Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

En række job er forsvundet fra Danmark. Ny rapport fra VIVE viser, at dine IT-egenskaber er med til at afgøre, om du beholder jobbet.

Evnen til at bruge en computer er afgørende for jobbet, viser ny rapport.

Almindelige lønmodtagere som betonarbejdere og svejsere har det sværere på jobbet, hvis de ikke kan bruge en computer.

Det viser en ny rapport fra VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. 

Seniorforsker ved VIVE og hovedforfatter til rapporten, Gabriel Pons Rotger, oplyser, at en række job er forsvundet fra det danske arbejdsmarked, hvilket har gjort, at ansatte uden “basale færdigheder” har fået det sværere. 

- Vi ser en klar sammenhæng mellem IT-, regne- og læsefærdigheder og antallet af timer på arbejdsmarkedet, siger han. 

Rapporten undersøger forbindelsen til arbejdsmarkedet for personer med uddannelser på såkaldt middelniveau, som dækker alt fra skiltemalere til køkkenchefer.

For gruppen gælder det, at færdigheder inden for regning, læsning og IT kan være med til sikre, at de holder fast på jobbet og får flere timer end de personer, som ikke har tillært sig samme evner.

Værkstedsfag i skolen

Samtidig viser rapporten, at hvis du er ledig, så er dine evner til at skrive, regne og bruge en computer afgørende for at komme tilbage i job. 

- Hvis du for eksempel er god til at bruge en computer, så er du simpelthen i en bedre situation, når du skal søge et arbejde, siger Gabriel Pons Rotger.

Jannik Bay, uddannelses- og integrationschef i Dansk Arbejdsgiverforening, nikker genkendende til, at de basale færdigheder betyder mere og mere ude på arbejdspladserne.

Han mener, at hvis flere skal have de påkrævede færdigheder inden for blandet andet IT, så bør undervisningen i folkeskolen laves om. 

- Vi skal lade børn lære på andre måder, siger han.

LÆS OGSÅ: Folkeskolen svigter: Ordblinde børn får ikke hjælp

Han ønsker, at undervisningen bliver mere “praksisfaglig”, hvilket blandt andet betyder, at værkstedsfag og praktiske evner får lov til at fylde mere i undervisningen. 

Dansk på jobbet

Samtidig skal gruppen af voksne, som ikke kan regne, skrive og bruge IT have bedre mulighed for at lære. 

- Det kan være ved at rykke undervisningen ud på arbejdspladsen i stedet for at sende voksne tilbage på skolebænken, siger han.

Samme melding lyder fra Søren Heisel, forbundssekretær og uddannelsesansvarlig i fagforbundet 3F.

- Vi skal blive bedre til at give de ansatte færdighederne, mens de stadig er i arbejde, så det ikke er noget, de pludselig skal lære, når de en dag ikke er gode nok og får en fyreseddel, siger han.

Ifølge Søren Heisel understreger rapporten fra VIVE, at politikerne bør prioritere uddannelsesområdet, så færre snubletråde er spændt ud for de personer, som ønsker at få styr på for eksempel IT eller regning. 

Som et konkret eksempel nævner han, at unge uden uddannelse og job i øjeblikket skal visiteres af kommunen, hvis de vil undervises på den forberedende grunduddannelse, FGU. 

- Vi bør åbne dørene til den slags tilbud, så flere unge lærer at regne, skrive og bruge en computer. Særligt når det har direkte betydning for deres jobmuligheder, siger han.