Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

To store offentlige metro-byggerier i København har ikke formået at nå minimale krav om at tage lærlinge, så der kan blive uddannet flere faglærte. - De er håbløst bagud, lyder kritikken fra 3F.

Der er alt for få unge lærlinge på Metro-byggeriet i København. Det får nu 3F til at råbe vagt i gevær, for manglen på lærlinge betyder, at vi står uden faglærte om få år.
Joachim Rode

For tre år siden åbnede Nordhavnsmetroen i København. Og om et år åbner den nye Sydhavnsmetro samme sted. 

Men selvom de to nyeste metro-strækninger koster over 12 milliarder kroner fra statskassen, så har ingen af de to firmaer bag udvidelsen af hovedstadens underjordiske togsystem overholdt deres pligt til at uddanne lærlinge.

I stedet står begge projekter tilbage med et stort minus på lærlingekontoen.

Og det er slet ikke godt nok, lyder den skarpe kritik fra 3F.

- Det er selvsagt uacceptabelt, at vores lærlingeklausuler ikke bliver efterlevet. Og det vidner om, at indsatsen med at skaffe lærlinge på metrobyggeriet ikke er blevet prioriteret højt nok, siger Jens Kirkegaard, der er uddannelseskonsulent i 3F Byggegruppen.

- Vi har et klart ønske om, at de offentlige bygherrer bliver langt mere ambitiøse, når det kommer til lærlinge. Især når man tænker på, at de bygger for vores allesammens penge, siger han.

Må betale bod for at svigte lærlingekrav

Det er normalt, at man som offentlig bygherre går efter at uddanne så mange faglærte lærlinge på et byggeprojekt som muligt. Det sker i form af såkaldte lærlingeklausuler.

I Københavns Kommune er kravet normalt op til ti procent lærlinge i forhold til den samlede uddannede arbejdskraft, når kommunen står som bygherre på et stort anlægsarbejde.

På de to nye metro-strækninger er ambitionsniveauet dog markant lavere, og her er man langt fra at kunne leve op til kravet på ti procent.

På Nordhavnsmetroen blev det indskrevet i kontrakten, at der skulle uddannes 31 såkaldte lærlingeårsværk. Men det nåede hovedentreprenørerne slet ikke.

I stedet endte antallet på 10,8 lærlingeårsværk, hvilket kostede firmaet en bod for ikke at overholde kontrakten. Bodens størrelse er ukendt.

Nu nærmer Sydhavnsmetroen sig sin færdiggørelse. Her var det fastsatte mål 62 lærlingeårsværk.

- Men de er håbløst bagud. Som jeg hører det, er de kun halvvejs i mål. Og de skal være færdige næste år, siger Jens Kirkegaard fra 3F Byggegruppen.

På hjemmesiden lærepladsen.dk kan man se, at hovedentreprenøren på Sydhavnsmetroen, firmaet Tunn3l, ikke har haft en eneste i lære som hverken murer, tømrer eller bygningsstruktør i det seneste år. 

Bøjet i neon 

Sidste år fik 3F lavet en analyse af, om lærlingeklausulerne bliver overholdt på landets største offentlige byggerier. 

Ifølge rapporten lever især udenlandske hovedentreprenører ikke op til kravene om at tage lærlinge, når de vinder en stor byggekontrakt fra staten.

LÆS OGSÅ: Rapport: Alt for få lærlinge på store offentlige byggerier

Ofte ligger antallet af lærlinge under halvdelen af det aftalte, og dertil kommer, at der ikke bliver ført grundig kontrol eller indført sanktioner mod hovedentreprenører, der forbryder sig mod aftalerne.

Det får Jens Kirkegaard til at råbe op.

- Det står bøjet i neon, at der skal gøres noget andet, end man gør nu. Og at indsatsen med at skaffe lærlinge på disse milliardbyggerier skal have en helt anden opmærksomhed og prioritering, end vi har set først på Nordhavns- og siden på Sydhavnsmetroen, siger han.

Metroselskab erkender: Vanskeligt 

Det er Metroselskabet, der som bygherre har sat kravet for, hvor mange lærlinge der skal uddannes fra deres byggeprojekter.

Her erkender man, at det ikke er lykkedes at få nok lærlinge på hverken Sydhavns- eller Nordhavnsmetroen.

- Det har været vanskeligt for Tunn3l (på Sydhavnsmetroen, red.) at få ansat lærlinge inden for de klassiske håndværksfag, lyder det i et skriftligt svar fra Peder Mandrup Knudsen, der er chef i Metroselskabet.

Han påpeger, at Metroselskabet har været i løbende dialog med Tunn3l, som har udmøntet sig i en række initiativer, herunder en lærlingekoordinator. Alligevel er målene ikke nået.

- Metroselskabet er meget interesseret i at lære mere om, hvordan selskabet bedst muligt assisterer entreprenøren, og hermed sikrer lærlinge på store byggerier og anlæg med meget udenlandsk arbejdskraft, skriver Peder Mandrup Knudsen.

Fagbladet 3F har uden held forsøgt at få en kommentar fra hovedentreprenøren på Sydhavnsmetroen, Tunn3l.