Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Chauffører hos Nemlig.com fortæller om et liv, hvor de arbejder syv dage om ugen fra morgen til aften uden at kunne få en fridag og konstant skal frygte for dagsbøder, der er større end deres indtjening. Chaufførerne er ikke ansat af os, men af vognmænd, svarer Nemlig.com.

Chauffører hos Nemlig.com fortæller om, hvordan de har 15 minutter til at læsse op til 210 kasser med madvarer, ellers får de en bøde. Hvis kasserne ikke står korrekt, bliver leveringen forsinket og så får chaufførerne endnu en bøde, som kan være større end deres daglige løn.
Nemlig.com

Arbejdsuger på syv dage, 15 timer i døgnet og bøder så store, at de kan koste en hel dagsløn, hvis varerne ikke bliver afleveret inden for et tidsrum på få minutter.

Sådan er vilkårene for de chauffører, der dagligt leverer mad til tusindvis af danskere for Nemlig.com.

Det skriver Politiken i dagens avis.

Her står flere chauffører frem og fortæller om de vilkår, de oplever hos Nemlig.com.

- Jeg arbejder syv dage om ugen, og det har jeg gjort i over et halvt år. Min arbejdsdag begynder klokken seks om morgenen, og den slutter først sidst på aftenen, fortæller en mand, der kalder sig Mohammed, til Politiken.

Som andre chauffører fortæller han om et arbejdsmiljø, hvor chaufførerne må løbe så stærkt, at de får fysiske skader.

- Jeg har ondt overalt i kroppen. Jeg er kun 34 år, og det er ikke meningen, at man skal have den slags smerter fra slid i kroppen, når man er så ung. Jeg har prøvet at få fri, så jeg kan tage til lægen, men det er samme svar fra chefen. Der er for travlt til, at de kan undvære mig. Derfor har jeg været på apoteket og købt muskelafslappende piller, siger Mohammed til Politiken.

Giver chauffører bøder for alt

Årsagen til, at chaufførerne løber så hurtigt, skal ifølge Politiken findes i et internt bødesystem hos Nemlig.com, der straffer chaufførerne for alt, der kan gå galt på en rute. 

Chaufførerne kan få en bøde, hvis de kommer mere end tre minutter for sent eller for tidligt til en levering. Hvis de afleverer en kasse forkert, skal de betale for indholdet af kassen. Og hvis de glemmer at få emballage med retur, får de ligeledes en bøde.

Bødernes størrelse svinger fra få hundrede til flere tusinde kroner. Dermed kan bøden være flere gange større end chaufførernes dagsløn.

- Hvis jeg bliver forsinket på ruten, får jeg en bøde fra Nemlig.com, som jeg har oplevet kan være på op til 2.000 kroner. Og hvis jeg leverer en kasse til den forkerte kunde, skal jeg betale indholdet af kassen. Jeg tjener omkring 700 kroner på en hel arbejdsdag, og det er stressende hele tiden at vide, at jeg kan miste flere penge, end jeg tjener, hvis jeg laver en fejl, siger Mohammed til avisen.

Samme historie fortæller en tidligere chauffør, som optræder under dæknavnet André. Alle navne på chauffører er opdigtede, da de enten frygter at miste deres job, hvis de står frem med navn, eller at de skal blive retsforfulgt af Nemlig.com.

- Nemlig.coms system har givet mig mange søvnløse nætter og gjorde mig stresset, fordi jeg hele tiden kunne få en bøde, hvis jeg begik en fejl. Jeg fik 75 kroner i timen, og jeg kunne lynhurtigt miste min dagløn og mere til, hvis jeg afleverede en kasse forkert eller kom for sent eller for tidligt til en levering, siger han.

Chauffører: Vi er moderne slaver

Nemlig.com har stor succes for tiden, hvilket blandt andet skyldes, at pandemien har fået flere til at shoppe madvarer over nettet. Sidste år rundede Nemlig.com for første gang to milliarder i omsætning.

Ifølge chaufførerne ender prisen for succesen med at blive betalt af dem.

- Jeg synes, det er et afskyeligt system, Nemlig.com har opbygget, og de udnytter folk som mig, der ikke har andre muligheder for at få et job. Det er moderne slaveri, og det er os chauffører, der betaler prisen for, at folk kan få leveret varer på alle tider af døgnet. For kunderne er det dejligt bekvemt, men vi betaler med vores krop, helbred og tid væk fra familien, siger en af de nuværende chauffører, der kalder sig Nadim.

Ifølge professor emeritus og arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet Henning Jørgensen er arbejdsforholdene blandt Nemlig.com-chaufførerne et udtryk for en “lovløshed”, der er ved at brede sig på det danske arbejdsmarked.

- De forhold, der bliver beskrevet, er åbenlyst et brud på loven, og jeg mener, at Nemlig.com har et forklaringsproblem, siger Henning Jørgensen til Politiken.

Han mener, at chaufførernes beskrivelser tyder på en række overskridelser af reglerne for arbejdstid og hviletid.

Nemlig.com: Chauffører er ikke ansat af os

Hos Nemlig.com afviser man, at det er Nemlig.com, der udsteder bøder til chaufførerne.

I stedet peger firmaet på, at ansvaret for dårlige vilkår ligger hos de vognmænd, som Nemlig.com bruger til at levere varer for sig, ikke hos Nemlig.com selv.

- Chaufførerne er ikke ansat af os, men af de selvstændige vognmænd. Vi udsteder ikke bøder til chauffører, da de er ansat af vognmanden. Hvis vognmanden ikke lever op til de aftalte servicemål i kontrakten, regulerer vi afregningen med den pågældende vognmandsvirksomhed – og kun denne. I sidste uge forekom dette på under 0,06 procent af leverancerne, så vi anser ikke dette som et stort problem, siger Marie-Louise Munter, chef for kommunikation og bæredygtighed hos Nemlig.com til Politiken.

- Men vi er rigtig ærgerlige over at høre om de oplevelser, I har fået fortalt af mennesker, som har været ansat hos nogle af vores samarbejdspartnere.  

Efter Politikens historier har Nemlig.com dog valgt at suspendere sit bødesystem i en periode for at undersøge omfangets problem. Samtidig lover Nemlig.com at oprette en whistleblower-ordning, så ansatte kan fortælle om dårlige vilkår fremover.

Det oplyser firmaet i en pressemeddelelse.

- Vi må også erkende, at den voldsomme vækst i forretningen har haft en slagside, som Politiken nu har beskrevet. Det undskylder vi, og vi vil nu gøre, hvad vi kan, for at sikre at vi får rettet op på de forhold, der er blevet kritiseret, skriver Nemlig.com i pressemeddelelsen.