Gå til hovedindhold
Billeder af bolig- og toiletforhold for Kurt Beiers chauffører i Tyskland.
Privatfoto

Tysk og hollandsk fagbevægelse har anmeldt Kurt Beier Transport samt speditørkoncernen NTG til tysk politi for menneskehandel, tvangsarbejde og udbytning af arbejdskraft i en sag om 16 filippinske chauffører.

Skandalen fra slumlejren i Padborg breder sig nu til Tyskland, hvor Kurt Beier Transport er blevet politianmeldt for menneskehandel og tvangsarbejde.

Det er sket i forbindelse med en politiaktion i byen Ense nær Dortmund. Her er 16 filippinske lastbilchauffører i denne uge blevet afhørt af politi og myndigheder.

De bliver groft underbetalt og har boet i deres biler i op til 18 måneder, lyder anklagen fra tysk og hollandsk fagbevægelse.

- De sover i deres lastbiler og har ikke adgang til bad og vand i weekenden. Om fredagen fylder de frisk vand på deres lastbiler, så de har vand til weekenden. Chaufførerne forklarer selv, at de lever under helt inhumane forhold, fortæller Edwin Atema fra det hollandske transportarbejderforbund, FNV, der er involveret i sagen.

Anmeldt for menneskehandel

Han forklarer, at filippinerne ifølge egne udsagn har levet og arbejdet sådan i mellem 4 og 18 måneder. 

Den tyske landsorganisation DGB oplyser, at chaufførerne er ansat af Kurt Beier Transport og kører for den danske speditørkoncern NTG, og at de ligesom chaufførerne fra lejren i Padborg er hyret gennem et datterselskab i Polen.

Tysk og hollandsk fagbevægelse har derfor anmeldt Kurt Beier Transport, selskabets polske datterselskab samt NTG til tysk politi for menneskehandel, tvangsarbejde og udbytning af arbejdskraft. Indtil videre har chaufførerne fået lov til at arbejde videre efter endt afhøring på grund af manglende beviser.

Tysk LO: Har aldrig set noget lignende

Repræsentanter fra DGB – det tyske svar på LO - er rystede over forholdene:

- Jeg har aldrig set lignende arbejdsvilkår. Ingen i verden burde arbejde under disse forhold. Vi håber, at myndigheder vil gå videre med sagen, så chaufførerne kan få den nødvendige hjælp og beskyttelse, siger Michael Wahl fra organisationen Fair Mobilität under DGB.

DGB har samtidig offentliggjort fotos af boligforholdene for de filippinske chauffører i Ense (se herover). 

- Vi har set dokumentation for, at chaufførerne er ansat af Kurt Beier Transport, og at de får 500 euro (3.730 kroner, red.) om måneden i løn, men de burde i virkeligheden få 2.300 euro ifølge tysk mindsteløn. De bliver altså snydt for langt over halvdelen af deres løn, siger Michael Wahl.

Speditørkoncernen NTG siger til Fagbladet 3F, at selskabet ikke har været opmærksomme på chaufførernes forhold: 

- Vi var ikke bekendt med chaufførernes forhold. Det er uacceptabelt, og derfor har vi opsagt al samarbejde med Kurt Beier, siger NTG Group CEO Jesper E. Petersen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Kurt Beier Transport A/S i Danmark.