Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Fortsatte problemer med livsfarligt arbejdsmiljø får transportminister Benny Engelbrecht, til at kræve handling. - Jeg har en klar forventning om, at det bliver løst, siger han.

Transportminister Benny Engelbrecht er øverste ansvarlig for opførelsen af en Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster.
Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Det går den forkerte vej med arbejdsmiljøet på den kommende Storstrømsbro.

Sådan lyder det fra transportminister Benny Engelbrecht (S), som forventer, at der bliver rettet op på situationen hurtigst muligt.

- Storstrømsbroen er et prestigeprojekt, og sikkerheden skal være høj. Med det stigende antal ulykker, så går det den forkerte vej. Det er en beklagelig udvikling, som jeg tager alvorligt, siger han og fortsætter:

- Jeg har en klar forventning om, at Vejdirektoratet går ind og ordner problemerne sammen med entreprenøren.

LÆS OGSÅ: 140 påbud: Nye sager om livsfarligt arbejdsmiljø på Storstrømsbroen

Korruption, konkurs, livsfarligt arbejdsmiljø

Transportministeren er øverste ansvarlig for Vejdirektoratet, som er bygherre på den nye Storstrømsbro – Danmarks tredjestørste bro med et prisskilt på 2,1 milliarder skattekroner.

Vejdirektoratet hyrede i 2017 et stort italiensk konsortium til at opføre broen, men har siden haft travlt med at håndtere sager om korruption, konkurs og livsfarligt arbejdsmiljø hos de tre underliggende selskaber i Storstrøm Bridge Joint Venture, som konsortiet hedder.

Arbejdstilsynet har nu reageret med hele 140 alvorlige påbud om brud på arbejdsmiljøloven på Storstrømsbroen, hvor medarbejderne har været udsat for livsfarlige forhold.

LÆS OGSÅ: Ansatte står frem: Arbejdsulykker på Storstrømsbroen bliver ikke anmeldt

Eller “død”, “knoglebrud” og “amputation”, som Arbejdstilsynet skriver i nogle af de mange kontrolrapporter.

“Slår i bordet nu”

Samtidigt har en række medarbejdere fra milliardbyggeriet stillet sig frem i Fagbladet 3F og fortalt, at deres arbejdsulykker ikke er blevet anmeldt til myndighederne – stik imod reglerne.

- Jeg slår i bordet nu. Vejdirektoratet har først vist, at de kan lede den her type projekter kompetent. For eksempel på Kronprinsesse Marys Bro. Og det forventer jeg også, at de kan på det her projekt, siger Benny Engelbrecht.

- Hvor længe kan du leve med, at der ikke er ordentlige sikkerhedsforhold?

- Jeg ved, at Vejdirektoratet tager det alvorligt. De er optagede af at have så få ulykker som muligt og har allerede sat en række tiltag i gang. Jeg og politikerne på tværs af alle partier har en forventning om, at det her bliver løst.

LÆS OGSÅ: To italienske firmaer ramt af korruptionssag – nu skal de bygge Storstrømsbroen

- Vi har fra flere nuværende og tidligere ansatte hørt, at arbejdsulykker ikke anmeldes, og at udenlandske medarbejdere sendes ud af landet, hvis de kommer til skade på byggepladsen. Hvad vil du gøre ved det?

- Vi har en klar forventning om, at det ikke sker. Det er ikke sådan, vi gør i Danmark. Vejdirektoratet må indskærpe over for entreprenøren, at det er uacceptabelt, hvis der sker sådan noget.

To ministre i samråd

Tidligere på ugen krævede fire partier fra hver side af Folketingssalen et samråd om situationen på Storstrømsbroen med både transportministeren og beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S).

LÆS OGSÅ: Ministre indkaldes i samråd om Storstrømsbroen – igen

Efter sagerne om korruption og konkurs er Itinera i dag det eneste tilbageværende firma i det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture.