Gå til hovedindhold

Op mod 200 filippinske chauffører boede under usle forhold i en slumlejr i Danmark, mens de arbejdede for vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport. Chaufførene fik angiveligt 15 kroner i timen. Få overblik over Fagbladet 3F's afsløringer her.

Sagen om Kurt Beier Transports udnyttelse af filippinske chauffører er den hidtil største sag om tvangsarbejde i Danmark.
Privat

Flere hundrede filippinere på sulteløn samlet under usle forhold i en slumlejr i Danmark. 

Det kunne Fagbladet 3F 29. oktober 2018 afsløre, samt hvordan det danske vognmandsfirma Kurt Beier Transport systematisk brugte et hul i EU-lovgivningen til at få de filippinske chauffører til at arbejde og køre for sig til angiveligt 15 kroner i timen. 

Læs også: Filippinske arbejdere bor i slumlejr i Danmark

Op mod 200 filippinere boede bag pigtråd i containere under kummerlige forhold, når de altså ikke arbejdede til 15 kroner i timen ved at køre Europa tyndt som lastbilchauffører.

Selv forklarede direktøren fra Kurt Beier Transport, Karsten Beier, at de filippinske chaufførers forhold var fornuftige. Det fastholdt Kurt Beier Transports direktør igen i et senere interview. Han mener, at filippinerne blev behandlet fair og efter alle love og regler.

20 kroner i timen lyder lavt, men jeg kan kun sige, at vi ligger på niveauet for, hvad andre danske firmaer giver for chauffører udefra. Hvis man tager hensyn til, at de er ansat i Polen, så synes jeg, at beløbet er i orden, sagde han.

Vognmandsfirmaet Kurt Beier fjernede efter afsløringerne alle containere og løsdele, så der kun var en tom plads tilbage, der hvor filippinernes slumlejr ellers havde ligget i halvandet år.

Flere valgte Kurt Beier fra

Den grove behandling af de filippinske chauffører i Danmark kan ske, fordi vognmandsfirmaet Kurt Beier udnytter et hul i EU-lovgivningen. Filippinerne får opholds- og arbejdstilladelse i Kurt Beiers datterselskab i Polen, hvor reglerne for at blive chauffør er mere lempelige. Når de først har fået arbejdstilladelsen, kan chaufførerne lovligt tage arbejde i Europa. 

Efter afsløringerne af slumlejren i Padborg i Danmark valgte flere store danske virksomheder som Arla og Jysk at trække sig fra samarbejdet med vognmandsfirmaet Kurt Beier. Det samme gjorde Danmarks største transportvirksomhed DSV.

- Det er gået meget stærkt med nye oplysninger i sagen, og der er flere forhold, som er tilpas kritiske til, at vi har valgt at afbryde samarbejdet. Vi arbejder fortsat på at få klarlagt alle forhold til bunds, sagde kommunikationschef i DSV Tina Hindsbo.

Læs også: Så store er konsekvenserne for udskældt vognfirma

Trods afsløringen af den filippinske slumlejr i Danmark valgte slagterigiganten Danish Crown ikke at bryde med det skandaleramte vognmandsfirma Kurt Beier, hvilket var til mange slagteriansattes frustration.

Danmarks største sag om menneskehandel

Samarbejdet mellem Kurt Beier og Danish Crown ophørte heller ikke, da Center mod Menneskehandel under Socialstyrelsen konkluderede, at 26 af lastbilchaufførerne hos Kurt Beier har været ofre for menneskehandel til tvangsarbejde.

Med afsløringerne af slumlejren i Padborg var der dermed tale om Danmarks hidtil største sag om tvangsarbejde.

Aabenraa Kommune anmeldte efterfølgende det omstridte vognmandsfirma Kurt Beier til politiet for slumlejren og de dårlige forhold, de udenlandske chauffører var underlagt. 

Læs også: Aabenraa Kommune melder Kurt Beier Transport til politiet

Syd- og Sønderjyllands Politi fik også mistanke om menneskehandel og efterforsker derfor sagen for at afklare, om vognmandsfirmaet Kurt Beier begik noget ulovligt. Skandalen fra slumlejren har siden også bredt sig fra Padborg i Danmark til Tyskland, hvor Kurt Beier Transport også blev politianmeldt for menneskehandel og tvangsarbejde.

Efter at de 26 chauffører blev hentet ud af slumlejren i Padborg, sørgede Center Mod Menneskehandel for indkvartering et hemmeligt sted i Sønderjylland.

Center mod Menneskehandel bevilgede lastbilchaufførerne et 30 dages “refleksions- og restitutionsophold”. I den periode er chaufførerne under Center Mod Menneskehandels myndighed, hvor de blandt andet får økonomisk støtte og behandling af problemer af psykologisk karakter.

Regeringen lover at løse problem med filippinske chauffører

Kurt Beier Transports mange skandalesager fra Padborg gav hurtigt genlyd inde hos politikerne på Christiansborg.

Blot en uge efter afsløringen af slumlejren indkaldte et flertal uden om regeringen til en hasteforespørgsel i Folketingssalen. Her lovede regeringen at lukke hullet, som vognmandsfirmaet Kurt Beier benyttede sig af, når der skulle hentes chauffører fra filippinerne til Danmark.

Læs også: Ministre vil drøfte "filippiner-finte" med 3F og vognmænd

- Som noget af det første vil jeg sammen med transportminister, Ole Birk Olesen (LA), indkalde 3F og andre parter i sagen til et møde, hvor vi håber at få startet en dialog om det her, sagde beskæftigelsesminister, Troels Lund Poulsen (V).

EU-kommissær, Margrethe Vestager, erkendte også, at EU-reglerne ikke har været gode nok til at dæmme op for social dumping i transportbranchen.

I EU drøftes der for tiden en “vej-pakke”, som blandt andet skal gøre op med hullet, som vognmandsfirmaet Kurt Beier udnyttede for at få filippinske chauffører til Danmark.

Du kan holde dig opdateret på nye historier samt læse alle tidligere artikler om Kurt Beiers udnyttelse af filippinere her.