Gå til hovedindhold
TEMA
Metro
TEMA
Metro

Arbejdstilsynet har givet portugisisk metro-entreprenør 15 strakspåbud på et år. Ansatte har blandt andet været i risiko for at blive dræbt af tunge stålbjælker, skriver Arbejdstilsynet. To tidligere ansatte siger, at de blev fyret, efter at de brokkede sig over den manglende sikkerhed.

Livsfarlige arbejdsforhold på Sydhavnsmetro-byggeriet var en del af hverdagen hos den portugisiske underentreprenør Vilaplano, fortæller de to tidligere ansatte Gregorio Carlos Viera (tv.) og Virgolino Wode Da Silva Ialá (th.).
Thomas Arnbo

Risiko for at styrte flere meter ned fra stilladser samt tunge stålbjælker, der blev hejset med kran hen over hovederne på de ansatte og risikerede at falde ned i hovederne på dem.

Det er disse arbejdsforhold, ansatte hos den portugisiske virksomhed Vilaplano, der blandt andet er underentreprenør på Sydhavnsmetro-byggeriet, har været udsat for.

Det viser dokumenter fra Arbejdstilsynet, som Fagbladet 3F har fået aktindsigt i.

- På overfladen ser alt fint ud, men nede i metro-tunnellen ændrer det sig fuldkommen. Vi har arbejdet uden faldsikring og arbejdet på stilladser uden certificering, siger Gregorio Carlos Viera, en tidligere metro-arbejder hos Vilaplano, til Fagbladet 3F. 

I nogle tilfælde har sikkerhedsforholdene hos været så grelle, at de ansatte var i fare for “tilskadekomst i form af knoglebrud eller død”, som Arbejdstilsynet skriver i et strakspåbud givet til Vilaplano på metro-byggeriet i Sydhavnen 11. september. 

Siden oktober 2019 har Arbejdstilsynet givet Vilaplano hele 15 strakspåbud på baggrund af dårligt arbejdsmiljø.

Ekspert: Livsfarlige brud på arbejdsmiljøloven

15 strakspåbud på lidt over et år viser, at der er noget fuldkommen galt med sikkerheden i Vilaplano. Det mener arbejdsmiljøforsker på Syddansk Universitet Peter Hasle. 

Og at firmaet siden oktober 2019 løbende har fået nye strakspåbud, viser, at der næppe bliver gjort noget ved problemet, siger han. 

- Det er ret klart, at der her er tale om en virksomhed, som ikke har styr på arbejdsmiljøet. 15 sager på et år, hvor mange af dem er virkeligt alvorlige, er rigtig mange. Og når virksomheden løbende får nye påbud, indikerer det, at man ikke gør noget ved problemet, siger han. 

En del af sagerne omhandler deciderede farlige forhold, hvor de ansatte har arbejdet med risiko for fald eller nedstyrtning fra højder, eller hvor der har været fare for, at de fik stålbjælker i hovedet, fordi de blev kranet hen over hovederne på dem.

- Falder man ned fra tre meters højde, eller får man en stålbjælke i hovedet, er der en høj risiko for, at man dør eller får meget alvorlige skader, siger han og fortsætter:

- Der findes helt klare regler for, hvordan man sikrer de ansatte mod at blive udsat for sådanne farer. Det viser, man ikke tager arbejdsmiljøet alvorligt, og der skal virkelig hankes op, siger han. 

Blev fyret efter brok

Dårlige og i nogle tilfælde livsfarlige sikkerhedsforhold hos Vilaplano fik de to metro-arbejdere på Sydhavnsmetro-byggeriet Virgolino Wode Da Silva Ialá og Gregorio Carlos Viera til at sige fra over for deres arbejdsgiver Vilaplano.

De to 3F’ere, der oprindeligt er fra Guinea-Bissau i Vestafrika, men som har boet i Portugal i 22 år, fortæller til Fagbladet 3F, at de flere gange gjorde Vilaplano opmærksom på de utilfredsstillende forhold, men uden at der skete noget. 

- Hovedentreprenøren har et sikkerhedssystem, som fungerer. Men lige så snart de kigger væk, ser Vilaplano stort på sikkerheden. De bekymrer sig ikke om de ansattes sikkerhed, siger Virgolino Wode Da Silva Ialá. 

Og i stedet for at gøre noget ved problemet, kvitterede Vilaplano med en fyreseddel i midten af oktober, fortæller Virgolino Wode Da Silva Ialá og Gregorio Carlos Viera.

- De sagde, at det var, fordi der manglede arbejde. Men vi tror, de fyrede os, fordi vi brokkede os over den dårlige sikkerhed, siger Gregorio Carlos Viera.

Den portugisiske metro-arbejder mener heller ikke, at Vilaplano så med milde øjne på, at han og kollegaen havde meldt sig ind i fagforeningen 3F BJMF. 

De to er nu nødt til at tage tilbage til Portugal. De håber dog på at kunne vende tilbage til Danmark for at arbejde en dag.

Men næste gang skal det være under bedre forhold, fortæller de. 

- Jeg håber, jeg kan komme tilbage efter jul hos en anden dansk virksomhed. Vi er blevet fyret uden at have gjort noget galt. Vi har kun stillet for mange kritiske spørgsmål om sikkerhed og lovgivning, siger Gregorio Carlos Viera.

Hør Gregorio Carlos Viera og Virgolino Wode Da Silva Ialá fortælle om fyringen her. Artiklen fortsætter under videoen. 

Byggefagenes Samvirke: Straffen skal skærpes

Niels Bergløv, der er formand for Arbejdsmiljøudvalget i Byggefagenes Samvirke i København, kalder det forrykt, at Vilaplano selv efter gentagne vejledninger og strakspåbud fra Arbejdstilsynet ikke ser ud til at rette op på sikkerhedsforholdene. 

- Faktum er, at de den ene gang efter den anden ikke overholder lovgivningen. Der er intet galt i, at man bruger en udenlandsk entreprenør, men de skal følge det regelsæt, der er i Danmark. Og her ser det ud til, at de ikke har tænkt sig at rette sig efter de danske regler, siger Niels Bergløv. 

Niels Bergløv mener, at der er behov for skærpede straffe til virksomheder, der ikke retter ind. 

- Her ser vi en virksomhed, hvor de ansatte i nogle tilfælde har risikeret at miste livet på jobbet. Vi bliver nødt til at skærpe bøden over for virksomheder eller i sidste ende fratage dem muligheden for at drive erhverv, hvis de gentagne gange ser stort på arbejdsmiljøloven, siger han. 

Byggechef: Fyring handler ikke om brok

Hos Vilaplano erkender business manager David Sousa, at firmaet har haft problemer med sikkerheden på Sydhavnsmetroen.

- Vi har allerede rettet ind. Det skal være sikkert at arbejde hos os, siger David Sousa.

Han afviser dog, at fyringen af Gregorio Carlos Viera og Virgolino Wode Da Silva Ialá har noget at gøre med deres opråb om farligt arbejdsmiljø.

- Vi følger de danske regler, og vi har retten til at bestemme, hvem vi ansætter, og hvem vi fyrer. De er gode og produktive medarbejdere, og de var ikke de første, vi valgte, da der skulle skæres folk fra på metro-projektet. Men vi har projekter i mange forskellige lande, og som firma har vi nogle gange brug for at fyre folk, mens vi andre gange ansætter. Det er normalt, siger David Sousa til Fagbladet 3F.

Han afviser ligeledes, at fyringerne har noget at gøre med de to tidligere ansattes medlemskab af 3F.

- Slet ikke. Vi respekterer fagforeninger, siger David Sousa.

Fagbladet 3F har kontaktet Metroselskabet, der er bygherre på Sydhavnsmetro-byggeriet.

Her påpeger direktør Louise Høst i et skriftligt svar til Fagbladet 3F, at Metroselskabet har haft fokus på at højne sikkerheden, og at ulykkesfrekenvsen på Sydhavnsmetro-byggeriet er lavere end landsgennemsnittet.

- Men vores vision er, at alle skal kunne arbejde uden at komme til skade hver eneste dag, så vi er ikke tilfredse, medmindre ulykkestallet er nul, skriver Metroselskabets direktør Louise Høst. 

Derudover henviser Metroselskabet til Tunn3l, som er ansvarlig for tunnelbyggeriet på Sydhavnsmetroen og dermed det selskab, der har tegnet kontrakt med Vilaplano. 

I et skriftligt svar til Fagbladet 3F oplyser Tunn3l, at de er bekendt med Arbejdstilsynets straktspåbud, og at de tager det efterretning. 

Tunn3l kommenterer dog ikke på eventuelle konsekvenser af Arbejdstsilsynets strakspåbud i det skriftlige svar, de har sendt. 

- Vi er bekendt med sagen og alle strakspåbud. Sikkerhed er vores højeste prioritet og alle besøg fra Arbejdstilsynet er velkommen og behandles øjeblikkeligt hver gang. Det tager vi meget alvorligt. Alle vores medarbejdere skal være trygge og med sikkerheden i orden, skriver virksomheden i et mail-svar til Fagbladet 3F.