Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

To af de tre firmaer, der har vundet kontrakten på at bygge Storstrømsbroen, er nu reelt tiltalt for korruption i en gigantsag fra Venedig. Bliver de dømt, kan de ikke bygge i Danmark igen, siger ekspert.

De to italienske selskaber Condotte og Grandi Lavori Fincosit er nu tiltalt for korruption i Italien.
Vejdirektoratet/Grafik: David Eilertsen

To af de tre italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen, er nu tiltalt for at medvirke til korruption for millioner.

Det er udfaldet af en høring ved retten i Venedig i dag, bekræfter flere kilder til Fagbladet 3F’s italienske journalist.

- Condotte og Grandi Lavori Fincosit vil nu blive tiltalt i en fuld retssag. Vi er meget tilfredse med, at det er denne vej sagen skal gå, siger chefanklager ved retten i Venedig, Stefano Buccini til Fagbladet 3F.

Sammen med det italienske byggefirma Itinera vandt Condotte og Grandi Lavori Fincosit (GLF) kontrakten på 2,1 milliarder skattekroner på at bygge Storstrømsbroen i oktober sidste år.

I december kunne Fagbladet 3F dog afsløre, at to af de tre italienske selskaber stod midt i et retsopgør om korruption på et gigantbyggeri i Venedig, hvor politikere og politifolk var bestukket for at give store kontrakter til firmaerne.

LÆS OGSÅ: To italienske firmaer ramt af korruptionssag: Nu skal de bygge Storstrømsbroen

Sagen fik dengang transportminister Ole Birk Olesen (LA) til at udsætte underskriften på Storstrømsbroen af tre omgange – og det er denne sag, der nu endelig er rejst tiltale i.

Bliver de italienske firmaer dømt for deres rolle i korruptionsskandalen, kan de se frem til store millionbøder, samt en udelukkelse fra at byde på offentlige byggerier i Italien i fremtiden.

Alligevel er både Condotte og GLFs advokater optimister før retssagen, der begynder 9. november i år.

- Det er den afgørelse, vi forventede. Jeg tror stadig, at vi kan bevise, at GLF handlede fornuftigt i denne sag. Men det er umuligt at vide, om dommeren vil godtage vores argumenter, siger Carlo Marchiolo, advokat for Grandi Lavori Fincosit.

Ekspert: Slut med at arbejde i Danmark med dom

Skulle de to italienske selskaber blive dømt, ville det ikke kun få konsekvenser for deres muligheder i Italien.

Reglerne for såkaldte EU-udbud er nemlig ganske tydelige: 

Bliver et firma dømt for at have benyttet korruption som en del af sin forretningsmetode, kan de ikke vinde store offentlige kontrakter.

LÆS OGSÅ: Transportminister om Storstrømsbroen: Vi kan ikke vælge andre end italienerne

Derfor ville alle fremtidige kontrakter i Danmark og resten af Europa være umulige for Condotte og GLF at byde på, fortæller ekspert i EU-udbud, Carina Risvig Hamer, fra SDU.

- Det er klart. De to selskaber vil slet ikke kunne komme til at være en del af et udbud herhjemme igen. De må ganske enkelt ikke byde på kontrakterne, hvis de er dømt for korruption, ifølge de nyeste EU-regler for udbud, siger hun til Fagbladet 3F.

Stadig åben dør på Storstrømsbroen

Paradoksalt nok er det dog ikke fuldstændigt sikkert, at de samme firmaer bliver fyret fra kontrakten på Storstrømsbroen, hvis der falder en dom i sagen. 

Kontrakten på at bygge Danmarks tredjestørste bro for 2,1 milliarder kroner er nemlig udbudt efter de gamle EU-regler fra 2014, og her kan et firma godt få lov at fortsætte på en kontrakt – selv med en dom for korruption i baglommen.

- Det er sådan, at de gamle regler ikke siger, at man “skal” smide et selskab ud, selvom de bliver dømt for noget ulovligt. Det er op til den enkelte ordregiver – altså Vejdirektoratet i denne sag, siger Carina Risvig Hamer.

LÆS OGSÅ: Eksperter: Kan koste 100 millioner kroner at slippe ud af kontrakt med italienere

Så selvom Vejdirektoratet og Transportministeren har indføjet en nødudgang i kontrakten med de italienske brobyggere, så har denne nødudgang faktisk sin egen lille nødudgang for italienerne.

Det har transportminister Ole Birk Olesen (LA) selv forklaret for Folketinget tidligere med disse ord:

- Hvis der er korruptionsdomme undervejs i byggeriet mod et af selskaberne i konsortiet, så vil det selskab kunne pålægges en såkaldt selvrenselse, hvor de skal sørge for at gøre op med det, der er sket med fyringer eller lignende, forklarer ministeren og fortsætter:

- Hvis de gør det på en tilfredsstillende måde, så kan de fortsætte. Hvis de IKKE gør det på en tilfredsstillende måde, så vil det være muligt at udelukke den del af konsortiet fra det videre arbejde, siger han.

Se Ole Birk Olesen fortælle om, hvorfor han er tryg ved at vælge de italienske selskaber til at bygge Storstrømsbroen i videoen herunder:

Vejdirektoratet: Dom først før vi smider nogen ud

Fagbladet 3F har tidligere spurgt Vejdirektoratet, om de vil tage konsekvensen af en dom og smide de italienske firmaer helt ud af Storstrømsbroens byggeri.

Projektdirektør Erik Stoklund Larsen vil dog ikke forholde sig til, om Vejdirektoratet går så langt som at smide de italienske selskaber ud, hvis de bliver dømt i sagen fra Italien.

- Så skal jeg først se og læse dommen grundigt igennem, før vi beslutter, hvad vi gør. Men det er da klart, at det ville være bekymrende at skulle igennem endnu en proces med endnu et firma, siger han.

Stribe af skandalesager

Siden Fagbladet 3F afslørede, at de italienske selskaber, der skal bygge Storstrømsbroen, har korruptionssager hængende over hovedet, er en række skandalesager regnet ned over de to selskaber. 

Begge har mistet milliardkontrakter på store offentlige byggerier i Italien og Norge efter pengeproblemer, byggesjusk, forsinkelser og brist på sikkerheden.

Samtidig har det ene firma måttet sige farvel til sin bestyrelsesformand, efter han blev inddraget i ikke bare én, men to andre sager om korruption på andre byggerier.

LÆS OGSÅ: Ny skandale på Storstrømsbroen: Topchef anholdt i korruptionssag

Desuden kæmper både Condotte og GLF med økonomien og står begge tæt på konkurs. 

Det har fået hovedfirmaet i konsortiet, der skal bygge Storstrømsbroen, til at nedskrive de to firmaers del af byggekontrakten i Danmark til 0,01 procent af den samlede værdi på 2,1 milliarder kroner.

Økonomi kan spille ind på udelukkelse

Og selvom de mange problemer faktisk har givet Vejdirektoratet muligheden for at smide de italienske selskaber ud af kontrakten, så har det politiske flertal bag forliget om at bygge broen ikke valgt at gøre det endnu.

LÆS OGSÅ: Storstrømsbroen: Politikere undlod at smide italienere ud

EU-udbudsekspert Carina Risvig Hamer påpeger, at der også er et økonomisk aspekt at tage hensyn til for bygherrerne Vejdirektoratet og Transportministeriet.

- Kigger man på kroner og ører, så kan jeg godt forestille mig, at det ville koste rigtig mange penge at få en anden leverandør til at overtage et arbejde med så stor en bro. Vi snakker om et projekt til over 2 milliarder kroner. Når italienerne først går i gang med at bygge, så tror jeg ikke, at Vejdirektoratet smider dem ud, siger hun.

Selve byggeriet af Storstrømsbroen er så småt ved at sætte i gang. 

Lige nu forbereder entreprenørerne områderne omkring Vordingborg og Masnedø, hvor broen skal forløbe, til at kunne begynde selve byggeriet senere i år.

Går alt efter planen står den nye Storstrømsbro færdig og klar til at bære tog- og vejtrafik mellem Sjælland og Falster i 2023.