Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Knap halvdelen af dem, der begynder på en erhvervsuddannelse, stopper, før uddannelsen er fuldført, men andelen er faldende, viser AE-analyse.

Det er især inden for de første 15 måneder, hvor eleverne er på skolebænken, at det største frafald sker på erhvervsskolerne.
Arkiv / Henning Bagger / Ritzau/Scanpix

Knap halvdelen af eleverne på erhvervsuddannelser falder fra, viser ny analyse fra AE – Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Men andelen af frafaldne er dog faldet de seneste år, viser analysen, som Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har lavet på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.

På årgangen, der begyndte på en erhvervsuddannelse i 2015/2016, faldt 46 procent af eleverne fra, mens andelen var 43 procent af eleverne tre år efter på 2018/2019-årgangen.

Størstedelen af frafaldet sker i forbindelse med grundforløbets anden del. Enten i løbet af grundforløbets andel del, eller fordi man ikke overgår til hovedforløb.

Det er altså særligt inden for de første 15 måneder, hvor eleverne er på skolebænken, at det største frafald sker.

Dårlige rammer på skolen

Det kan blandt andet hænge sammen med rammerne på skolerne, siger Emilie Agner Damm, der er analysechef i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

- Det generelle billede, som de unge selv peger på, er, at kvaliteten i undervisningen ikke er god nok, at rammerne er dårlige, og at lokalerne ikke har ordentlige faciliteter. Det gælder selvfølgelig ikke alle steder, men flere har denne oplevelse.

- Og når rammerne ikke lever op til forventninger, kan det få en del til at droppe ud, vurderer hun.

Dårlige oplevelser spiller ind

Der er dog også en parameter, der handler om, at flere unge kan have dårlige oplevelser med at gå i skole, siger Emilie Agner Damm.

- Nogle af dem, som går på erhvervsuddannelserne, har ikke så gode erfaringer fra folkeskolen. Så det her med at gå i skole, kan godt være svært for dem. Og det kan især være svært at gå i skole på fuld tid.

- Så hvis man kunne sikre mere fleksible rammer under skoleperioderne, så tror jeg også, at vi vil se, at flere kan gennemføre en erhvervsuddannelse. Det kunne være at studere på nedsat tid eller få ekstra støtte, siger hun.