Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Der er intet, der peger på, at million-bøder som i Sverige fører til færre dødsulykker, mener Dansk Arbejdsgiverforening (DA).

Nøglen sad i, og motoren kørte stadig, da en 22-årig rengøringsassistent i maj 2022 blev fundet fastklemt mellem en hylde og en gulvvaskemaskine i et redskabsrum i en idrætshal i Ballerup. Arbejdstilsynet indstillede sidste år til politiet, at virksomheden skulle have en bøde på 187.600 kroner efter dødsulykken.
Arbejdstilsynet

En svensk virksomhed fik i februar i år en bøde på over ni millioner danske kroner efter en arbejdsrelateret dødsulykke på et savværk. Det er langt, langt mere, end hvad danske virksomheder får i bøde, når en medarbejder mister livet i en ulykke på jobbet.

Dansk Arbejdsgiverforening (DA) er dog umiddelbart ikke tilhænger af, at bøderne herhjemme bliver voldsomt skærpede.

- Der skal naturligvis være en mærkbar sanktion til de få virksomheder, hvor en medarbejder har mistet livet, fordi virksomheden har set stort på reglerne – og der er også gennem en årrække blevet indført højere bøder for at overtræde arbejdsmiljøreglerne, siger Christina Sode Haslund, der er politisk chef for Arbejdsmiljø og Sundhed i DA.

Hun henviser til, at bøderne herhjemme ifølge en arbejdsmiljøaftale fra 2019 skal evalueres i denne forligsperiode.

- Her er det vigtigt, at vi baserer en drøftelse af hele bødesystemet på en grundig evaluering, inden vi laver snuptagsløsninger uden at vide, om de virker, siger hun.

Lavere bøder herhjemme

Sagen fra Sverige er ikke enestående.

Fagbladet 3F har afdækket, at ti svenske virksomheder fra 2018-2023 har fået bøder på 1,3-2 millioner danske kroner efter dødsulykker på jobbet.

Bøderne til danske virksomheder er ikke i nærheden af de svenske. For eksempel slap en dansk entreprenørvirksomhed i januar sidste år med en bøde på 367.600 kroner efter en arbejdsulykke i Jylland i 2021, der kostede en 37-årig mand fra Polen livet.   

LÆS OGSÅ: Svenske arbejdsgivere får millionbøder efter dødsulykker – de danske slipper med “peanuts”

En anden dansk virksomhed fik i december sidste år en bøde på 180.000 kroner efter en arbejdsulykke, hvor en 22-årig ung mand mistede livet, da han blev ramt i baghovedet af en robotarm. Og i november sidste år indstillede Arbejdstilsynet til politiet, at en virksomhed skulle straffes med en bøde på 187.600 kroner efter en ulykke i 2022, hvor en 22-årig kvinde blev klemt ihjel mellem en hylde og en gulvvaskemaskine, som hun skulle parkere.

Derfor vil flere partier i Folketinget nu have skærpet bøderne efter dødsulykker og grove overtrædelser af arbejdsmiljøreglerne, så de kommer op niveau med Sverige og Norge, hvor bøderne også er højere end herhjemme.

LÆS OGSÅ: Politikere vil straffe arbejdsgivere med højere bøder

I Norge har ti firmaer fra 2017 og frem til i dag fået bøder på mellem 591.000-788.000 danske kroner for blandt andet brud på arbejdstidsreglerne og fejl og mangler ved maskiner og andet udstyr. 

Altså overtrædelser af de norske arbejdsmiljøregler, som er blevet straffet med højere bøder end dødsulykker er blevet det i Danmark.

Behov for stærk sikkerhedskultur

Danmarks største fagforbund, 3F, mener også, at bøderne efter dødsulykker skal matche praksis i Sverige og Norge, men DA er skeptisk.

Selvom Sverige har markant større bødesatser end Danmark, mener politisk chef for Arbejdsmiljø og Sundhed i DA, Christina Sode Haslund, ikke, at det er dokumentation for, at de hårdere sanktioner fører til færre ulykker.

Hun henviser til et forskningsprojekt fra 2017 om arbejdsulykker i Danmark og Sverige, der ifølge hende viser, at arbejdsulykker i høj grad handler om kulturelle forhold.

LÆS OGSÅ: Risikoen for at dø på jobbet er større i Danmark end i Sverige

- Forskel i bødestørrelser ved ulykker er ikke en faktor. Skal vi have færre dødsulykker og et bedre arbejdsmiljø, er der altså ikke noget, der peger på, at højere bødestraffe er den rette vej at gå, siger Christina Sode Haslund.

- Vi skal i stedet arbejde med kulturen og samarbejdet i virksomhederne for at få bugt med de alvorlige ulykker, så vi får skabt en stærk sikkerhedskultur, hvor alle tager ejerskab og samarbejder om at løfte sikkerheden, siger hun.