Både på Facebook og Trustpilot møder netvarehuset Nemlig.com en mur af sure kunder, der tager skarp afstand fra deres måde at behandle chauffører på. Usle forhold er helt uacceptable, siger minister.
Nemlig.com er ramt af en decideret shitstorm, efter det er kommet frem, at firmaet benytter sig af et omfattende bødesystem, som rammer deres chauffører hårdt
Flere chauffører fortæller om, hvordan de må arbejde 15 timer om dagen og modtager bøder for stort set alt, der kan gå galt på en rute.
Hvis bilen bliver pakket på mere end et kvarter, er der bøder. Hvis varerne ikke bliver afleveret inden for et vindue på seks minutter, er der bøder. Ofte er bøderne større end deres dagsløn.
LÆS OGSÅ: Chauffører hos Nemlig.com straffes med store bøder for få minutters forsinkelse
Samtidigt er ruterne sammensat så stramt, at chaufførerne oplever, at det er umuligt at nå.
Det får nu flere danske forbrugere til at melde ud, at deres tid som kunder hos Nemlig.com er ovre.
På Trustpilot.dk – hvor kunder kan give deres bedømmelse af et firma – står Nemlig.com i en orkan af rasende kunder.

Ord som “skam jer” og “føj” går igen i flere anmeldelser.

Samtidigt kalder flere af kunderne på en decideret boykot af Nemlig.com, indtil forholdene for chaufførerne er forbedret.

Kunder til Nemlig.com: Vi advarede jer om dårlige forhold
På Facebook har Nemlig.com selv lagt en meddelelse ud om, at de er overraskede over de forhold, deres chauffører beskriver. Samtidigt lover de at rette op på forholdene fremover.
Men det giver kunderne ikke meget for, kan man læse i de mange reaktioner.

Flere peger på, at de selv har oplevet presset, som chaufførerne arbejder under, når de har modtaget varer.
Mange kunder har endda selv henvendt sig til Nemlig.com for at fortælle dem om de horrible forhold.

3F: Umenneskelige forhold skal standses
Sagen om bøder til chaufførerne har allerede fået fagforeningen 3F til at varsle, at de vil sætte hårdt mod hårdt og forsøge at presse Nemlig.com til at ændre deres måde at behandle chaufførerne på.
- Her er et firma, der har fået kæmpe fremgang under corona-pandemien. På trods af det ser Nemlig.com bare til, mens deres ansatte hos underleverandører bliver behandlet umenneskeligt. Det kan vi ikke se på uden at reagere, siger Jan Villadsen, formand for 3F Transport.
LÆS OGSÅ: Efter afsløring af bøder til chauffører: 3F varsler opgør med Nemlig.coms metoder
Da 3F allerede har overenskomst med Nemlig.coms lagerarbejdere, kan de varsle sympatikonflikt mod firmaet.
På den måde kan 3F ende med at stoppe leverancerne til og fra Nemlig.com, som dermed ikke kan drive sin forretning, indtil der er gjort op med de horrible vilkår for chaufførerne.
- Det er ikke et værktøj, vi tager let på, og derfor har vi ventet længe med at tage det i brug overfor Nemlig.com. Men alle kan nu se, at det er absolut nødvendigt at gribe ind, siger Jan Villadsen.
Også beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) har reageret på sagen, som, han mener, er direkte skadelig for landet.
- Vi skal ikke have amerikanske tilstande på vores arbejdsmarked. Usle arbejdsforhold hører ikke til i Danmark – moderne platformsteknologi eller ej! skriver han på sin facebook-side.
SF og Enhedslisten har netop kaldt Peter Hummelgaard i samråd for at få svar på de tvivlsomme forhold hos både Nemlig.com og budtjenesten Wolt, som Fagbladet 3F har skrevet indgående om i de sidste par måneder.