Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Portugisiske betonarbejdere klagede over sikkerheden på et københavnsk metrobyggeri, hvor en ansat tidligere er blevet dræbt. Halvanden uge efter blev de fyret.

João Fernandes Carvalhosa og 19 andre portugisere blev fyret fra byggeriet af Sydhavnsmetroen, efter de havde klaget over farligt arbejdsmiljø og dårlige skurforhold.
David Rebouh

Et hold erfarne bygningsarbejdere fra Portugal nåede kun at arbejde på Sydhavnsmetroen i København i halvanden uge, før de fik besked på at pakke deres ting og forlade byggeriet.

- Cheferne sagde til os, at vi krævede for mange ting, og at vi var blevet for danske, fortæller Joâo Fernandes Carvalhosa, der er en af de 20 betonarbejdere i det portugisiske sjak.

Portugiserne er ansat i det irske firma ICDS Constructors, medlemmer af 3F og har flere års erfaring fra det københavnske metrobyggeri Cityringen, der blev færdigt i 2019. 

Da det portugisiske sjak 3. juni i år igen kom til Danmark for at arbejde på den nye Sydhavnsmetro, var de rystede over forholdene. 

De mener, at det er deres klager over sikkerheden og skurforholdene på metrobyggeriet, der har fået den fransk-tyske hovedentreprenør Tunn3l til at smide dem på porten.

LÆS OGSÅ: Ansatte udsat for livsfarlige arbejdsforhold på metrobyggeri

- Vi troede, at vi ville have de samme arbejdsvilkår som på det sidste metrobyggeri (Metro Cityringen, red.), men det er fuldstændigt anderledes. Der er ikke nok seler til faldsikring og andet sikkerhedsudstyr. Sikkerheden er en farce, og vi har ikke oplevet så dårlige vilkår før, selvom vi har arbejdet mange år i udlandet, siger Joâo Fernandes Carvalhosa.

- På Sydhavnsmetroen skal vi løfte alt manuelt, for eksempel store jernelementer på 150 kilo, som vi er fire mand om at bære rundt i skakterne. På det gamle metrobyggeri havde vi maskiner og udstyr til at hjælpe os med at bære, og der var sikkerhedsfolk, som ikke tillod os at bære mere end 20 kilo i hånden, fortsætter han.

Dødsulykke på byggeriet

Den portugisiske betonarbejder arbejdede sammen med sit sjak på byggeriet af Ny Ellebjerg Station, og hans oplevelse af dårlige sikkerhedsforhold flugter med indholdet i Arbejdstilsynets kontrolrapporter.

4. maj i år døde en 40-årig polsk bygningsarbejder på Ny Ellebjerg Station, da store stålbjælker faldt ned over ham fra en kran, og Arbejdstilsynet har både før og efter dødsulykken advaret om livsfarlige arbejdsforhold på metrobyggeriet.

Blandt andet om mangelfuld faldsikring, hvor ansatte risikerede at styrte ned på armeringsjern fra høje stilladser.

Ifølge Arbejdstilsynet var metroarbejderne i fare for “tilskadekomst i form af knoglebrud eller død,” som der står i en kontrolrapport fra 11. september sidste år.

LÆS OGSÅ: Polsk arbejder død efter ulykke på metrobyggeri: Har før fået kritik af arbejdsmiljøet

Hovedentreprenør afviser

Byggekonsortiet Tunn3l, der står for milliardbyggeriet af den nye Sydhavnsmetro, bekræfter over for Fagbladet 3F, at de har fyret underentreprenøren ICDS Constructors og dets ansatte.

Tunn3l afviser imidlertid, at det hænger sammen med de ansattes kritik af sikkerheds- og skurforhold på metrobyggeriet, men vil ikke oplyse, hvad der så er grunden til den hurtige opsigelse.

- Desværre levede virksomheden ikke op til de meget klare forventninger og krav, som Tunn3L stiller til samtlige underentreprenører og leverandører på projektet. Derfor har vi set os nødsaget til at afslutte samarbejdet, lyder det i et skriftligt svar fra konsortiet.

 Edmundo Afonso Rodrigues, Pedro Pereira, Uri Baldé, Joâo Fernandes Carvalhosa, Jose Miguel Azevedo Das Neves og Eugénio Manuel Da Silva Ferreira.
Seks af de fyrede portugisiske metroarbejdere. Fra venstre mod højre: Edmundo Afonso Rodrigues, Pedro Pereira, Uri Baldé, Joâo Fernandes Carvalhosa, Jose Miguel Azevedo Das Neves og Eugénio Manuel Da Silva Ferreira. FOTO: David Rebouh

Den udlægning har det portugisiske betonsjak svært ved at genkende.

- Vi har hver især mellem tre og fem års erfaring fra det tidligere metrobyggeri i København, hvor vi fik ros for vores arbejde af chefer og byggeingeniører. Så hvorfor skulle vi ikke kunne bruges nu, spørger den portugisiske betonarbejder Jose Miguel Azevedo Das Neves.

LÆS OGSÅ: Arbejdstilsynet giver strakspåbud efter metro-dødsulykke og overvejer politianmeldelse

Hjælp fra arbejdsgiver og 3F

Portugiserne arbejdede også for ICDS Constructors på Metro Cityringen, og efter fyringen fra Sydhavnsmetroen har de fået hjælp af deres arbejdsgiver og den københavnske 3F-afdeling for bygningsarbejdere, 3F BJMF.

Sjakket er nu taget videre til Sverige, hvor ICDS Constructors arbejder på en undergrundsbane i det centrale Göteborg. 

ICDS Constructors bekræfter hændelsesforløbet over for Fagbladet 3F, men ønsker ikke at kommentere sagen yderligere.

Uhumske forhold

De portugisiske betonarbejdere beretter også om dårlige og uhumske forhold i de skurvogne, hvor de skulle opholde sig og klæde om hver dag på metrobyggeriet i Sydhavnen.

- Toiletterne i skurvognene var låst af, da vi kom, fordi de var helt tilstoppede. Der var en forfærdelig stank, og vi kunne ikke bruge toiletterne, så vi måtte gå rundt på pladsen og spørge om lov til at låne toiletter i de andre skurvogne. Det var meget ydmygende og usikkert midt under en corona-epidemi, siger Pedro Pereira.

Skurvognene kunne heller ikke låses, fortæller de portugisiske metroarbejdere, så de fik stjålet både værktøj og tøj og måtte til sidst gå rundt med deres skiftetøj og personlige ejendele i en pose på den store metro-byggeplads.

- Vi kender Danmark og ved, at her foregår tingene ordentligt, så vi blev meget overraskede over den slags forhold, og vi klagede over det. Men det er svært, for firmaerne ved, at de altid kan finde andre, der er villige til at arbejde under sådan nogle forhold, og jeg er sikker på, at det er derfor, vi blev fyret, siger Joâo Fernandes Carvalhosa.

Udstikker ordrer

Det var det portugisiske firma Vilaplano, som er en af Tunn3ls største underentreprenører på Sydhavnsmetroen, som overbragte det portugisiske betonsjak meddelelsen om, at de ikke længere var ønsket på byggepladsen.

Vilaplano har tidligere været i søgelyset for livsfarlige arbejdsforhold på Sydhavnsmetroen og har fået en lang række strakspåbud fra Arbejdstilsynet.

Det var også en metroarbejder fra Vilaplano, der døde i arbejdsulykken i maj.

Ifølge de fyrede metroarbejdere er det Vilaplano, der lægger linjen og udstikker ordrer til mange af de udenlandske underentreprenører på Sydhavnsmetroen.

Fagbladet 3F har forsøgt at få en kommentar fra Vilaplano.

Ni milliarder skattekroner

Fagbladet 3F har også spurgt hovedentreprenøren Tunn3l, hvordan de reagerer på den alvorlige kritik af sikkerhedforholdene på metrobyggeriet set i lyset af dødsulykken i maj.

Det svarer konsortiet dog ikke direkte på.

- En tragedie som den for nylig skaber forståeligt nok bekymring og behov for at forstå, hvad der gik galt, og ikke mindst forhindre, at det sker igen. At arbejde sikkert er altid vores største opmærksomhedspunkt, og vi tager det ansvar ekstremt alvorligt, lyder det i et skriftligt svar fra konsortiets kommunikationsbureau.

Tunn3l består af tyske Hochtief og franske Vinci, og konsortiet skal lægge 4,5 kilometer skinner og bygge de fem nye metrostationer på Sydhavnsmetroen.

Projektet koster omkring ni milliarder skattekroner.