Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Transportordførere fra S, V og DF reagerer skarpt på anklagerne om, at sort arbejde er udbredt blandt flextrafik-vognmænd, der finansieres af offentlige midler.

Transportminister Thomas Danielsen (V) skal svare på, hvad han agter at foretage sig i forhold til den udbredte anvendelse af sort arbejde i flextrafiksektoren.
Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix

Flextrafik-chauffører, der får stukket sorte penge i lommen af deres arbejdsgiver, er et udbredt fænomen og branchens største problem.

Det siger både vognmænd og 3F, og det får nu transportordførerne fra S, V og DF til at reagere. 

DF’s transportordfører, Nick Zimmermann, kræver transportminister Thomas Danielsen (V) på banen.

- Det virker jo som et slaraffenland for fupmagere og skattesnydere. Det er jo helt skørt, at der foregår sort arbejde i den offentlige sektor, siger Nick Zimmermann.

Ordførerne reagerer på baggrund af Fagbladet 3F’s artikel om 20 vognmænd, der har henvendt sig til 3F med advarsler om, at sort arbejde ødelægger flextrafik-branchen.

LÆS OGSÅ: Opråb fra vognmænd: Sort arbejde i flextrafik er udbredt – hvor er kontrollen?

I artiklen kritiserer både 3F og vognmænd trafikselskabet Movia for at svigte kontrollen med bilerne. En kontrol, der ellers ville kunne minimere det sorte arbejde.

Offentlige midler finansierer sort arbejde  

Movia afviser kritikken og at kende til sort arbejde i trafikselskabet, men Nick Zimmermann har nu stillet spørgsmål til transportminister Thomas Danielsen (V) om, hvad han agter at foretage sig i forhold den udbredte anvendelse af sort arbejde i flextrafiksektoren.

- Flextrafikken er jo en slags tilskud til kollektiv transport – og selvom det er private vognmænd, der står for kørslen, så er det jo kommunale midler, der bliver brugt til at finansiere sort arbejde, siger Nick Zimmermann.

- Det er klart, at det skal tjekkes, om der er styr på lønsedlerne, opholdstilladelser og uddannelser. Hvis der dokumenteres snyd, så skal samarbejdet ophøre med det samme – og de ansvarlige skal politianmeldes. Jeg vil bede ministeren om at fortælle, hvad han vil gøre for at sikre ordnede forhold i sektoren, siger han.

Brodne kar

Movia ejes af de 45 kommuner og to regioner på Sjælland, og Venstres transportordfører, Peter Juel-Jensen, understreger, at det i sidste ende er ejerkredsen og trafikselskabets bestyrelse, der har ansvaret for, at tingene er i orden, og der ikke foregår sort arbejde.

- Selvfølgelig skal der være styr på løn- og ansættelsesvilkårene. Sort arbejde er ulovligt, og vi kan ikke gøre det mere ulovligt, end det er i forvejen, siger Peter Juel-Jensen, der fortsætter:

- Der er desværre brodne kar overalt, men så må alle andre stå sammen skulder ved skulder og sige: “det vil vi ikke finde os i”. Jeg forventer, at Movia lever op til selskabets ansvar og kontrolopgaver, siger han.

Klare regler

Det samme gør Socialdemokratiets transportordfører Thomas Jensen, der slår fast, at der selvfølgelig altid skal være styr på løn- og arbejdsvilkår. Også i flextrafikken.

- Reglerne på området er ganske klare, og sort arbejde kan og skal på ingen måde tolereres, siger Thomas Jensen.

- Jeg forventer selvfølgelig, at Movia lever op til deres kontrolopgave, siger han.

Han understreger, at han er helt enig med 3F i, at Movia bør kontrollere lønsedler og ansættelsesbeviser, så der er fuldstændig sikkerhed for at der ikke udføres sort arbejde.

- Og derudover så er der jo sprogkrav, som vi ikke har lavet for sjov, siger Thomas Jensen.