Gå til hovedindhold

Medarbejdere hos et vikarbureau i Odense må ikke arbejde for firmaets kunder eller underleverandører i tre måneder efter, at de er stoppet hos firmaet. Men en kundeklausul uden kompensation holder ikke, mener ekspert. Kristelig Arbejdsgiverforening vil nu kontakte medlemsvirksomheden.

Polske rengøringsarbejdere uden job er ramt af en kundeklausul hos deres tidligere arbejdsgiver, som de er flygtet fra.
Kristine Kiilerich

30.000 kroner. Det vil det koste dig, hvis du tager arbejde for virksomhedens kunder, samarbejdspartnere eller underleverandører. Sådan lyder truslen fra vikarbureauet Hr. Larsens Produktionskompagni i Odense i en såkaldt kundeklausul til polske rengøringsarbejdere, der blandt andet gør rent ved mindre erhvervsvirksomheder. Ifølge medarbejdernes kontrakt må de ikke gøre rent for andre kunder inden for en periode på tre måneder efter deres fratræden fra Hr. Larsens Produktionskompagni.

Det kan være et problem for de seks polske rengøringsarbejdere, der for nylig stoppede hos vikarbureauet efter en brand i det hus, som deres chef havde lejet ud til dem.

Men klausulen er næppe lovlig. Det mener en ekspert i ansættelsesret og advokat hos firmaet Selskabsadvokaterne Troels Wenzel Østergaard, som ikke kender den konkrete sag. Men han forklarer til Fagbladet 3F, at der skal være en kompensation til medarbejderen, for at en kundeklausul er lovlig.

- Hvis kontrakten ikke nævner kompensation, vil den være ugyldig, siger Troels Wenzel Østergaard.

Der står intet i ansættelseskontrakten mellem Hr. Larsens Produktionskompagni og de polske rengøringsarbejdere om kompensation for kundeklausulen. Og polakkerne har ingen kompensation modtaget, oplyser de til Fagbladet 3F.

Læs også: Ansatte flygter fra chefens brandskadede hus

Ekspert: Ikke almindeligt i rengøringsbranchen


FOTO: Ansættelseskontrakt fra Hr. Larsens Produktionskompagni.

Advokat Troels Wenzel Østergaard forklarer, at kompensationen for ikke at “gå med kunderne” som udgangspunkt er en betaling på 40 procent af lønnen pr. måned i den periode, klausulen gælder.

- De første to måneder udbetales dog som et engangsbeløb på 80 procent af medarbejderens bruttoløn. Engangsbeløbet skal falde, når man forlader virksomheden, uanset om man selv har sagt op eller er blevet sagt op, og kravet på kompensation skal fremgå af ansættelseskontrakten, siger Troels Wenzel Østergaard.

- Man kan godt støde på det, men det er ikke almindeligt i rengøringsbranchen. Normalt er det noget, som tilbydes til nøglemedarbejdere eller lignende, siger han.

Reglerne om jobklausuler blev ændret med virkning fra 2016. De gældende regler indeholder generelt skrappere betingelser for, hvornår en lønmodtager er forpligtet af klausuler. Og de nye regler skærper arbejdsgiverens pligt til at betale kompensation.

Ifølge advokat Troels Wenzel Østergaard er domstolene generelt tilbageholdende med at godkende kundeklausuler.

Forstår ikke dansk eller engelsk

Den vurdering er man enig i hos 3F Odense GOPS, der blandt andet organiserer rengøringsarbejdere.

- Sådan en kundeklausul er ikke almindelig, når det gælder helt almindelige lønmodtagere. Jeg vil klart fraråde, at man som medarbejder skriver under på sådan noget, siger Lene Haulrik, faglig medarbejder i 3F Odense GOPS.

Fagbladet 3F har talt med flere tidligere rengøringsmedarbejdere hos Hr. Larsens Produktionskompagni - blandt andet Alicja Widelka, Grzegorz Zgardzinski, Anna Szewczyk og Patrycja Kielichowska. De fire polakker oplyser, at de har skrevet under på flere papirer fra deres tidligere arbejdsgiver, som de ikke forstod. Ingen af dem taler dansk eller engelsk.

- Vi var nødt at underskrive flere dokumenter på dansk. Vi ved ikke, hvad der stod, siger polakkerne.

Rengøringsarbejderne har hos Hr. Larsens Produktionskompagni tjent 100 eller 106 kroner i timen før skat - også for overarbejdstimer.

Læs også: 3F om rengøringsfolk: De er blevet udnyttet

Direktør: Træt af at miste kunder

Direktør og ejer af Hr. Larsens Produktionskompagni, Jens Larsen, forklarer til Fagbladet 3F, at firmaet har indført kundeklausuler i helt almindelige rengøringsmedarbejderes kontrakter, fordi han tidligere har haft en medarbejder, der tog kunder fra ham.

Så du mener, at det er helt rimeligt?

- Det kan godt være, det virker overdrevet. Men du ville da også være træt af, at du mister nogle kunder, fordi der er én, du har ansat igennem en tid, som tager kunderne med, siger Jens Larsen.

Har du tjekket, om det er lovligt?

- Jeg har spurgt Kristelig Arbejdsgiverforening, så ja. Det siger de. De har læst den (kundeklausulen, red.) igennem. Jeg tror ovenikøbet, at de har været med til at formulere den i sin tid, siger han. 

Kristelig Arbejdsgiverforening: Det er ulovligt

I Kristelig Arbejdsgiverforening, KA, oplyser direktør Karsten Høgild til Fagbladet 3F, at Hr. Larsens Produktionskompagni er medlem. Ifølge direktøren har vikarbureauet et såkaldt fleks-medlemskab, som betyder, at virksomheden ikke er forpligtet til at overholde KA’s overenskomster. Karsten Høgild oplyser også, at KA har rådgivet Jens Larsen om vikarbureauets kontrakter.

- Rådgivningen skete i 2012. Men siden da er loven ændret. Det vil sige, at man ikke kan have de klausuler i dag, uden at der samtidig er en kompensation. Derfor vil vi, på baggrund af jeres henvendelse, kontakte ham om det og oplyse, at han ikke lever op til lovgivningen, siger direktør Karsten Høgild.

- Vi vil bede ham rette op. Ellers kan han ikke længere være medlem hos os. Så det tager vi fat på, siger Karsten Høgild.

Direktøren oplyser, at KA tidligere stødte på kundeklausuler også i kontrakter for almindeligt timelønnede, men at det ikke er sket, siden de nye regler blev indført med virkning fra 2016.

- For virksomhederne vil jo ikke betale for det, siger Karsten Høgild.