Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Italiensk chef forlader forsinket Storstrømsbro-byggeri efter mindre end et år. Tredje chef på to år skal nu forsøge at styre uden om nye forsinkelser og skandalesager.

Emanuele Lancellotti, yderst til højre i billedet, er nu færdig som chef for det italienske konsortium, der bygger den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster.
Flemming Karlsen

Der er travlhed ved udgangen på byggeriet af den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster.

Efter mindre end et år i spidsen for det statslige byggeri har den italienske projektdirektør Emanuele Lancellotti nemlig forladt projektet.

Det er det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), der har kontrakten på Storstrømsbroen, som bliver fire kilometer lang og kommer til at koste 2,1 milliarder danske skattekroner.

Forsinkelser og blodrødt regnskab

Den første chef på brobyggeriet, Ennio Buson, holdt kun i lidt over et år, og da Emanuele Lancellotti overtog styringen 6. januar 2020, var opgaven blandt andet at undgå forsinkelser og manøvrere uden om flere af de problemer, der helt fra start har plaget byggeriet.

LÆS OGSÅ: Italienske brobyggere styrtbløder i nyt regnskab

I løbet af det seneste år er det imidlertid kommet frem, at den nye bro er et halvt år bag tidsplanen og risikerer at blive yderligere forsinket.

Samtidig styrtbløder SBJV i det seneste regnskab, hvor de er i minus med 155 millioner kroner.

Tredje chef på to år

SBJV oplyser til Fagbladet 3F, at Emanuelle Lancellotti er stoppet på Storstrømsbroen efter eget ønske, men kommer ikke nærmere ind på, hvordan de aktuelle problemer med tidsplan og økonomi spiller ind på udskiftningen i toppen af byggekonsortiet.

LÆS OGSÅ: Efter skandalesager: Italiensk chef stopper på Storstrømsbroen

Afløseren for Emanuele Lancelloti – og dermed den tredje chef på det to år gamle brobyggeri – bliver italienske Aldo Cattaneo.

- Hovedfokus for Aldo Cattaneo er at fortsætte arbejdet med at bygge den nye Storstrømsbro. Det er korrekt, at både tidsplan og budget er udfordret, blandt andet som følge af det rekordvåde år i 2019 og den globale pandemi i hele 2020, lyder det i et skriftligt svar fra SBJV’s danske pressetalsmand Christian Lemvigh.

Mangelfuld planlægning

Ifølge Vejdirektoratet, der er statens bygherre på Storstrømsbroen, og som har presset på for at få mere fart på opførelsen af den nye bro, er den aktuelle corona-pandemi dog langtfra hele forklaringen på forsinkelserne.

LÆS OGSÅ: Bygherre presser på: Det går for langsomt med Storstrømsbroen

I en ny statusrapport peger Vejdirektoratet på mangelfuld planlægning og strukturering som en af hovedårsagerne til, at SBJV halser efter tidsplanen.

Den nye bro skulle oprindeligt have stået klar til biltrafik i 2022 og togtrafik i 2023, men det er nu udskudt til henholdsvis 2023 og 2024.

Godkendt af bygherren

Vejdirektoratet har i udbudsmaterialet nogle meget specifikke krav til nøglepersonerne på Storstrømsbro-projektet, og Aldo Cattaneo er nu blevet godkendt.

- SBJV har orienteret os om udskiftningen på topposten og givet os en beskrivelse af den nye chefs faglige kvalifikationer og erfaring, der betrygger os i, at han har kompetencerne og erfaringen til at lede et så kompliceret byggeri som Storstrømsbroen. Vi har på den baggrund som bygherre godkendt udskiftningen på posten, lyder det i et skriftligt svar fra Vejdirektoratet til Fagbladet 3F.

Erfaren brobygger

Aldo Cattaneo er en erfaren ingeniør med erfaring fra et andet dansk brobyggeri.

Han havde nemlig ansvaret for opførelsen af Kronprinsesse Marys Bro – en 1,4 kilometer lang højbro over Roskilde Fjord, der blev indviet i september 2019.

Ud over forsinkelser og underskud har den nye Storstrømsbro også været ramt af en lang række sager om livsfarligt arbejdsmiljø, som har ført til massiv kritik fra politisk side.

LÆS OGSÅ: Minister om Storstrømsbroen: Det går den forkerte vej