Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

20 vognmænd er gået til 3F med advarsler om, at sort arbejde ødelægger flextrafikbranchen. Hård kritik af trafikselskabet Movia fra 3F og vognmænd for at svigte kontrol, som kunne minimere sort arbejde. Movia afviser kritik.

Cirka 20 vognmænd i Movias område har henvendt sig til 3F om sort aflønning, som de kalder det største problem i den udskældte branche.
Arkivfoto: Ulrik Jantzen

Sort arbejde er udbredt blandt flextrafikvognmænd, siger både vognmænd og 3F.

De mener, at det er med til at undergrave flextrafikbranchen med unfair konkurrence og skaber usikre forhold for passagererne. 

Cirka 20 vognmænd fra København og Sjælland har henvendt sig til 3F, fordi de mener, at sort aflønning er et stort problem i flextrafikbranchen. 

Samtidig kritiserer vognmændene og 3F trafikselskabet Movia for at svigte med deres kontroller, der ellers kunne minimere sort arbejde.

- Det er en skandale, at brodne kar ikke bliver stoppet, og at offentlig kørsel – med blandt andet børn, ældre og syge –  får lov at foregå på de vilkår, siger forhandlingssekretær i 3F Transport Jørn Hedengran. 

Nemt at minimere sort arbejde 

Trafikselskabet Movia står for flextrafikkørslen for kommuner og regioner. De udliciterer kørslen og hyrer vognmænd til at køre flexture. 

I 2023 blev der i Movias område, Hovedstaden og Sjælland, kørt godt 1,8 millioner flextrafik ture med blandt andet syge, ældre og børn. Det er Movia, der kontrollerer, om flexkørslen sker under ordnede forhold.

- To præcise spørgsmål fra kontrollanterne ville være nok til at minimere snyd og sort aflønning. Men Movia spørger ikke flexchaufførerne om lønsedler og ansættelsesbeviser i deres stikprøvekontroller. De tjekker, om bilen er vasket, og slipset sidder korrekt, siger Jørn Hedengran.

Vognmand: Sort arbejde er udbredt 

Ingen af de 20 vognmænd ønsker at stå frem med navn, men Fagbladet 3F har snakket med flere vognmænd, der anonymt bekræfter, at sort arbejde er udbredt. 

Én vognmand tager dog bladet fra munden. Det gælder vognmand Klaus Rasmussen, Rungsted Flex ApS, der er så træt af den unfair konkurrence fra vognmænd, der kører sort, at han har valgt at stå frem i et forsøg på at bidrage til at sætte en stopper for det. 

- Der er ingen som helst tvivl om, at sort arbejde og kørsel uden uddannelse og tilladelser er udbredt. Det er svært at dokumentere, og jeg taler udelukkende ud fra, hvad jeg har set med mine egne øjne, siger Klaus Rasmussen, der fortsætter:

- Jeg hører vognmænd prale, og ser for eksempel chauffører, der ikke kan et ord dansk. De har ikke mulighed for at erhverve et kørekørt, så de kører uden tilladelse. De skulle stoppes straks, siger Klaus Rasmussen, der understreger, at han ikke er ude på at hænge grupper eller nationaliteter ud – sort arbejde forgår bredt. 

Myndighederne kræver, at alle chauffører skal gennemføre “Kvalifikationsuddannelse for chauffører”, før de sætter sig bag rattet. Et af uddannelsens krav er, at chaufførerne skal kunne snakke forståeligt dansk på et vist niveau. 

Som at slå i en dyne

 Klaus Rasmussen har fremført sin kritik over for Movia adskillige gange.

- Men det er som at slå i en dyne. Movia ved det foregår, men gør ikke noget. De kunne stoppe sort arbejde, men kontrollerer ikke tilstrækkeligt. De spørger for eksempel hverken til lønsedler eller førerkort, siger Klaus Rasmussen, der taler af egen erfaring, når han selv har været udtaget til kontrol. 

Han mener, at Movia primært fokuserer på at få billig flextrafikkørsel.

-  Movia gennemfører værdiløs stikprøvekontrol og vil bare have kørslen så billigt som muligt, siger Klaus Rasmussen, der ikke ønsker at sætte navne på de brodne kar i branchen, som han er bekendt med kører sort.

Movia har tidligere fået kritik for at accepterere urealistisk lave bud, når de udbyder kørslen. De lave priser betyder, at vognmændene ikke kan få det til at løbe rundt med deres omkostninger til diesel, forsikringer, chaufførløn og alle de andre omkostninger. 

Movia tjekker ikke nok

Movia oplyser på deres hjemmeside, at de jævnligt gennemfører kontroller for at sikre kvaliteten af kørslen. Blandt andet kvaliteten af chaufførernes arbejde – herunder chaufførernes uddannelsesbeviser. 

3F undersøgte i december 2023,  hvad Movia rent faktisk tjekker hos flextrafikchaufførerne. 3F har snakket med over 40 vognmænd og chauffører, som de spurgte: Hvordan bliver I kontrolleret?

 Resultatet var nedslående, siger Jørn Hedengran, der var med ude at kontrollere på Sjælland.

- Movia kontrollerer ikke, hvem der sidder i bilerne. De kontrollerer ikke, om det er lønmodtagere, vognmænd, dagpengemodtagere eller andre på offentlige ydelser. De undersøger, om bilen er vasket, og om slipset sidder rigtigt på chaufføren, siger han og understreger, at 3F har gjort Movia opmærksom på problemerne, men der sker ikke noget.

- Når man ikke ved, hvem der sidder i bilerne, og hvor længe de kører, er der en åben ladeport for sort aflønning. I taxabranchen ved kørselskontoret, hvem der kører taxaerne, og hvor længe de kører. Den model er også løsningen i flextrafikken og ville minimere snyd og sort arbejde, siger han.

Movia afviser kritik 

Fagbladet 3F har forelagt kritikken for Movia, og flextrafiks chef, Pernille Appel-Hansen, pointerer, at Movia ikke har kendskab til sort arbejde i flextrafikken. 

Hun afviser også kritikken af svigt med kontrol og understreger, at Movia udfører to forskelige typer kontrol.

Den ene kontrol retter sig mod kvalitet i forhold til kontrakterne, den anden kontrol retter sig mod kontrol af løn- og arbejdsforhold.

- Movia udfører stikprøvekontrol og indhenter relevant dokumentation fra operatørerne i form af tre måneders lønsedler og ansættelseskontrakter, siger hun og fortsætter:

- Stikprøverne bliver vurderet i Movias kontrolpanel, der tæller arbejdsgiverforeninger og fagforeninger, herunder 3F. 

Hun peger på, at det er et krav i Movias kontrakter, at operatøren sikrer, at chaufførerne får en løn, herunder særlige ydelser, der som minimum er på niveau med gældende overenskomster på området. 

Hun slår fast, at Movia ønsker bedre registrering af flexchaufførerne. 

- Vi ser gerne, at der fastsættes landsdækkende og ensartede regler for kontrolforanstaltninger til registrering af flexchaufførers arbejdstid, ligesom der er regler for taxaer, busser og lastvogne, så vi får en ensartet myndighedsbaseret kontrol på landsbasis, siger hun.

Til kritiken af at Movia går efter billigste bud, der ikke kan dække vognmændenes omkostninger, siger hun:

- Vi forventer, at operatørerne, der byder ind på udbuddene, opfylder kravene og samtidig har vurderet, at de kan drive en fornuftig forretning.