. Jeg mangler nogle grundlæggende byggesten fra folkeskolen. Jeg har ikke følt, at jeg har fået den rette hjælp, eller at mine behov blev opdaget. Jeg har haft svært ved at forstå matematik, men det er blevet meget bedre, efter jeg er startet med undervisningen, siger Stefano Gaudenzio. 

Stefano Gaudenzio har været indmeldt på en række uddannelser, blandt andet som tømrer og landmand. 

Da han var under uddannelse som anlægsgartner, kom han dog ud for en arbejdsskade i nakken, hvilket medførte endnu et stop. 

- Det var et kæmpe nederlag at måtte stoppe uddannelsen. Jeg blev sygemeldt i nogle måneder. Derefter arbejdede jeg i en SFO, og her fandt jeg ud af, at det med at arbejde med mennesker var noget for mig. Jeg kunne bare mærke, at jeg gerne ville være pædagog, siger Stefano Gaudenzio.

For at komme ind på HF og senere hen pædagogseminariet manglede Stefano Gaudenzio dog at få helt styr på matematikken. 

- I AOF har jeg sammen med mine undervisere lavet en plan for min fremtid. Jeg får undervisning i dansk og matematik, så jeg kan starte på HF til sommer. Jeg har en rigtig god mavefornemmelse og det giver mig et drive til at starte på pædagogseminariet, siger Stefano Gaudenzio.

Målet er at bestå trin to prøven i FVU-matematik, som er det, der svarer til en niende klasses afgangseksamen. 

Ingen test for talblindhed

Der findes i dag ingen officiel test for talblindhed.

Ifølge Bent Kofod Lindhard, lektor i matematik på Professionshøjskolen Absalon, ligger der et stort stykke arbejde i, at udvikle hjælpemidler målrettet talblindhed.

Samtidig mangler der tilbud til de voksne talblinde, der skal have målrettet undervisning, understreger han.

- Det er dybt frustrerende for talblinde at have problemer med basal regning, fordi de ofte er dygtige fagligt på andre områder. Dem, jeg har snakket med, udtrykker, at det er en lettelse at snakke om. Netop anerkendelse og forståelse af deres problem er noget af det, der mangler. Mange oplever en flovhed over deres problem, siger Bent Kofod Lindhardt.