Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Nemlig.com er ramt af en regulær shitstorm efter afsløringerne af chaufførernes arbejdsforhold. Men sagen får først alvorlige konsekvenser, hvis kunderne begynder at forsvinde, vurderer to kommunikations- og brandingeksperter, der sammenligner virksomheden med Amazon.

Kritik er en ting. Kundeflugt en anden. Omsætningen bliver afgørende for, hvor meget Nemlig.com gør ved problemerne, vurderer kommunikations- og brandingekspert Frederik Preisler fra Mensch.
Nemlig.com

Tusindvis af danskere har nydt godt af at bestille varer hos Nemlig.com og få dem leveret til døren.

Men efter dagbladet Politikens afsløringer af, at de chauffører, som bringer varer ud for Nemlig.com, knokler op til 15 timer i døgnet, syv dage om ugen og riskerer at få bøder svarende til en hel dagsløn, hvis varerne ikke leveres inden for et tidsrum på få minutter, er virksomheden havnet i en regulær shitstorm.

Vant til at håndtere kritik

Ifølge kommunations- og brandingekspert Frederik Preisler fra Mensch, der hjælper virksomheder og organisationer med at udvikle brands, produkter, adfærd og holdninger, er det ikke godt for Nemlig.com og virksomhedens renommé her og nu.

- Men det er ikke usædvanligt, at større virksomheder havner i en shitstorm. Lige som den amerikanske internethandels-gigant Amazon er Nemlig.com professionel nok til at håndtere dårlig omtale og en kritisk presse. Så det er ikke sikkert, at sagen på sigt vil skade Nemlig.com, siger Frederik Preisler.

- Når folk handler på Amazon, ved de fleste godt, at forholdene for de ansatte på virksomhedens lagre ikke er helt i orden. Det er det samme med Nemlig.com, men for mange forbrugere handler det om bekvemmelighed før pris og forhold for de ansatte, siger Frederik Preisler.

Et spørgsmål om forbrugernes tillid

Han fremhæver, at Nemlig.com herhjemme har opbygget en misundelsesværdig position uden den store konkurrence, fordi de kan håndtere logistikken. 

- Oven i købet er behovet for Nemlig.com accelereret helt vildt under corona-krisen. Men efterspørgslen har også skabt nogle logistiske problemer, som Nemlig.com siger, at de har løst ved at outsource nogle af opgaverne til andre firmaer med deres egne chauffører, siger Frederik Preisler. 

Den forklaring får ifølge Frederik Preisler hverken den dårlige omtale eller forbrugernes vrede til at forsvinde med det samme.

- Men det interessante er, om sagen får folk til at holde op med at bestille varer hos virksomheden. Det kan Nemlig.com se på omsætningen time for time, dag til dag - og det bliver afgørende for, hvor meget de gør ved problemerne, siger han. 

Håndteringen er afgørende

Direktør og brandingekspert Nikolaj Stagis, Stagis A/S, rådgiver om branding og strategi og er forfatter til bogen “Den autentiske virksomhed”.

Han mener, at håndteringen af kritikken er afgørende for, hvordan Nemlig.com kommer gennem krisen. 

- Når man ser på kriser i andre virksomheder, er der en umiddelbar, mærkbar effekt. Negativ omtale giver et dårligt image. Men hvis en virksomhed i forvejen har haft et godt image, og krisen håndteres rigtigt, er der forskning, som viser, at forbrugerne glemmer sagen igen efter to til tre måneder, siger Nikolaj Stagis. 

- Det tror jeg også, at danskerne vil gøre i dette tilfælde, siger han.

Forbrugerne ved ikke meget om Nemlig.com

Nikolaj Stagis vurderer, at Nemlig.com før afsløringerne af chaufførernes arbejdsforhold havde et godt image. 

- Lige som Amazon og andre nethandelsfirmaer har Nemlig.com den fordel, at vi som forbrugere ikke ved ret meget om virksomheden. Vi går ikke ind i en butik for at handle. Det hele foregår på internettet, og vi ser kun de ting, som Nemlig.com selv ønsker at vise os på virksomhedens hjemmeside og i deres markedsføring, siger Nikolaj Stagis.

Med mindre der dukker nye afsløringer om Nemlig.com op, vurderer han ikke, at virksomheden vil blive hårdt ramt på økonomien.

- Forbrugerne er generelt blevet mere og mere opmærksomme på klima, bæredygtighed og arbejdsforhold for medarbejderne, når de handler. Men der er også en tendens til, at forbrugerne har én holdning, når de bliver spurgt, men vælger den letteste eller billigste løsning, når de skal handle, siger han.