Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Flextrafik-ordningen får hård kritik på alle fronter. Landets største trafikselskab afviser kritik, men kræver nu en lovændring, så der kommer ensartet landsdækkende myndighedskontrol.

Flextrafik-chauffør Karina West fra Brøndby er dybt frustreret over, at flextrafikbranchen fungerer så dårligt, at hun ikke kan tjene en løn, hun kan leve af.
Joachim Rode

Flextrafik-ordningen, som årligt kører millioner af ture med syge, ældre og børn, fungerer ikke godt nok. 

Det får landets største trafikselskab, Movia, der der står for al kollektiv trafik med busser i Region Hovedstaden og Region Sjælland, til at efterlyse en lovændring.

Ønsket er, at det bliver myndighederne, der kontrollerer hvor mange timer flex-chaufførerne reelt sidder bag rattet.

Sådan som kontrollen fungerer i for eksempel lastbiler og busser.

Flextrafik-ordningen har i årevis været under hård beskydning. Klagerne vælter ind fra utrygge borgere, trafikselskaberne kritiseres for kun at tænke på penge i deres udbud af flexkørsel, og eksempler på dødtrætte chauffører, der kører mange timer til underbetaling, er mange.

Kan ikke leve af jobbet

En af dem er flextrafik-chauffør Karina West, Brøndby, der er dybt frustreret over, at flextrafikbranchen er i så ringe en forfatning, at hun ikke kan tjene en løn, hun kan leve af.

Flextrafik er en anden form for kollektiv trafik for blandt andet børn, sårbare, syge og ældre borgere, der ikke kan bruge den almindelige kollektive trafik.

Karina Wests vognmand kører for trafikselskabet Movia, der afviser kritik af selskabet.

Brug for landsdækkende kontrol

Movias flextrafikchef Jens Peter Langberg oplyser i et mailsvar til Fagbladet 3F, at Movia har et kontrolpanel, som løbende ved stikprøvekontrol gennemgår lønsedler fra udvalgte vognmænds forretninger. Men der er behov for ensartet, landsdækkende kontrol. 

- For at sikre at kørslen udføres sikkert, er det vigtigt, at chaufførerne ikke kører alt for mange timer, og derfor er der behov for, at kontrollen med overholdelse af arbejdstidsreglerne udføres på alle former for personbefordring, vurderer Jens Peter Langberg.

Brug for at ændre loven

Han slår fast, at der ikke er nogen undskyldning, hvis en vognmand underbetaler sin chauffør. Vognmanden har ingen ret til at aflønne chaufføren ringere end overenskomsterne tilsiger.

- Heller ikke hvis han efterfølgende skulle finde ud af, at han har budt ind på opgaven med for lav en pris, så han har påtaget sig at udføre opgaven med underskud, understreger han.

Movia vurderer, at det bedste vil være, at der kommer en ændring af taxilovgivningen, så der i lovgivningen fastsættes landsdækkende og ensartede regler for kontrolforanstaltninger til registrering af flextrafik-chaufførers reelle arbejdstid – ligesom der allerede er regler for taxier, busser og lastvogne.

- Og det er også relevant med en myndighedsbaseret kontrol, påpeger Jens Peter Langberg.

3F: Ærgerligt at kontrol er nødvendigt

Det lyder fornuftigt, siger forhandlingssekretær i 3F Transporet Jørn Hedengran, der er en af de hårde kritikere af flextrafik-ordningen.

- Der er brug for en national, ensartet kontrolenhed, men jeg er godt nok ærgerlig over, at det er nødvendigt med kontrol. Jeg foretrækker et system baseret på tillid, men det virker desværre ikke, så længe nogle vognmænd snyder og ikke overholder reglerne, siger Jørn Hedengran, der fortsætter:

- Taxi-loven skal snart evalueres, og øget kontrol bliver helt oplagt et af dagsordenspunkterne for 3F Transport, siger Jørn Hedengran, der slår til lyd for et flextrafik-system, man kan leve af som chauffør og vognmand og som har fokus på menneskeværd og respekt over for brugerne, der fortjener en anstændig betjening.